کد خبر: ۲۷۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ 10 April 2016

ساخت سخت‌ترین فولاد جهان در آمریکا

محققان موفق به ساخت ابرفولادی شده‌اند که می‌توان از آن برای محافظت از ماهواره‌ها در برابر شهاب‌سنگ‌ها، حفاری در سنگ‌های مستحکم و حفر تونل‌ها استفاده کرد.
براساس گزارش ديسكاوري، دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا، سن‌ديه‌گو مي‌گويند اين آلياژ فولادي جديد مي‌تواند فشاري بيش از 12.5 گيگا پاسكال يا 125 هزار اتمسفر فشار را تحمل كند بدوت اينكه كوچكترين شكستگي در آن ايجاد شود.

در مقايسه فولاد ضد‌زنگ از محدوديت تحمل فشاري برابر 0.2 گيگا پاسكال برخوردار است،‌درحالي كه مقاومت كاربيد تنگستن (سراميكي فوق مقاوم كه از آن در زره‌هاي جنگي استفاده مي‌شود) مقاومتي برابر 4.5 گيگا پاسكال دارد. تنها جسمي كه از اين فلز جديد‌ سخت‌تر است الماس است كه استفاده از آن براي ساخت تجهيزات چندان مقرون به صرفه‌نيست.

به گفته محققان در اين فولاد از موادي استفاده شده كه در فولاد‌هاي عادي نمي‌توان آنها را يافت.  موادي از قبيل بورون،‌تنگستن، سيليس، و تمامي اين مواد باعث مي‌شوند ساختار بلوري شكل از بين رفته و فلزي بي‌شكل به وجود بيايد. فلزهاي بي‌شكل گروهي از فلز‌ها هستند كه توليد آنها از چندين دهه پيش آغاز شده‌است،‌ فلزهايي بسيار مقاوم و سخت هستند.

فولاد جديد از بخش‌هايي برخوردار است كه اتم‌هاي آهن و كربن در آنها بي‌نظم است و در بخش‌هايي ديگر حالت بلوري دارد. علاوه بر كارايي‌هاي جنگي و نظامي كه وزارت دفاع آمريكا براي اين فولاد در سر مي‌پروراند، از آنجايي كه اين فلز جديد ضد‌زنگ است مي‌توان از آن براي ساخت زيردريايي‌ها و كشتي‌ها نيز استفاده كرد.
برچسب ها: فولاد،ضد زنگ