کد خبر: ۲۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ 16 August 2016

شناسایی 60تپه و محوطه باستانی در جنوب کرمان

دومین فصل بررسی های باستان شناسی جنوب کرمان که با همکاری هیأت مشترک ایران و آلمان به انجام رسید به کشف 60محوطه و تپه باستانی دراین منطقه منجر شد .
؛نادر علیداد سلیمانی سرپرست ایرانی هیأت بررسی‌های باستان‌شناسی جنوب کرمان  با اعلام این خبر گفت :  به دنبال امضای تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه توبینگن آلمان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مطالعات باستان‌شناسی با همکاری نمایندگان دوطرف، پرفسور فلستنر و اینجانب انجام گرفت.

او با اشاره به اینکه فصل اول از این بررسی در مناطق فاریاب –کهنوج، کهنوج –زیارتعلی و کهنوج –منوجان  صورت گرفت افزود: فصل دوم از بررسی های باستان شناسی جنوب کرمان  در شهرستان های جیرفت و فاریاب در جنوب کرمان به انجام رسید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، او اظهار داشت : این بررسی  با بهره گیری از حضور باستان شناسان و متخصصین علوم میان رشته ای به مدت 2ماه به طول انجامید ونتایج خوبی به همراه داشت .
این باستان شناس تصریح کرد :درنتیجه این بررسی ها 60تپه و محوطه باستانی شناسایی و مستندسازی شد که با توجه به آثار شناسایی شده به هزاره پنجم پیش از میلاد تعلق دارند .

سلیمانی گفت :شناسایی محوطه های بزرگ دوره مس سنگ و عصر مفرغ تا دوره تاریخی از نکات برجسته این بررسی به شمار می رود .

او تصریح کرد :هدف کلی این بررسی، شناسایی تمامی آثار منطقه جنوب کرمان اعم از تپه ، محوطه ، سایت های فلز کاری ، ابنیه و آثار تاریخی فرهنگی است که در راستای نقشه باستان شناسی کشور و توسط پژوهشکده باسان شناسی تهیه شده است .

به گفته این باستان شناس ، همچنین در این بررسی ارتباطات فرهنگی –تجاری حوزه هلیل رود در جنوب شرق ایران با میان رودان یا بین النهرین از طریق دریا در عصر مفرغ مورد نظر است .

وی محوطه گلاشکرد از دوره مس سنگ ، تپه حصار فاریاب  از دوره اشکانی و ساسانی ، محوطه گلن آباد جیرفت از عصر مفرغ و ... را از جمله محوطه های بزرگ شناسایی شده دراین بررسی ها اعلام کرد .

او بااشاره به بررسی های ژئوفیزیک در 10تپه کلیدی مورد شناسایی همزمان با بررسی های باستان شناسی تصریح کرد:از نکات در خور توجه این بررسی می توان به تصویر برداری هوایی تپه ها و محوطه های باستانی و تهیه نقشه "منحنی میزان "تپه ها اشاره کرد .

سلیمانی افزود: در این فصل گونه‌های سفال حاصل از بررسی به صورت کاملا روشمند طبقه بندی، تحلیل و در ‌‌نهایت جدول گاهنگاری منطقه ترسیم شد.

مجوزفصل دوم بررسی های باستان شناسی ناحیه جنوب کرمان توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است .