کد خبر: ۲۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴ 27 September 2015

اجساد جانباختگان حادثه منا چگونه به کشور بازمی‌گردد؟

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برقراری پروازهای فوق‌العاده میان ایران و عربستان برای بازگرداندن اجساد حجاج ایرانی نیاز به هماهنگی دو طرف دارد، اظهار کرد: در صورتی که از سمت ایران این هماهنگی و نیاز احساس شود، مجوز قطعی را باید دولت عربستان صادر کند.
سازه نیوز:معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برقراری پروازهای فوق‌العاده میان ایران و عربستان برای بازگرداندن اجساد حجاج ایرانی نیاز به هماهنگی دو طرف دارد، اظهار کرد: در صورتی که از سمت ایران این هماهنگی و نیاز احساس شود، مجوز قطعی را باید دولت عربستان صادر کند.

علیرضا منظری  تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه چند روز تا آغاز فرآیند بازگرداندن حجاج ایرانی به کشور باقی مانده، هنوز هیچ یک از دستگاه‌های ذی‌ربط تصمیمی قطعی برای برقرار کردن پروازهای فوق‌العاده نداشته‌اند. در صورتی که در روزهای آینده این نیاز به وجود آید، در ابتدا باید طرف ایرانی هماهنگی‌های لازم را با فرودگاه و ایرلاین‌ها انجام دهد و سپس این دولت عربستان خواهد بود که با توجه به ظرفیت و زیرساخت‌ها اجازه این پروازها را صادر می‌کند.

وی با بیان اینکه با توجه به بالا بودن تعداد جانباختگان ایرانی حادثه اخیر احتمال در نظر گرفتن برنامه‌هایی ویژه برای بازگرداندن اجساد و همچنین مجروحان این حادثه وجود دارد تاکید کرد: با توجه به بالا بودن تعداد این افراد احتمال اینکه نیاز به برقراری پروازهای ویژه وجود داشته باشد، بسیار زیاد است. برای این پروازها باید هماهنگی‌هایی چند طرفه صورت بگیرد و البته هواپیماهای لازم نیز برای آن فراهم شود.

معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: احتمال اینکه برای این پروازها از هواپیماهای نظامی و یا هواپیماهایی که مخصوص امدادرسانی هستند استفاده شود، بسیار زیاد است. البته تا زمان نهایی نشدن اقدامات لازم در کشور عربستان نمی‌توان در این رابطه اظهار نظر قطعی داشت.

منظری پیش‌بینی کرد با توجه به بالا بودن تعداد حادثه‌دیدگان و شرایطی که در کشور عربستان حاکم است، کار بازگرداندن حجاج جان باخته قدری طولانی شود زیرا در ابتدا باید تمامی اجساد شناسایی‌شده و از طریق مراجع قانونی هویتشان اثبات شود.

به گفته وی، در مرحله بعدی دولت عربستان بر اساس سنت همیشگی خود از تمام خانواده جانباختگان این سوال را می‌پرسد که آیا علاقه‌ای به دفن شخص جانباخته در این کشور دارند یا خیر. در صورتی که جواب این خانواده‌ها مثبت نباشد، مراحل آماده‌سازی اجساد و انتقال آن‌ها به وسیله هواپیما که آن نیز مرحله‌ای طولانی با تشریفات خاص است، آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از این رو انتظار می‌رود این فرآیند لااقل چند روزی به طول بینجامد و البته از طرف ایران نیز تصمیمات اجرایی جدید باید بر اساس اتفاق‌هایی بیفتد که در ساعات آینده شاهد آن خواهیم بود. با توجه به شلوغی این روزهای فرودگاه‌های کشور عربستان شاید هماهنگی برای پروازهای فوق‌العاده قدری دشوار باشد اما قطعا در صورت لزوم برای بازگرداندن اجساد حجاج ایرانی پروازهای ویژه در نظر گرفته خواهد شد.