کد خبر: ۲۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ 02 May 2016

دستاورد 20ساله تاسیس نظام‌مهندسی در کشور/کنترل نظام‌مهندسی در نبود ضمانت کیفی نتیجه ندارد/چالش در بخش‌های مدیریتی و خدمات‌مهندسی

دستاورد 20ساله تاسیس نظام‌مهندسی در کشور/کنترل نظام‌مهندسی در نبود ضمانت کیفی نتیجه ندارد/چالش در بخش‌های مدیریتی و خدمات‌مهندسی


در این گزارش ضمن بررسی دستاوردهای این سازمان در طول دو دهه از عمر خود، به بررسی مشکلات و ضعف های موجود در این نهاد حرفه ای پرداخته ایم.

بی توجهی مردم به برند مناسب در پروسه خرید مسکن

در همین رابطه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات مثبت این سازمان گفت: 20 سال پیش یعنی پیش از تاسیس نظام مهندسی، نظم و نظام آنچنانی در زمینه ساخت‌وساز وجود نداشت و بدیهی بود که به دلیل نبود متولی مشخص و معین، نقشه‌هایی که تهیه و کنترل‌هایی که انجام می‌شد، در کل سازماندهی مناسبی نداشتند.

علی طوماری در گفت و گو با «صما» ادامه داد: حتی پس از تاسیس این سازمان در سال 74، با توجه به اینکه تصویب و اجرایی شدن قانون هم پنج تا شش سال طول کشید، خروج از چنین وضعیتی زمانبر بود و به نظر می‌رسد که وجود سازمان نظام مهندسی در جامعه بعد از سال 78 ملموس بوده است.

وی با اشاره به عملکرد نسبتا موفق سازمان نظام مهندسی در اجرایی کردن و ترویج مقررات ملی تصریح کرد: درواقع با توجه به شرایط فعلی جامعه از نظر وجود مصالح غیراستاندارد و سازندگان غیرذی‌صلاح، سازمان نظام مهندسی در عمل به تعهد خود و افزایش کیفیت ساخت‌وساز به صورت نسبی موفق عمل کرده است.

طوماری همچنین با تاکید بر اصلاح قانون نظام مهندسی برحسب شرایط زمانی و برطرف کردن مشکلات و ایرادات آن افزود: درمجموع اگر تمامی جهات را در نظر بگیریم، سازمان نظام مهندسی یکی از سازمان‌هایی بوده که عملکرد مطلوبی در ترویج مقررات ملی داشته است.

وی با اشاره اقدامات مثبت مجموعه متبوع خود در مقایسه با سایر استان‌ها، درباره ضعف های سازمان نظام مهندسی تشریح کرد: درواقع باید به این قضیه به صورت کلی نگاه کنیم. به این مفهوم که مادامی که در این کشور به کیفیت ساختمان اهمیت داده نشود، یعنی کیفیت به طورمستقیم در قیمت مسکن تاثیرگذار نباشد و برای خریدار اهمیت نداشته باشد که این ساختمان توسط چه کسی ساخته شده است، بدیهی است که کنترل های این سازمان، نتیجه مناسبی درپی نخواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: همان‌طور که مردم در خرید تمام کالاها به دنبال برند مناسب هستند، باید در خرید ساختمان هم به همین نحو عمل کنند و در غیر این صورت با مشکل مواجه می شویم. چون وقتی سازنده می‌بیند کیفیت ساختمانی که می‌سازد، در قیمت آن تاثیری ندارد، او هم حساسیتی در این بخش نشان نمی دهد.

طوماری با انتقاد از اینکه این مهم در قوانین حوزه ساخت‌وساز کشور، اعم از قانون نظام مهندسی و قوانین مسکن و شهرسازی، دیده نشده است تاکید کرد: درنهایت هیچ فردی مسئولیت ایراد و ضمانت کیفی کالایی را که می‌سازد و عرضه می‌کند، نمی پذیرد و در چنین وضعیتی تلاش های ما، مهندسان و تکنسین‌ها در سازمان نظام مهندسی برای کنترل دقیق، به نتیجه مطلوب و مناسبی نخواهد رسید.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی غفلت از این موضوع را یکی از ایرادات قانون دانست و اظهارداشت: این مسئله نقطه کوری است که مسئولان کمتر به آن توجه می‌کنند و در مبحث دوم جدید هم که در دست ویرایش است، این موضوع لحاظ نشده تا حداقل در سال های آینده عملیاتی شود.

بخش های مدیریتی و خدمات مهندسی دچار ضعف است

همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان به «صما» گفت: دستاوردهای سازمان مهندسی قطعا بر هیچ‌کس پوشیده نیست و اگر در طول این 20 سال به عملکرد سازمان نگاهی بیندازیم و ساختمان‌های ساخته شده در قبل و بعد از فعالیت این سازمان مقایسه کنیم، عملکرد سازمان خود را نشان می‌دهد.

کامبیز نرماشیری با اشاره به اینکه در این سال ها کیفیت و عمر ساختمان‌ها در اثر نظارت، طراحی و اجرای مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی بالاتر رفته است افزود: این سازمان خدمات بسیار بزرگی انجام داده و اکنون حوزه ساختمان‌هایی که این سازمان می‌تواند نسبت به آنها خدمات ارائه بدهد، با بودجه‌ غیردولتی است.

وی افزود: برآورد بودجه سالیانه ساختمان‌هایی که تحت خدمات نظام مهندسی ساخته می شود، برابر با بودجه عمرانی کل کشور است و در مقایسه ‌این سازه ها می بینیم کیفیت ساختمان‌هایی که تحت خدمات نظام مهندسی ساخته می‌شوند، از ساختمان‌های دولتی بسیار بالاتر است.

نرماشیری در عین حال با ابراز قدردانی از عملکرد استاندار سیستان و بلوچستان در انتخاب سازمان نظام مهندسی استان به عنوان عامل چهارم در بین دستگاه‌های دولتی گفت: این اعتماد نشان از عملکرد خوب سازمان در چند سال اخیر دارد که باعث شده تا نه تنها کنترل‌های پروژه‌های ساختمانی، بلکه کنترل تمام پروژه‌هایی که با بودجه دولتی اجرا می‌شود، شامل ساخت سد، شبکه، راه‌سازی و به سازمان نظام مهندسی واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه درصورت عملکرد ناموفق سازمان و مشکل در ارائه خدمات، سازمان‌های دولتی این مسئولیت را به سازمان نظام مهندسی واگذار نمی‌کردند تاکید کرد: امیدواریم که با توجه به پتانسیل بالای سازمان و برخورداری از بیش از 450 هزار متخصص که حداقل مدرک آنها کارشناسی است، شمول خدمات و پروژه‌های دولتی که به سازمان واگذار می‌شود، در آینده توسعه پیدا کند و قطعا این سازمان آینده بهتری خواهد داشت.

رئیس نظام مهندسی استان سیستان و بلوچستان همچنین نقاط ضعف این سازمان را مربوط به بخش های مدیریتی و مشکل در ارائه خدمات مهندسی دانست و گفت: در قسمت خدمات مهندسان شاهد مشکلاتی هستیم که سازمان نظام مهندسی استان‌ها می‌توانند با نظارت‌های درون سازمانی، در زمینه کلیه خدمات مهندسی شامل طراحی، نظارت و اجرا کنترل‌های خود را بیشتر کنند.

وی با بیان اینکه اگر سازمان‌های نظام مهندسی بر خود نظارت‌های مضاعف و چندگانه داشته باشند، مشکلات در بخش خدمات مهندسی کمتر می‌شود، افزود: حل مسائل در بخش مدیریتی نیز با هم‌اندیشی بین مهندسان عضو و اعضای هیئت مدیره‌ سازمان‌های استانی، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

نرماشیری افزود: علاوه بر آن، هم‌اندیشی‌های کشوری بین روسا و هیئت‌ مدیره‌ سازمان‌های استانی با همدیگر و استفاده از تجارب استان‌های مختلف در زمینه حل مشکلات و مسائل مرتبط به یقین کمک‌کننده است.

اجرای مقررات ملی، حداقل دستاورد

همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان با بیان اینکه حداقل دستاورد سازمان نظام مهندسی، اجرای مقررات ملی ساختمان در تمامی بخش‌ها و مباحث مربوط به صنعت ساختمان در سراسر کشور بوده است، گفت: قطعا این سازمان از طریق اجرای مقررات ملی ساختمان توانسته در ارتقای کیفیت ساختمان‌ها موثر عمل کند

امیرمحمد امیری در گفت و گو با «صما» افزود: به طور قطع سازه‌های امروز را نمی‌توان با سال های قبل از تاسیس سازمان نظام مهندسی مقایسه کرد و وضعیت این سازه‌ها از جنبه‌های مختلف نظیر استحکام، بهره‌وری، فضابندی، کاهش مصرف انرژی و... بهبود پیدا کرده و از نظر کیفیت ارتقا یافته است.

وی همچنین با اشاره به نقاط ضعف سازمان در طول سال های فعالیت خود گفت: قطعا سازمان نظام مهندسی چه در بحث قانون و چه در مباحث اجرایی دارای ضعف ها و ایراداتی است که می‌طلبد با حفظ دستاوردهای قبلی تغییراتی انجام شود.