کد خبر: ۲۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ 27 July 2015

سرمایه گذاری سامسونگ برای تخریب آثار تاریخی تهران/ شرکتی با هدف پاساژسازی



سازه نیوز:تخریب میراث تاریخی و فرهنگی تهران، موضوعی جدید نیست، ولی اینکه یک شرکت تولید لوازم خانگی به سرمایه گذاری فراوان برای تخریب این آثار و ساخت پاساژها و مراکز تجاری در عرصه این میراث دست بزند، مسئله جدیدی است.





سرمایه گذاری سامسونگ برای تخریب آثار تاریخی تهران/ شرکتی با هدف پاساژسازی


 از زمانی که پرونده های مکرر تخریب آثار باستانی در تهران به رسانه ها کشید، دیرزمانی می گذرد، ولی کسی تاکنون اشاره ای به مافیای قدرت و ثروتی که پشت این تخریب گسترده تمدن و تاریخ ایران می شود نکرده بود.

در یکی از این پرونده های میراثی که با گسترش اعتراض شهروندان، دوستداران میراث فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی کشور به نتیجه رسید و تخریب یکی از سراهای کهن تهران به نام «سرای دلگشا»  متوقف ماند، نام شخصی به نام "ترامشلو" به چشم می خورد.

«علی ترامشلو»  یکی از مالکان اصلی شرکتی است که نام آن را  "شرکت بازرگانی دلگشا" به شماره ثبت ۲۷۱۶۰۹ گذاشته است.

او در نامه ای به اسفندیار رحیم مشایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی از او خواسته بود "گرچه طبق اسناد و مدارک موجود و به شهادت اغلب بازاریان قدیمی تهران، سرای دلگشا در سنوات گذشته احداث گردیده است، لذا توجه حضرتعالی را عطف می‌دارد بر اینکه مگر هرملکی که در سنوات گذشته احداث شده باشد، ... در اثر تبلیغات سوء رقبای تجاری اینجانب می‌تواند آن را در فهرست آثار ملی خود ثبت نماید؟ لذا با توجه به اینکه پروژه بعدی بازار رضا در حال اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری تهران می‌باشد، خواهشمنداست دستورفرمایند به اعتراض اینجانب رسیدگی و به طریق مقتضی از نتیجه آن، بنده را مطلع فرمایند".

هر چند پرونده این ملک، با حضور به موقع مردم و اعتراض سازمان میراث فرهنگی در نهایت با رای دیوان عدالت اداری، به نفع میراث ملی مردم ایران، ختم شد، ولی حضور ترامشلو و شرکای او برای ساخت و سازهای تجاری در عرصه یادگارهای تاریخی میراث فرهنگی کشور، خاتمه نیافته است.

واقعیت این است که «علی ترامشلو» و فرزند او «محمد»، یکی از شرکای اصلی «حمیدرضا هاشم نیا» سهامدار اصلی و مالک شرکت سامسونگ در ایران شمرده می شوند. به گونه ای که دفتر یکی از شرکت های اصلی ترامشلو به نام  "بازرگانی دلگشا" که اتفاقا مجری تخریب سرای دلگشا بود، با دفتر گروه صعنتی سامسونگ حتی در اسناد ثبتی نیز یکی است.

یعنی در واقع، سرمایه گذار اصلی برای ساخت و ساز تجاری و بلندمرتبه سازی در عرصه میراث فرهنگی تهران، کسی جز مالک و سهامدار اصلی سامسونگ نیست: حمیدرضا هاشم نیا.

آگهی تغییرات شرکت بازرگانی دلگشا، در روزنامه رسمی شماره ۱۹۵۱۷ تهران، مورخ ۹۰/۱۲/۱۴ حتی محل رسمی شرکت بازرگانی دلگشا را نیز مکان رسمی دفتر شرکت سامسونگ در تهران معرفی می کند: بزرگراه آفریقا، بالاتر از چهارراه جهان کودک، خیابان پدیدار، پلاک ۴۴ طبقه ۵

این در حالی است که در بین صاحبان و سهامداران اصلی یکی از اصلی ترین شرکتهایی که کمر به تخریب آثار باستانی تهران زده، یعنی شرکت "توسعه ساختمانی سارینا" باز هم نام دو فرد در کنار همدیگر دیده می شود: «علی ترامشلو» و «حمیدرضا هاشم نیا»، مالک و سهامدار اصلی شرکت سامسونگ!

در این شرکت باز هم نام شرکای قدیمی که برای نابود کردن میراث فرهنگی تهران گرد هم آمده اند، دیده می شود. حمیدرضا هاشم نیا رئیس هیات مدیره است و محمد ترامشلو، پسر ارشد علی ترامشلو، نایب رئیس هیات مدیره.

جالب اینجاست این شرکت حدود ۶ ماه پیش آخرین تغییرات خود را پشت سر گذاشت و علی ترامشلو برای رسیدن به امور سایر شرکتهای مشترک خود و هاشم نیا، به عنوان عضو هیات مدیره دیگر شرکتها، تغییر مکان داد و صندلی خود را به پسرش سپرد.

در گزارش های بعدی بیان جزئیات دیگری از حضور صاحب اصلی سامسونگ در تخریب خانه های تاریخی تهران و شراکت او با خاندان ترامشلو خواهد پرداخت.

مرجع:معماری نیوز