کد خبر: ۲۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ 05 March 2016

گرد و خاک خوزستان ناشی از دخالت بی‌رویه در محیط زیست است

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: پدیده گرد و خاک خوزستان و دوده‌های پرکلاغی خاکستر که در شهر اهواز مشاهده می‌شود و سایر موارد آلودگی، همه ناشی از دخالت بی‌رویه انسان در محیط زیست است.

 

 فرج‌الله خبیر در مراسم نمادین پاکسازی معابر عمومی و خیابان‌های شهر که امروز(15 اسفند) در بلوار ساحلی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان در حوزه محیط زیست با چالش‌های اساسی و جدی مواجه است؛ طبیعت به خودی خود مشکل چندانی ندارد بلکه دخالت بی‌رویه و نابجای انسان طبیعت را دچار مشکل و با چالش مواجه می‌کند.

 

وی افزود: با دخالت بی‌رویه، مشکلات بسیاری برای طبیعت، جانواران، انسان و کلیه منابع طبیعی از جمله آب، هوا و خاک که مورد استفاده انسان‌ها است، ایجاد خواهد شد، از جمله پدیده گرد و خاک خوزستان و همچنین دوده‌های پرکلاغی خاکستر که در شهر اهواز مشاهده می‌شود و سایر موارد آلودگی، همه ناشی از دخالت بی‌رویه انسان در محیط زیست است.

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان عنوان کرد: امیدواریم انسان‌ها به جایی برسند که در هر اقدام خود، مبتنی بر یک مطالعه عمیق زیست‌محیطی و با در نظر گرفتن همه جوانب، تصمیم‌گیری کنند. اگر ساخت و ایجاد یک صنعت، محیط زیست عرصه‌ای که در اختیار آن صنعت قرار می‌گیرد را از بین می‌برد؛ می‌توان حداقل در کنار آن، عرصه جدیدی در نظر گرفته و احیا و کمترین مشکل برای محیط زیست ایجاد شود.

 

خبیر ادامه داد: در صورت احداث یک سد، باید توجه شود که پس از آن حق‌آبه تالاب‌ها تامین شود تا تالاب‌ها خشک نشوند و کشور و به ویژه استان خوزستان با چالش‌های زیست‌محیطی مانند پدیده گرد و خاک مواجه نشود.

 

وی بیان کرد: مردم و دولت به دلیل انجام اقدامات نامناسب در عرصه‌های زیست‌محیطی و عدم مطالعات کافی، نقش بسیاری در تخریب و ایجاد مشکلات محیط زیستی دارند.

 

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: نظافت و پاکیزگی نباید منحصر به ایامی خاص باشد و همیشه باید پاکیزگی شهر در نظر گرفته شود. در برخی شهرهای کشور زباله‌ها هر چند روز یک‌بار جمع‌آوری می‌شوند؛ این موضوع باید در خوزستان نیز فرهنگ‌سازی شود و مردم نیز در هر ساعتی زباله‌ها را بیرون نگذارند.

 

"هفته سلامت، بهداشت و محیط زیست" از امروز (15 اسفند ماه) برگزار می‌شود و نخستین روز این هفته با نام "هوای پاک و درختکاری" به ترویج درختکاری اختصاص دارد.