کد خبر: ۲۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴ 27 September 2015

گلایه انبوه سازان مسکن خوزستان از بی مهری بانک‌ها

‌رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن خوزستان گفت: تولیدکنندگان مسکن که در این شرایط اقتصادی تمام سرمایه خود را در بازار مسکن هزینه کرده‌اند، در تلاش هستند تا به اقتصاد کشور کمک کنند، اما با بی مهری بانک‌ها مواجه می‌شوند و محکوم به پرداخت جرایم سنگین به بانک‌ها می‌شوند.
سازه نیوز:سیستم بانکی باید به نحوی اصلاح شود تا بانک‌ها به توسعه کشور کمک کنند؛ اگر بانک‌ها به همین شیوه به فعالیت خود ادامه دهند، تولید کشور به هیچ نحوی توسعه پیدا نخواهد کردرییس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن خوزستان گفت: تولیدکنندگان مسکن که در این شرایط اقتصادی تمام سرمایه خود را در بازار مسکن هزینه کرده‌اند، در تلاش هستند تا به اقتصاد کشور کمک کنند اما با بی مهری بانک‌ها مواجه می‌شوند و محکوم به پرداخت جرایم سنگین به بانک‌ها می‌شوند.

فرشید پورحاجت اظهار کرد: با توجه به شکاف ایجاد شده بین حوزه اقتصاد و بخش مسکن، پرداخت تسهیلات به متقاضیان مسکن در این شرایط اقتصادی می‌تواند کمک موثری به این قشر کند.

وی افزود: پس از مکاتبات فراوان با بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات مسکن توسط تمام بانک‌ها، سرانجام با مصوبه شورای پول و اعتبار این انحصار شکسته شد تا تمام بانک‌ها مجوز پرداخت تسهیلات در این زمینه را داشته باشند اما هیچ کدام از بانک‌ها حاضر به پرداخت تسهیلات در این زمینه نیستند و تمایلی به هزینه منابع خود در این حوزه ندارند.

پورحاجت با بیان اینکه سیستم بانکی هیچ کمکی به بخش تولید نکرده است، خاطرنشان کرد: پرداخت سود زیاد به سپرده‌های بانکی به سرمایه گذارانی که در بانک سرمایه گذاری کرده‌اند، موجب شده است تا مردم در بخش تولید سرمایه‌گذاری نکنند.

وی ادامه داد: سیستم بانکی باید به نحوی اصلاح شود تا بانک‌ها به توسعه کشور کمک کنند؛ اگر بانک‌ها به همین شیوه به فعالیت خود ادامه دهند، تولید کشور به هیچ نحوی توسعه پیدا نخواهد کرد. مشکلات در بخش مسکن در استان کماکان ادامه دارد و معاون بخش عمرانی استان نیز به نمایندگان بخش خصوصی بی توجه است.

پورحاجت با اشاره به اینکه پروسه ساخت مسکن زمان بر است و مسکن کالا لیست که یک روزه توسط کارخانه تولید شود، عنوان کرد: با توجه به انباشت متقاضیان مسکن، اگر در این زمینه برنامه ریزی نداشته باشیم در سال‌های آینده مشکلات فراوانی گریبان گیر ما خواهد شد و شاهد جهش قیمتی نیز خواهیم بود.باید بسته تشویقی برای ساخت و ساز از سوی بانک‌ها معرفی شود تا تولیدکنندگان رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها نیز محدودیت‌هایی برای پرداخت تسهیلات دارند، عنوان کرد: اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد رخ داده است موجب شده تا بانک‌ها نیز دچار مشکلاتی شوند اما باید نگاه بانک‌ها نگاه توسعه‌ای شود و آن‌ها به دنبال منافع خود نباشند؛ بانک‌ها می‌توانند به حوزه مسکن کمک کنند و مشکلی از نظر پرداخت تسهیلات ندارند اما سیاست گذاری نادرستی که در این زمینه وجود دارد، مشکلاتی را در این خصوص به وجود آورده است.

مرجع:خوزنیوز