کد خبر: ۲۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۴ 16 January 2016
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

بودجه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان از قبوض مردم تامین می شود

هرچند مردم با مشکلاتی مواجهند، اما تجربه ثابت کرده در هنگام وقوع حوادثی که تخریب خانه ها و ساختمان های مردم را به دنبال دارد، دولت به لحاظ اینکه اعتبار لازم را ندارد نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.
به دنبال تصویب کلیات لایحه تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان در مجلس شورای اسلامی، در این لایحه پیش‌بینی شده تا با ایجاد صندوقی تحت عنوان صندوق بیمه اجباری حوادث طبیعی ساختمان، به جبران اینگونه خسارت‌ها اقدام شود. این لایحه دارای ۱۱ ماده و هدف آن جبران خسارت‌های وارد شده به واحدهای مسکونی ناشی از حوادث طبیعی از قبیل زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، برف، رانش زمین، ریزش کوه و سونامی است.

در همین رابطه، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص جزئیات این مصوبه و در پاسخ به اینکه بودجه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان قرار است از چه محلی تامین شود گفت: بودجه این صندوق از محل مبلغی تامین می شود که در قبوض آب، برق و گاز مردم منظور خواهد شد.

ابراهیم نکو  با اعلام این خبر افزود: این رقم به صورت ماهانه است که سهمی از آن را دولت متقبل می‌شود و بخش دیگری را نیز شهروندان پرداخت می‌کنند که د نهایت موجودی صندوق از این محل ها تامین و در مواقع ضروری از آن برای جبران خسارت های احتمالی وارده به ساختمان ها در اثر حوادث طبیعی استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا دریافت موجودی این صندوق از طریق قبوض شهروندان منجر به تحمیل فشار اقتصادی به آنها نخواهد شد، گفت: از آنجایی که این رقم از 500، 700 و هزار تومان تجاوز نمی‌کند، رقمی نیست که بتواند فشاری به مردم وارد کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی از نمایندگان با این لایحه مخالف و برخی موافق هستند تصریح کرد: درواقع موجودی این صندوق به عنوان اندوخته‌ای است که افراد می‌تواند در مواقع ضروری و درصورت وقوع حوادث طبیعی، خسارت خود را از این صندوق بیمه جبران کنند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مثلا اگر یک فرد بر اثر یک حادثه‌ طبیعی ساختمان خود را از دست بدهد، در مواقع ضروری با اندوخته‌های کوچک مردمی به طور کامل می‌تواند این خسارت را جبران کند و به عنوان اعتباری برای حوادث احتمالی تلقی می شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات اقتصای مردم تاکید کرد: هرچند مردم با مشکلاتی مواجهند، اما تجربه ثابت کرده در هنگام وقوع حوادثی که تخریب خانه ها و ساختمان های مردم را به دنبال دارد، دولت به لحاظ اینکه اعتبار لازم را ندارد نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. اما اندوخته این صندوق از طریق مشارکت مردم و دولت، به مرور زمان به راحتی می‌تواند هزینه های ناشی از این حوادث را پوشش دهد و اعتبار لازم را برای آن اختصاص دهد. چرا که حوادث طبیعی فراگیر نیستند و بعضا منجر به تخریب مناطق خاصی از کشور می شوند.

نکو همچنین با بیان اینکه این صندوق خسارت ناشی از حوادث کار را دربر نمی گیرد اظهار داشت: در این بخش هدف طراح این است که بتواند خسارت ناشی از وقوع حوادث طبیعی غیرمترقبه را پوشش دهد و فعلا بی‌احتیاطی‌ ناشی از اجرای ساختمان‌ها یا حوادث کار را شامل نمی شود.

این نماینده مجلس همچنین درخصوص اهمیت و نقش بیمه ساختمان ها عنوان کرد: بعضا مشاهده می کنیم که در اثر وقوع سیل یا زلزله، افراد تمام دارایی و اموال خود را از دست می‌دهند که در این شرایط خود فرد و دولت نمی‌تواند اقدامی بکند، ولی این صندوق می‌تواند این گونه حوادث را مدیریت کند تا ضمن اینکه افراد ضرر نکنند، دولت هم با چالش مواجه نشود.

وی خاطر نشان کرد: درمجموع صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اقدام موثر و مثبتی است، اما باید مردم را هم در نظر بگیریم تا به مرور زمان به صورت یک فرهنگ فراگیر به این قبیل مسائل عادت کنند.

مرجع:سایت صما

برچسب ها: بیمه حوادث ، ساختمان