کد خبر: ۲۲۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۴ 24 June 2015

توسعه حمل و نقل کشور طبق قانون برنامه پنجم پیش می رود

جلسه کمیسیون تلفیق با موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی دیروز دوم تیرماه با حضور عباس آخوندی و معاونان وی و جمعی از موافقان و مخالفان طرح استیضاح برگزار شد.
سازه نیوز:جلسه کمیسیون تلفیق با موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی دیروز دوم تیرماه با حضور عباس آخوندی و معاونان وی و جمعی از موافقان و مخالفان طرح استیضاح برگزار شد.
موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۳ محوریت اصلی حمل نقل، زمین و مسکن شهری و روستایی و ساختار اداری و متفرقه در کمیسیون تلفیق بررسی شد و نمایندگان خواهان استیضاح از جمله حسن کامران و فاطمه آلیا سوالات خود را مطرح کردند که عباس آخوندی پاسخ روشن و واضحی به این نمایندگان داد.

در این جلسه نمایندگان خواهان استیضاح سوالات خود را در حوزه حمل و نقل با این پرسش که چرا وزارت راه و شهرسازی برنامه مشخصی در خصوص حمل و نقل ریلی کشور تاکنون ارائه نکرده است شروع کردند.

همچنین عدم اجرای احکام ماده ۱۶۴ قانون برنامه پنجم از سوی وزارتخانه از دیگر چالش‌های مطرح شده از سوی نمایندگان خواهان استیضاح در جلسه کمیسیون تلفیق بود. به علاوه توقف برنامه اجرای آزادراه قزوین- رشت از دیگر موارد مطرح شده از سوی نمایندگان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود که در جلسه دیروز مطرح شد.

به گزارش خبرنگار «صما» وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در پاسخ به موارد مذکور، گفت: ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم، برنامه درست و مشخصی است که کلیت طرح‌های صنعت حمل و نقل کشور را شامل می‌شود.

عباس آخوندی با تاکید بر اینکه طرح جامع حمل و نقل قبل از زمان وزارت وی در کشور متوقف شده بود، افزود: از زمان شروع به کار بنده در وزارت راه و شهرسازی به منظور راه‌اندازی طرح جامع حمل و نقل دستور تشکیل کمیته‌هایی در این خصوص داده شد.

آخوندی با بیان اینکه حوزه حمل و نقل کشور براساس قانون برنامه پنجم پیش می‌رود، اظهار داشت: با تشکیل کمیته‌های تخصصی و استفاده از ظرفیت شرکت های حمل و نقل خصوصی، طرح جامع حمل و نقل کشور را توسعه بخشیدیم.

این مسئول به بسته اطلاعاتی جاده ها اشاره کرد و گفت : اکنون آمار و اطلاعات دقیقی در خصوص مبدا و مقصد جاده های کشور در دست است و این موضوع بزرگ ترین اقدام در صنعت حمل و نقل کشور است که در دولت یازدهم به دست آمده است.

وزیر راه و شهرسازی کشور با اشاره به توسعه کریدورهای کشور، افزود: با ترسیم کریدورهای توسعه‌ای اکثر راه‌های کشور به راه‌های بین‌المللی متصل شده‌اند که یکی از آنها بندر امام است.

وی با بیان اینکه میزان فعالیت ما در بخش حمل و نقل به صورت شفاف نشان می‌دهد که ما در این حوزه چه میزان پیشرفتی داشته‌ایم، افزود: همچنین یکی از مشکلات ما در مبحث توسعه راه ها و جاده های کشور وجود تنگناهای مالی ، اعتباری و کمبود بودجه عمرانی است.

این مسئول تصریح کرد: با وجود تنگناهای مالی و اعتباری، وزارت راه و شهرسازی کریدورهای کشور را با کمک بخش خصوصی توسعه بخشید.

آخوندی با بیان اینکه توسعه کریدورهای کشور با وجود تنگناهای مالی اولین اتفاقی است که بعد از انقلاب اسلامی توسط وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم شکل گرفته است، تاکید کرد: اکنون کشور دارای دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه است که ساخت بیش از هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه جدید به کمک بخش خصوصی در دستور کار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اکنون سهم بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌های کشور ۷۰ درصد است و تنها ۳۰ درصد به سهم دولت مربوط می‌شود که امیدواریم در ظرف ۵ سال آینده میزان آزادراه به ۵ هزار کیلومتر ارتقا یابد.

آخوندی همچنین به میزان پیشرفت راه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: ایران شاخص مناسبی در جهت ایمنی راه‌ها در جهان است چرا که با مجهز بودن جاده‌ها به دوربین‌ها در هر فاصله ۲۰ کیلومتری می‌توان این اطمینان را داد که جاده‌های کشور از ایمنی و امنیت لازم برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه راه‌های روستایی کشور به سامانه اطلاعاتی مناسبی مجهز هستند، گفت: اولین اقدامی که در جهت ایمنی راه‌های کشور در وزارتخانه انجام شد، یکپارچه‌سازی دوربین‌های وزارت راه با پلیس راه است. همچنین با ایجاد سامانه‌های اینترنتی این فضا فراهم شده است که مردم قبل از سفر خود، از ایمنی و ترافیک راه‌ها اطلاعات کافی را به دست آورند.

وی نصب بیش از هزار و ۸۰۰ دوربین در جاده‌های کشور را بزرگ‌ترین اقدام صنعت حمل و نقل در دوره وزارت خود عنوان کرد و گفت: سامانه اینترنتی جاده‌های کشور در سال گذشته بیش از چندین میلیون بازدیدکننده داشت و دولت با سرمایه‌گذاری بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان، هزار و ۸۰۰ دوربین را در تمام راه‌های شهری و رستایی کشور نصب کرد.

در ادامه این جلسه نمایندگان خواهان استیضاح ، خواستار پاسخ آخوندی در خصوص مساله آزاد راه قزوین- رشت شدند.

آخوندی در پاسخ به مساله آزادراه قزوین- رشت گفت: ساخت این آزادراه در سال ۸۹ آغاز شده است و این طرح با ساخت بیش از ۲۰۰ کیلومتر تونل و پل‌های سخت تکمیل می شود.

وزیر راه و شهرسازی کشور به اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه اشاره کرد و افزود: ساخت تونل و پل‌های آزادراه قزوین - رشت هزینه بیش از ساخت خود آزادراه را احتیاج دارد که متاسفانه با وجود کمبود منابع و تنگناهای مالی دست ما در ساخت و تکمیل آن بسته شده است.

آخوندی ساخت پل و تونل در آزاد راه قزوین رشت را از دشواری این پروژه دانست و پیش بینی کرد: امیدواریم افتتاح و بهره‌برداری از آن تا پایان سال ۹۵ صورت گیرد.