کد خبر: ۲۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ 31 July 2016

صدور مجوز پرواز هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که به شرکت‌های هواپیمایی بین المللی به طور موقت اجازه می دهد که با هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران پرواز کنند.

این اقدام وزارت خزانه داری آمریکا تضمین بیشتری به شرکت‌های هواپیمایی بین المللی برای همکاری با ایران می دهد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکامجوز لازم را برای اقامت موقت هواپیماهای ساخت آمریکادر ایران صادر کرده است که براساس آن شرکت‌های بین المللی مانندلوفت هانزا آلمان وترکیش ایرلاینز و سایر خطوط هواپیمایی که به طور مدام به ایران پرواز دارند از هواپیماهای ساخت آمریکا و دارای قطعات آمریکایی استفاده کنند.

به دنبال اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام، تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران برداشته شد این درحالی است که تحریم‌های غیر هسته‌ای آمریکا علیه ایران همچنان پابرجا هستند.

براساس توافق هسته ای، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا سال گذشته مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کرد. در همین زمینه قرار دادی بین ایران و شرکت هواپیما سازی بوئینگ منعقد شده است، ولی این توافق مخالفت جدی جمهوریخواهان در کنگره را درپی داشت. آنها می کوشند از فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران جلوگیری کنند.

به گزارش رویترز، مجوز روز جمعه وزارت خزانه داری آمریکا تاثیری بر معامله ایران و بویینگ نخواهد داشت.

جاناتان اپشتاین، وکیل آشنا به امور تحریم‌ها در واشنگتن در این زمینه به رویترز گفته است: به رغم این که هواپیماهای ساخت آمریکا می توانستند به کشورهای مورد تحریم مانند کوبا، سودان، سوریه و کره شمالی پرواز کنند، نوعی استثنا برای ایران در نظر گرفته شده بود.

وی تصریح کرده است: از نظر حقوقی هیچ راهی برای پرواز به ایران وجود نداشت و شرکت هایی که در آمریکا هواپیما اجاره می دادند معمولادرخواست‌ها برای پرواز هواپیما به ایران را رد می کردند چرا این شرکت‌ها نگرانی هایی در خصوص پرواز هواپیماهای ساخت آمریکا به ایران داشتند.

طبق این گزارش،‌وزارت خزانه داری شروطی را برای این مجوز موقت تعیین کرده است از جمله اینکه چنین هواپیمایی اجازه ماندن در ایران را برای بیش از ۷۲ نخواهند داشت و این مجوز شامل بالگردها نیست.

ایران در چارچوب طرح‌های گسترده برای نوسازی صنعت حمل و نقل خود پس از لغو تحریم‌ها در مجموع هفت مدل مختلف از هواپیماهای محصول ایرباس و بوئینگ را سفارش داده است.