کد خبر: ۲۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ 01 May 2016

راز ماندگاری بناهای دیروز، معماری اندیشمندانه است

مدیرکل راه و شهرسازی در نخستین جشنواره بناهای ارزشمند معماری استان قزوین گفت: قضاوت آثار و بناهای شهر و انتخاب معماران برتر، راهکار موثری است برای قدردانی از معمارانی که چهره و نمای شهر برایشان ارزشمند بوده و ایجاد هویت، آرامش و رضایت در شهروندان دغدغه اصلی آنهاست.


حامد مانی فرمدیرکل راه و شهرسازی در نخستین جشنواره بناهای ارزشمند معماری استان قزوین گفت: قضاوت آثار و بناهای شهر و انتخاب معماران برتر، راهکار موثری است برای قدردانی از معمارانی که چهره و نمای شهر برایشان ارزشمند بوده و ایجاد هویت، آرامش و رضایت در شهروندان دغدغه اصلی آنهاست.

 به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامد مانی‌فربا اشاره به اینکه این جشنواره در سال‌های آینده در سطحی گسترده‌تر برگزار شده و آثار برتر علاوه بر بناهای با کاربری عمومی در حوزه‌های دیگر نیز معرفی خواهند شد، گفت: معماری ساختمان‌های با کاربری عمومی از نگاه مردم مهم بوده و اثرگذار است، از اینرو یکی از اهداف این جشنواره تلاش برای جلب نظر معماران به مولفه‌های اساسی در ساخت این بناهاست.

وی در ادامه افزود: از سوی ديگر اين جشنواره، قضاوتی است بر بناهای احداث شده تا طراحان و معمارانی که برای ایجاد آرامش مردم و زیبایی شهر تلاش می‌کنند، بدانند که تلاش و دقت نظرشان در نگاه مسئولان ارزشمند است.

مانی‌فر با اشاره به اینکه هویت‌ بخشی در معماری بسیار حائز اهمیت است بیان کرد: باید تعریف درستی از معماری داشته باشیم تا بتوانیم ساختمان‌های با هویت ایجاد کنیم، بی‌تردید این معماری است که از مصالح بی‌جان و بی‌روح، اثری ماندگار و روح افزا می‌سازد.

مانی فر با اشاره به اینکه ساختمان‌ها در بافت‌های تاریخی هر کدام هویت و شخصیت خود را دارند، مطرح کرد: قرار گرفتن این بناها در کنار هم آشفتگی ایجاد نمی‌کند زیرا هماهنگی و هم آوایی میان آنها باعث می‌شود تا انسان احساس آرامش کند.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه تفکری که برای بنا کردن شکل می‌گیرد از موجودیت خود ساختمان مهمتر است، یادآور شد: جاری کردن اندیشه و تفکر در ساختمان‌ها بر عهده معمار بوده و  اوست که هوشمندانه و هدفمند هویت را در ساختمان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه باید در صنعت ساختمان به اصالت و ریشه‌های شهر توجه کنیم، گفت: اگر قرار است بدانیم از کجا آمده و به کجا می‌رویم باید اهمیت دادن به مؤلفه‌های یاد شده در دستور کار همه معماران قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی افزود: کارهای مناسبی که در حوزه صنعت ساختمان عمومی اعم از دولتی و غیردولتی در سطح شهر قزوین انجام شده، در نگاه مردم تأثیر گذار بوده و مهندسینی که در صنعت ساختمان، فعالیت دارند، باید به بنای عمومی توجه بیشتری داشته باشند، زیرا عملکرد آنان از سوی مردم و دیگران مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

مانی فر در پایان گفت: بافت‌های تاريخی هر يك در گذشته هويت و جايگاه اجتماعی خود را داشته‌اند اما امروز متاسفانه اينچنین، اگر امروز با چنین ساخت و سازهایی هويت شهرها از ميان رفته و نمود عينی آن در سطح جامعه محو شده، همه مسئولان بايد پاسخگو باشند.

ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
0
0
چه تغییراتی در صنعت ساختمان قزوین انجام شده؟ لطفا اطلاع رسانی کنید تا بهش پرداخته بشه