کد خبر: ۲۷۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ 10 March 2016

آغاز نگارش کتاب معماری کارخانه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و پل‌های تاریخی تبریز و تهران/

نویسنده کتاب هشت جلدی «گنجینه فرهنگ آثار معماری ایران» با اعلام اینکه کارخانه‌های باارزش فراوانی در کشور وجود دارند که بهتر است توسط مسئولان در لیست ثبت جهانی قرار گیرند از چاپ کتاب کارخانه‌های صنعتی تهران و تبریز به قلم خود در سال ۹۵ خبر داد.


لیلا پهلوان‌زاده  گفت: کتابی با موضوع کارخانه‌های صنعتی استان آذربایجان‌شرقی در دست نگارش است و نگارش این کتاب نیز در راستای این مطلب است که تبریز یکی از قطب‌های باارزش کشور از نظر وجود کارخانه‌های باارزش محسوب می‌شود. همچنین کتاب کارخانه‌های صنعتی تهران نیز از دیگر کتاب‌هایی است که در دست نگارش داریم و پیش‌بینی می‌شود که نگارش کتاب کارخانه‌های‌صنعتی تهران در سال ۹۵ به اتمام برسد و چاپ شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد خوراسگان استان اصفهان افزود: کارخانه سیمان ری تهران از جمله کارخانه‌های باارزشی است که در کتاب کارخانه‌های صنعتی تهران به آن پرداخته‌ایم.

پهلوان‌زاده ادامه داد: کارخانه‌های باارزش فراوانی در کشور وجود دارند که از مدت‌ها پیش فعالان میراث فرهنگی و مسئولان تحقیق در مورد معماری آنها و جایگاهی که در شهرها و رونق فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرها دارند را آغاز کرده‌اند و امیدواریم تحقیقات با همت مسئولان به سرانجام برسد. همچنین با توجه به اهمیتی که کارخانه‌های صنعتی در شهرهای مختلف در طول تاریخ ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال اخیر کشور داشته‌اند و از سوی دیگر، معماری با ارزشی که دارند بهتر است آن کارخانه‌های باارزش در لیست ثبت جهانی در یونسکو قرار گیرند.

وی درباره پیشینه کتابی که در دست چاپ دارد به نگارش کتاب هشت جلدی «گنجینه فرهنگ آثار معماری ایران» که اثر برگزیده سی و دومین دوره جایزه کتاب سال شده بود اشاره کرد و گفت: مدت‌ها قبل از نگارش کتاب، در محافل علمی ایران بحثی تحت عنوان معماری صنعتی ایران آغاز شد و همان بحث‌ها، سرآغاز نگارش سلسله کتاب‌هایی شد که هنوز هم ادامه دارد.

پهلوان‌زاده در پایان گفت: کتاب کارخانه‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی و تهران تنها شامل کارخانه‌ها نمی‌شود بلکه در بخش‌هایی به ایستگاه‌های راه‌آهن و پل‌ها نیز اشاره دارد و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد. بدین‌معنا تمامی فرهنگ معماری که پس از انقلاب صنعتی وارد شهرها شدند مورد توجه بوده است.

لازم به ذکر است کتاب گنجینه فرهنگ آثار معماری ایران مجموعه‌ای هشت جلدی است که در آن مرمت تاریخچه ۶ نمونه از کارخانه‌های ایران که تغییر کاربری داده و مرمت شده‌اند وجود دارد./