کد خبر: ۲۷۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ 26 May 2016

روند نزولی قیمت برای اکثر مصالح ساختمانی

بر اساس نتیجه آمارگیری مرکز آمار از قیمت مصالح ساختمانی در سال 94 ، حدود 150 قلم مصالح ساختمانی که تغییرات قیمتی آن عنوان‌شده، قیمت 90 کالا کاهش‌یافته است؛ یعنی 60 درصد مصالح ساختمانی در نیمه اول و دوم سال 94 کاهش قیمت داشته‌اند.

 قیمت مصالح ساختمانی در نیمه اول و دوم سال 1394 نشان می‌دهد، اگرچه قیمت برخی از محصولات افزایش‌یافته اما اکثر کالاها با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

بر اساس نتیجه آمارگیری مرکز آمار از قیمت مصالح ساختمانی در سال 94 ، حدود 150 قلم مصالح ساختمانی که تغییرات قیمتی آن عنوان‌شده، قیمت 90 کالا کاهش‌یافته است؛ یعنی 60 درصد مصالح ساختمانی در نیمه اول و دوم سال 94 کاهش قیمت داشته‌اند.

گروه خاک، مصالح سنگی بتن و بنایی و سنگ‌های ریشه‌دار

به گزارش صما بر اساس این گزارش قیمت مصالح ساختمانی در نیمه اول 1394، در سه گروه «خاک»، «مصالح سنگی بتن و بنـایی» و «سـنگ‌هـای ریشه‌دار»، متوسط قیمت تمامی اقلام مورد آمارگیری به‌جز یک‌قلم، نسبت به دوره قبل افزایش داشته است. در بین اقـلام ایـن گروه‌ها، «خاک رس طبیعی» با 22.8 درصد دارای بیشترین افزایش متوسـط قیمـت و سـنگ دو تیشـه ریشه‌دار لاشـتر بـا 1.8 درصـد دارای بیشترین کاهش قیمت بوده است. در نیمه دوم نیز خاک رس طبیعی با 8.6 درصد دارای بیشترین افزایش متوسـط قیمـت و مخلوط شن و ماسه رودخانه ای-تونان با 7.6 درصد دارای بیشترین کاهش قیمت بوده است

گروه سنگ‌های تخت پلاک

با مقایسه متوسط قیمت اقلام در گروه «سنگ‌های تخت پلاک» در نیمه اول سال 1394 با نیمه قبل، مشاهده می‌شود که تمامی اقلام کم‌وبیش دارای کاهش متوسط قیمت هستند. در بین اقلام این گروه، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «پودر سنگ معمولی» بـا 1.1 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید-درجه یک» با 28.9 درصد بوده است. در این گروه، مقایسه نتایج حاصل از آمارگیری نیمه اول 1394 با دوره مشابه سال قبل، نشان‌دهنده کاهش متوسط قیمت تمـامی اقلام استدر نیمه دوم نیز سنگ پلاک تیشه‌ای و کلنگی تراورتن سفید -درجه‌یک 15.6 درصد و سنگ پلاک صیقلی گرانیت گل پنبه نطنز-درجه یک با 8.3 درصد دارای بیشترین کاهش قیمت در این گروه بوده است.


گروه آجر و سفال

با مقایسه اقلام گروه «آجر و سفال» در این دوره نسبت به دوره قبل، مشاهده می‌شود متوسط قیمت تمامی اقلام به‌جز یک‌قلم، افزایش داشته است. در این میان، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «آجر ماشینی سوراخ‌دار سفید 4 سانتی» بـا 13 درصـد و بیش‌ترین نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانینیمه اول 1394 کاهش متوسط قیمت مربوط به «آجر فشاری» با 9.8 درصد بوده است.

در نیمه دوم آجر ماشینی سوراخ‌دار قرمز 5.5 سانتی با 13.9 درصد بیش‌ترین نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی کمترین کاهش مربوط به آجر ماشین سوراخ‌دار سفید 5.5 سانتی با 2.0 درصد بوده است.

گروه لوله و پروفیل‌های فولادی مورد مصرف در سازه

در گروه «لوله و پروفیل‌های فولادی مورد مصرف در سازه»، شاهد نوسان متوسط قیمت‌ها گاه به‌صورت افزایشـی و گـاه به‌صورت کاهشـی نسبت به دوره قبل هستیم. بیشترین افزایش متوسط قیمت نسبت به دوره قبل مربوط به ناودانی نمره 26 با 20 درصد و بـیش‌تـرین کاهش متوسط قیمت مربوط به «نبشی نمره 55» با 24.1 درصد بوده است. در نیمه دوم نیز بیشترین افزایش قیمت نسبت به دوره قبل مربوط به ناودان شماره 24 با 10.9 درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به تیرآهن شماره نمره 18 با 22.1 درصد بوده است.


گروه میلگرد

در گروه «میلگرد»، متوسط قیمت تمامی اقلام نسبت به دوره قبل دارای کاهش بوده است. در بـین اقـلام ایـن گـروه بـیش‌تـرین کـاهش متوسط قیمت مربوط به «میلگرد ساده نمره 10» و «میلگرد آجدار نمره 12» با 12.7 درصد و کمترین کاهش مربوط به «شـبکه جوشـی مش فولادی با میلگرد ساده» با 2.2 درصد بوده است.

در نیمه دوم بیشترین کاهش مربوطه به ورق گالوانیزهٔ صاف 18.7 درصد و کمترین کاهش متوسط قیمت مربوط به ورق گالوانیزه رنگی مربوط با 9.2 درصد بوده است.

گروه ورق‌های فلزی

در گروه «ورق‌های فلزی»، شاهد نوسان متوسط قیمت اقلام در این دوره با دوره قبل گاه بـه‌صـورت افزایشـی و گـاه بـه‌صـورت کاهشـی هستیم. در بین اقلام این گروه، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «پروفیل برنزی توپر» با 9.5 درصد و بیشتـرین کـاهش متوسـط قیمت مربوط به «ورق مس» با 4.2 درصد بوده است.

در نیمه دوم این گروه نیز بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «پروفیل برنزی توپر» با 22.9 درصد و کمترین کاهش قیمت مربوط به ورق برنز با 6.5 درصد بوده است.

گروه ورق‌های گالوانیزه

در گروه «ورق‌های گالوانیزه»، مقایسه متوسط قیمت اقلام در این دوره با دوره قبل دارای کاهش بـوده اسـت. در بـین اقـلام ایـن گـروه، بیشترین کاهش متوسط قیمت نسبت به دوره قبل مربوط به «ورق گالوانیزه‌ی رنگی» بـا 8.7 درصـد و کمتـرین کـاهش متوسـط قیمـت مربوط به «ورق گالوانیزه کرکره‌ای» با 2.9 درصد بوده است.

در نیمه دوم این گروه نیز بیشترین کاهش متوسط قیمت نسبت به دورهٔ قبل مربوط به «ورق گالوانیزه صاف» با 18.7 درصد و کمترین کاهش قیمت مربوط به ورق گالوانیزه رنگی با 9.2 درصد بوده است.

گروه قطعات پیش‌ساخته سیمانی و بتنی

در گروه «قطعات پیش‌ساخته سیمانی و بتنی»، مقایسه متوسط قیمت اقلام در نیمه اول 1394 بـا نیمـه قبـل نشـان مـی‌دهـد متوسط همه قیمت‌ها به‌جز یک‌قلم کاهش داشته است. در بین اقلام این گروه، بیشترین افـزایش متوسـط قیمـت مربـوط بـه «کف‌پوش بتنی» با 14.2 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «لوله سیمانی معمولی نمره 20» با 33.3 درصد بوده است.

در نیمه دوم 94 بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به کول سیمانی با 26.5 و بیشترین کاهش مربوط به لوله سیمانی معمولی نمره 20 با 14.7 درصد بوده است.

گروه موزاییک

نتایج آمارگیری نیمه اول سال 1394 نمایانگر آن است که در گروه «موزاییک»، متوسط قیمت تمامی اقلام مـورد آمـارگیری نسـبت بـه دوره قبل کاهش داشته است. در این میان، بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به «موزاییک فرنگی با خرده‌سنگ مرمر یا مرمریت تـا نمـره 5 به ابعاد 40×40» با 19.1 درصد استکمترین کاهش قیمت نیز با 8.5 درصد به «موزاییک سیمانی ساده به ابعاد 30×30» تعلق دارد.

در این میان در نیمه دوم 94 بیشترین کاهش متوسط قیمت مربوط به موزاییک ایرانی با سنگ موزاییک معمولی به ابعاد 30×30 با 9.1 درصد بوده است. کمترین کاهش قیمت نیز با 7.1 درصد به موزاییک ایرانی آجدار برای فرش محوطه به ابعاد 30×30 تعلق دارد.

گروه چوب

مقایسه نتایج این آمارگیری با دوره پیش حاکی از آن است کـه در گـروه «چـوب»، «مصـالح ساخته‌شده چـوبی» و «گـروه قطعـات پیش‌ساخته چوبی» تمامی اقلام دارای کاهش قیمت بوده‌اند. بیشترین کاهش قیمت در این سه گروه مربوط به «نئوپـان بـه ضـخامت 16 میلی‌متر» با 27 درصد و کمترین کاهش مربوط به «تخته فیبر به ضخامت 3 میلی‌متر» با 3.6 درصد بوده است

در نیمه دوم بیشترین افزایش متوسط قیمت در این سه گروه مربوط به سه‌لایی 3.6 میلی‌متری ایرانی راش، ملچ، صنوبر، ممرز و سایر گونه با 31.6 درصد و بیشترین کاهش مربوط به تخته ایرانی به ابعاد 10×10 با 25.7 درصد بوده است.

گروه محصولات پلاستیکی پوشش کف و دیوار

در گروه «محصولات پلاستیکی پوشش کف و دیوار» مقایسه متوسط قیمت اقلام در این دوره با دوره قبل دارای افـزایش بـوده اسـت. در بین اقلام این گروه، بیشترین افزایش متوسط قیمت نسبت به دوره قبل مربوط به «کف‌پوش پلاسـتیکی از نـوع وینیـل بـه ابعـاد 25×25 و ضخامت 2 میلی‌متر به‌صورت تایل» با 2.4 درصد و کمترین افزایش متوسط قیمت مربوط به «کف‌پوش پلاسـتیکی از نـوع وینیـل بـه ابعـاد 50×50 و ضخامت 2 میلی‌متر به‌صورت تایل» با 2/2 درصد بوده است.

در نیمه دوم نیز بیشترین افزایش مربوط به کف‌پوش پلاستیکی از نوع وینیل به ابعاد 25×25 و ضخامت 2 میلی‌متر به‌صورت تایل با 5.5 درصد بوده است. کف‌پوش پلاستیکی از نوع وینیل به ضخامت 1.5 میلی‌متر به‌صورت تایل با 0.8 درصد دارای بیشترین کاهش بوده است.

گروه مصالح پلاستیکی و لاستیکی

در گروه «مصالح پلاستیکی و لاستیکی» متوسط قیمت «ورق بدون موج آکریلیک به ضخامت حدود 3 میلی‌متر» نسبت بـه نیمـه قبـل 10.4 درصد و نسبت به نیمه مشابه سال قبل 13.1 درصد افزایش داشته است. در نیمه دوم نیز ورق بدون موج آکریلیک به ضخامت حدود 3 میلی‌متر 7.9 درصد بیشترین و ورق فایبرگلاس ساده به ضخامت 1 و 1.5 میلی‌متر و موج‌دار همین ضخامت با 0.9 درصد کمترین کاهش را داشته است.

گروه چتایی

نتایج آمارگیری نیمه اول 1394 نمایانگر آن است که در گروه «چتایی»، متوسط قیمت تمامی اقلام مورد آمارگیری نسبت بـه دوره قبـل افزایش داشته است. در این میان، بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط بـه «گـونی چتـایی 45×11» بـا 35.1 درصـد و کمتـرین افـزایش متوسط قیمت مربوط به «گونی چتایی 40×7» با 18.4 درصد است.

در نیمه دوم نیز بیشترین افزایش متوسط قیمت مربوط به گونی چتایی 40×7 با 35.9 درصد است و بیشترین کاهش متوسط قیمت نیز با 1.7 درصد به گونی چتایی 45×11 تعلق دارد.

مرجع:صما