کد خبر: ۲۸۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ 30 July 2016

تولید بی‌وقفه خودرو زمینه‌ساز جرح و قتل/ جاده‌های نامناسب از عوامل افزایش زندانیان جرایم غیرعمد

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)گفت: وقتی تولید و نمره‌کردن خودروها بدون وقفه ادامه دارد و در مناطق بسیار شلوغ شهر برج‌های عظیمی ساخته می‌شود؛ توقف در محل‌های ممنوع یا پارک دوبله امری ناگزیر خواهد بود و ضرب و جرح و قتل ناشی از تصادف نیز فراوان خواهد شد.
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)گفت: وقتی تولید و نمره‌کردن خودروها بدون وقفه ادامه دارد و در مناطق بسیار شلوغ شهر برج‌های عظیمی ساخته می‌شود؛ توقف در محل‌های ممنوع یا پارک دوبله امری ناگزیر خواهد بود و ضرب و جرح و قتل ناشی از تصادف نیز فراوان خواهد شد.
بهمن کشاورز  درباره آمار 43 درصدی ورود زندانیان جرائم غیرعمد به زندان‌ها طی 3 ماهه نخست سال 95 گفت: گمان می‌رود؛ قسمت اعظم این موارد مربوط به جرائم رانندگی و دیه ناشی از جرح و قتل مربوط به آن باشد.

وی ادامه داد: اگر این فرض درست باشد – که به احتمال قوی هست – آن‌گاه علت بالا بودن این آمار را می‌توان این گونه خلاصه کرد؛ نخست عدم آگاهی مردم از قوانین و ضوابط مربوط به رانندگی، دوم عدم رعایت این ضوابط و قوانین از جانب افرادی که از آنها آگاه هستند و اما آن را جدی تلقی نمی‌کنند.

مشکلات راه و جاده از عوامل بالا بودن زندانیان جرایم غیرعمد

کشاورز اشکالات موجود در راه‌های شهری و جاده‌های خارج از شهر را که حادثه آفرین است از دیگر علل بالا بودن آمار زندانیان جرائم غیرعمد برشمرد و افزود: همچنین نواقص و اشکالات موجود در وسائط نقلیه از دیگر عوامل است که قسمتی از آن مربوط به برند اتومبیل‌های مختلف و قسمتی دیگر ناشی از فرسودگی و کهنگی اتومبیل‌ها است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد؛ قسمتی از این مشکلات جنبه اقتصادی دارد، توضیح داد: متاسفانه نمی‌توان شرکت‌های سازنده خودرو را به اصلاح عملکردشان در تولید مجبور کرد، زیرا اغلب این شرکت‌ها دولتی یا شبه دولتی هستند و تبدیل خودروهای کهنه به به خودروهای نو نیز نیازمند سرمایه‌گذاری است که با وضع موجود اقتصادی سازگار نیست.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد؛ آنچه مربوط به عدم آگاهی یا عدم رعایت ضوابط می‌شود به نوعی و تا حدی متاثر از پایین بودن میزان جریمه‌های رانندگی است، هر چند که ارقام فعلی نیز برای افرادی که از طریق رانندگی امرار معاش می‌کنند؛ ممکن است، زیاد باشد.

تولید و نمره کردن خودروها بدون وقفه ادامه دارد

این حقوقدان با تاکید بر اینکه بازدارندگی جریمه زمانی است که افراد به خاطر موثر بودن رقم آن در زندگی و معاش خود از ارتکاب خلاف خودداری کنند، اظهار کرد: مثلا در برخی کشورها مسدود کردن چهار راه در زمانی که چراغ سبز می‌شود، اما مسیر مقابل به علت تراکم بسته است؛ 320 دلار جریمه دارد که این رقم حتی برای طبقه متوسط نیز قابل ملاحظه و بازدارنده است.

کشاورز با اشاره به اینکه رانندگان به ناچار مرتکب بعضی از تخلفات می‌شوند، افزود: وقتی تولید و نمره کردن خودروها بدون وقفه ادامه دارد و در مناطق بسیار پرشلوغ شهر برج‌های عظیمی ساخته می‌شود، و لو اینکه پارکینگ ساکنان آن تامین شده باشد؛ خودروهای مراجعان خواه ناخواه فضا را اشغال خواهد کرد.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه در چنین شرایطی توقف در محل‌های ممنوع یا پارک دوبله امری ناگزیر خواهد بود، عنوان کرد: در این وضعیت ضرب و جرح و قتل ناشی از تصادف نیز فراوان خواهد شد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با تاکید بر اینکه آنچه گفته شد؛ صرفا ناظر به جرائمی است که علیه تمامیت جسمی افراد صورت می‌گیرد و به تعیین دیه منتهی می‌‌شود، خاطرنشان کرد: موارد زندانی شدن مربوط به حبس «الی یوم الادا» و موارد مربوط به جزای نقدی و رد مال و امثال آن موضوع دیگری است.