کد خبر: ۲۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ 01 August 2016

آیا خیابان های اهواز لباس استاندارد به تن خواهند کرد؟!

کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثردر میزان رضایت مندی شهروندان از عملکرد شهرداری هاست.در سالهای اخیر مشکلات مربوط به آسفالت خیابانها از جمله مسائلی است که موجبات آزردگی مردم اهواز را فراهم کرده است.
سازه نیوز-نگار نخلی :کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثردر میزان رضایت مندی شهروندان از عملکرد شهرداری هاست.در سالهای اخیر مشکلات مربوط به آسفالت خیابانها از جمله مسائلی است که موجبات آزردگی مردم اهواز را فراهم کرده است. وضعیت نا مطلوب آسفالت خیابان ها در سطح کلانشهر اهواز به گونه ای است که به سختی می توان خیابانی با آسفالت یکدست و هموار یافت که شهروندان و رانندگان با خیال آسوده و بدون نیاز به حرکات مارپیچ بتوانند از آن عبور کنند.

فرسایش خاک،نشست و پایین رفتن راه ها نسبت به سطح تراز اولیه و همچنین مواج شدن سطوح خیابان ها از جمله عواملی است که میتواند به لحاظ منظر و زیبایی سبب ناراحتی شهروندان شود و هم برای عبورو مرور مردم را به دردسر بیاندازد.

آسفالتی که تولید می شود باید کیفیت و استانداردهای لازم را داشته باشد.ساخت و ترکیب اولیه ی نامناسب،استفاده از مواد نامطلولب،نبود مراقبت های صحیح و اصولی،مرمت نشدن های به موقع و...میتوانند از جمله عوامل وضعیت کنونی آسفالت خیابان های سطح شهر باشند.

عمر مفید آسفالت در ایران حدود سه تا پنج سال است و این در حالی است که بسیاری از خیابان های شهر اهواز سالهاست که رنگ آسفالت تازه را به خود ندیده اند.معابر پر از چاله و ناهمواری شهر ما گواه بر این مدعاست.

نگهداری از آسفالت نیازمند برنامه ریزی دقیق و عملیاتی است و باید مورد توجه مدیران شهری قرار بگیرد.ترمیم و رویه سازی  راه های آسفالته علاوه بر ایجاد مسیری صاف و هموار برای عبور و مرور راحت شهروندان به صورت محافظ لایه های زیرین نیز عمل خواهد کرد. 
اگر لایه های سطحی آسفالت بر اساس استانداردهای روز و با مواد مرغوب طراحی و ساخته نشوند به مرور زمان سبب تخریب بخش های مختلف میشوند و هزینه های بسیار سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل میکنند.
بسیاری از خیابان ها بارها برای اجرای پروژه های شرکت گاز،آب و فاضلاب،مخابرات و ...حفاری شده اند و پس از اتمام عملیات یا به حال خودشان رها شده اند و یا شهرداری به جای آسفالت کردن کل خیابان اقدام به لکه گیری و یا به اصطلاح ترمیم کرده است که این مسئله سبب ایجاد ناهماهنگی در سطوح مختلف و اختلاف با تراز اولیه میگردد.چرا که قسمت وصله شده پس از مدت زمان کوتاهی نشست میکند و از شکل اولیه خارج میشود.

تخریب و تعویض های متوالی آسفالت خیابان ها علاوه بر تحمیل خسارت های میلیاری به اقتصاد کشور ضریب ایمنی خیابان ها را به شدت کاهش میدهد و البته خسارت های فراوانی را هم به خودروها وارد میکند.موضوعی که همیشه مورد  اعتراض رانندگان و شهروندان است.
امروزه  برای کاهش خسارت ها و آسیب های احتمالی آُسفالت قیری میتوان از رویه ی بتنی RCCP   (زود سخت شونده) استفاده کرد. 

این لایه به صورت محافظ قوی عمل کرده و در برابر ضربات بر اثر سقوط اجسام و یا تغییر شکل ایمن است.همچنین در مقابل گرما و سرمای شدید بسیار مقاوم و به لحاظ زیست محیطی،اقتصادی و کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مناسب به نظر میرسد.

آسفالت قیری علاوه بر تحمیل هزینه های بیشتر سبب مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست شده و در سرما دچار ترک و شکنندگی و در گرما دچار تغییر شکل میشود.

در هر حال آنچه مشخص هست اینکه کیفیت نامطلوب آسفالت خیابان های اصلی و فرعی در شهر اهواز موجب نارضایتی مردم شده است و انتظار میرود شهرداری نسبت به ایجاد آسفالتی همسطح و هموار جهت رفت و آمد آسوده شهروندان و همچنین استفاده از مواد با کیفیت مطلوب اقدام نماید ودر امر اجرا و مراقبت های پس از آن به منظور جلوگیری از تخریب چاره اندیشی کند. 
در این راستا استفاده از تکنولوژی های نوین در صنعت آسفالت با لحاظ کردن شرایط خاص اقلیمی شهر اهواز میتواند در رسیدن به معابری مطلوب راهگشا باشد.

برچسب ها: اسفالت ،اهواز