کد خبر: ۲۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ 20 August 2016
روسای راه و شهرسازی استان‌ها

اخلاق حرفه‌ای ضامن کیفی‌ سازی مسکن است

به دنبال برگزاری نشست مشترک مسئولان ارشد وزارت راه وشهرسازی با مسئولان اداره های راه وشهرسازی استان‌های سراسرکشوردر رابطه با نظام نامه اخلاق حرفه ای مهندسی، برخی از روسای مسکن و راه و شهرسازی استان‌ها با بیان اینکه این نظام نامه می‌تواند آثارمثبتی برعرصه ساخت و ساز باقی بگذارد تاکید کردند: برای اینکه ابعاد مختلف این نظام نامه شفاف شود لازم است که کارگروه‌های تخصصی متعددی برگزارشود .

نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی؛ نقطه قوت مهندسی کشور

دراین زمینه عبدالرزاقی‌زاده رئیس اداره نظام مهندسی استان قزوین درگفت وگو با صما گفت: درحال حاضر نظام نامه اخلاق حرفه ای ابلاغ و لازم الاجرا شده است و آن چیزی که مد نظر وزارتخانه از این نظام‌نامه بوده درحال حاضر دراستان‌های سراسرکشور درحال اجرایی است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده زمانی که مهندسان اقدام به دریافت پروانه اشتغال خود می‌کنند و یا در زمان تمدید پروانه و به هرترتیب دیگری از انها کتبا تعهد می‌گیرند که این نظام نامه را دریافت وآن را خوانده اند و ملزم هستند مواردی که دراین نظام نامه اخلاق حرفه ای درج شده رعایت کنند و درفرآیند کاری وظایفی که به عنوان مهندس دارند موظف هستند که ان را اجرایی کنند.

رئیس اداره نظام مهندسی استان قزوین درباره عملیاتی شدن و باورپذیری این طرح گفت : درهمه مشاغل همیشه افراد با سلایق و خصوصیات مختلف وجود دارد و جامعه مهندسی نیز ازاین قاعده مستثنی نیست ، با این پیش فرض می‌توان گفت برخی از مهندسان ممکن است به تمامی مفاد این نظام نامه پایبند و آن را اجرایی کند و برخی دیگر نیز ممکن است که فقط بخش هایی ازآن را اجرایی کنند ،و درعین حال نیز نمی توان منکراین امر شد که برخی از افراد نیز ممکن است که اساسا تعهدی برای اجرای این نظام نامه نداشته باشند.

عبدالرزاقی زاده با بیان اینکه البته براساس تمهدات درنظرگرفته شده قراراست که تخلفات افرادی که رعایت این نظام نامه را برای خود الزام آور نمی دانند به شورای انتظامی گزارش شود تا این شورا دراین زمینه تصمیم گیری کند تاکید کرد:به نظرمی‌رسد که این نظام نامه در فرایند مهندسی نقطه قوتی است وجای خالی چنین موضوعی کاملا حس می‌شد.

نظام نامه اخلاق مهندسی؛ مکمل قانون نظام مهندسی

درهمین حال خسرو ویسی، مدیرکل مسکن راه وشهرسازی استان کردستان نیز در گفت وگو با صما گفت: به نظر لازم است که نظام نامه اخلاق حرفه ای درصنعت ساختمان جنبه اجرایی پیدا کند واین نظام نامه به نوعی مکمل و متمم قانون نظام مهندسی ساختمان است .

وی با پیش بینی مثبت ازتاثیرگذاری مثبت این نظام نامه در حوزه نظارت ساختمان وتبدیل شدن آن به یک از وجوه شاخص قانون نظام مهندسی ساختمان درآینده ای نزدیک درهمین حال تاکید کرد:به نظر می رسد که بخش مترقی قانون نظام مهندسی ساختمان در حوزه اخلاق همین نظام نامه مذکور باشد.

ویسی درهمین حال درباره روند اجرایی شدن این نظام نامه دراستان کردستان گفت: این نظام نامه به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده وقطعا روند اجرایی آن نیز به صورت منظم و مداوم کنترل و پایش خواهد شد وبراساس شواهد وقرائن می توان گفت که اثرات این ابلاغ در حوزه نظام مهندسی وساخت وساز کاملا مثبت و مطلوب باشد.

این مسئول ادامه داد:هرطرحی قبل اینکه به طور کامل درجامعه هدف نهادینه شود ممکن است به یکسری مشکلات وموانع بازدارنده برخورد کند وشکی دراین مساله نیست و این امرمی طلبد که درآینده درصورت نیز اصلاحات وبازنگری های لازم در صورت لزوم اجرایی شود.اما به طورکل روند اجرایی کارمثبت است .

وی افزود: البته نمی‌توان منکر این امر شد که ممکن است بندهایی از این نظام نامه با برخی مشکلات غیرقابل پیش بینی همراه باشد و اصلاحاتی نیاز داشته باشد اما این موارد به معنای آن نیست که اصل کار نادرست است .اتفاقا ماهیت تدوین نظام اخلاق حرفه ای درحوزه مهندسی اقدامی سنجیده وبه جا است ووجود برخی معضلات پیش بینی نشده به هیچ وجه نمی تواند اصل کار را زیرسوال ببرد.

اخلاق حرفه‌ای ضامن کیفی‌سازی مسکن است

همچنین جلال تقی دوخت مدیرمسکن راه وشهرسازی استان آذربایجان غربی نیز دراین زمینه درگفت وگو با «صما» افزود: نظر می رسد که تدوین نظام نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی فراهم آوردن بسترها و زمینه‌های مناسب به منظور اجرای بهینه خدمات مهندسی ازسوی جامعه مهندسی به منظور ساخت واحدهای مسکونی با کیفیت است از این رو به نظرمی‌رسد که این نظام نامه بسترسازی مناسب به منظور کیفی سازی مسکن است.این نظام نامه لازم بود که درگذشته تدوین می شد و تاکنون جای خالی آن به شدت درحوزه ساختمان احساس می شده است واین نظام نامه که ازسوی مقام عالی وزارت تدوین وابلاغ شده است به هرصورت جزء الزامات ساخت وساز است .

این مسئول ادامه داد: تاکنون اخلاق حرفه ای نظام مهندسی به صورت نانوشته و عرفی بوده است اما این نظام نامه موضوع اخلاق حرفه ای را نظام مند کرده و بستر کار را برای اجرای بهینه فعالیت مهندسی در یک حیطه مشخص و براساس یک نظام اخلاقی کاملا ضابطه مند استوار کرده است.

وی درباره موانع اجرایی کردن نظام نامه نیز گفت: ممکن است که موانع بسیاری درفرایند اجرایی شدن این نظام نامه ایجاد شود اما به طور کل می توان گفت که این نظام نامه درطول زمان اجرایی می شود و مشکلات ان نیز با عملی شدن قابل رفع است ونیز امکان بازنگری دراین نظام نامه درصورت لزوم وجود دارد.

تقی دخت پیش بینی کرد که دریک بازه زمانی دو الی چهارساله این نظام نامه کاملا درحوزه مهندسی نهادینه خواهد شد و اظهارداشت: باتوجه به اینکه این نظام نامه دریک چارچوب کاملا قاعده مند ونیز هدفمند تعریف شده است بنابراین می توان گفت که اجرایی کردن آن کاملا امکان پذیراست ودریک بازه زمانی دو الی چهارساله این نظام نامه کاملا محقق و در حوزه نظام مهندسی پذیرفته خواهد شد وهمه مهندسان خود را مقید به اجرایی کردن آن خواهند دانست .

این مسئول گفت: جلسه برگزارشده بین مسئولان اداره راه وشهرسازی استان‌ها با مسئولان وزارت راه وشهرسازی نیز مثبت بود اما قطعا این جلسه اکتفای حل مسایل این حوزه را نخواهد کرد و لازم است که چندین جلسه به صورت مداوم برگزار شود به طوری که درنهایت لزوم اجرایی شدن این نظام نامه برای قاطبه مهندسان نهادینه شود وبه طورکامل اخلاق مهندسی برای عموم مهندسان تبین شود. اتفاقا بسیاری ازمهندسان برای اجرایی کردن این نظام نامه اشتیاق دارند و علاقه فراوانی دارند که به این موضوع اشراف پیدا کنند.

صدور پروانه ساختمانی مشروط به تعهد رعایت نظام نامه اخلاق حرفه‌ای

علاوه بر این جوکار رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بوشهر نیز با ارزیابی مثبت از روند اجرایی شدن این جلسه نیز گفت: این جلسه درکل نشست مثبتی بود اما به منظور افزایش کارآیی آن بهتربود که به صورت دو طرفه برگزار می‌شد و به نظرمی رسد زمانی که برای اظهارنظر مسئولان مدعو دراین جلسه اختصاص یافته بود کم بود و برخی از دوستان صرفا متلکم الوحده بودند با این اوصاف لازم است که درآینده کارگروهی دراین زمینه تشکل شود چرا که با توجه به اینکه موضوع اخلاق حرفه‌ای موضوع جدیدی است لازم است که حتما با برگزاری کارگروهای تخصصی دراین زمینه زمینه را برای تبیین این بحث بین جامعه مهندسی فراهم کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری کارگروه های تخصصی دراین زمینه باعث می شود که هربند ازاین نظام نامه به صورت اختصاصی توضیح و تبین شود گفت: برگزاری نشست های پیاپی دراین زمینه و نیز نشست‌های تخصصی باعث خواهد شد که بندهای این نظام نامه از حالت ابهام خارج شوند و هر بند آن با مثال‌های روز و قابل فهم توضیح داده شود.

جوکار با اشاره به اینکه برگزاری این جلسات می تواند مثمرثمرباشد درهمین حال تاکید کرد: دراستان بوشهر نیز اگرچه هنوز در شروع و ابتدا کارهستم اما به هرحال اجرایی شدن این نظام نامه را به جامعه مهندسی ابلاغ و نیز لازم الاجرا بودن آن را نیز به مهندسان یادآورشده ایم به طوری که صدور پروانه ساختمانی مشروط به تعهد رعایت اصول نظام نامه اخلاق حرفه ای مهندسی کرده ایم ومهندسان نیز خود را کاملا پایبد به اجرایی شدن آن دانسته اند.اما اجرا و پایش ان اندکی محل بحث است ازاین نظر که کدام مرجع این امر را انجام دهند.

وی افزود: البته معاون محترم مسکن وساختمان تاکید کرده اند که بنای وزارتخانه راه وشهرسازی درامر نظام نامه اخلاق حرفه ای براین امر استواراست که عموم جامعه مهندسی خود را به رعایت این نظام نامه مقید می دانند.مگراینکه شکایاتی دراین زمینه ایجاد شود که مقررشده که مهندسان متخلف به شورای انتظامی معرفی شوند.اما با توجه به اینکه موضوع این نظام نامه اخلاق است مواردشکایت اندکی با اما واگرهمراه است ازاین نظر که شاکی چه کسی است ومورد شکایت نیز کدام یک از مصادیق نظام نامه را تشکیل می دهد.به طورکل این نظام نامه مثبت است اما بسیاری ازبندهای آن باید بازشوند و برای عامه مردم ونیز جامعه مهندسی کاملا شفاف شود.

زیرساخت‌های اجرای نظام نامه اخلاق فراهم شود

ازدیگر سود نیک شعار- رئیس اداره کل نظام مهندسی راه وشهرسازی استان خراسان جنوبی- نیزدراین زمینه درگفت وگو با صما ضمن تشکر از برگزاری این نشست گفت: به هرحال در فرایند اجرایی شدن این نظام نامه یکسری مشکلات بین اداره های راه شهرسازی استان‌ها به طورطبیعی وجود دارد و برگزاری این نشست‌های مشترک فرصت مغتنمی است تا این ابهامات به طور کامل رفع شوند.

وی با اشاره به اینکه این جلسات می توانند بسیار راهگشا باشند خاطرنشان ساخت:بعضی از موارد نظام نامه ازلحاظ اجرایی شدن اندکی زمانبراست وامیدواریم که بعدازاین جلسه زمینه ای فراهم شود تا مشکلات وموانع بازدارنده به طور کامل مرتفع شوند.

نیک شعار درهمین خاطرنشان با اظهارامیدواری ازاینکه زمینه ای مهیا شود که این نظام نامه به صورت کامل وجامع اجرایی شود به ذکرمثالی درباره موانع احتمالی اجرایی شدن ان اشاره کرد وگفت: به عنون مثال در مقررات ملی ساختمان کلیه ساختمانها می بایست دارای مجری ذی صلاح باشند،اما دراستانهای مختلف بنا به مشکلات اجرایی که وجود دارد این الزام قانونی اجرایی نشده است .دراستان متبوع ما مثلا ساختمان‌های بالای متراژ 800 مترمربع و بالای 5 سقف را اجرایی کرده ایم و برای اینکه این قانون اجرایی شود باید زیرساخت ها را اجرایی کنیم که کل ساختمان‌ها مشمول اجرایی شدن آن شوند.

وی گفت: این نظام نامه به تازگی ابلاغ شده و ازقدمت زیادی برخودارنیست وموضوعی کیفی است و تا به کمی تبدیل شود نیاز به زمان و تجربه دارد وباید به صورت گام به گام پیش برویم تا بتوانیم ان را اجرایی کنیم. اخلاق درنظام مهندسی امری واجب است اما اثبات عدم رعایت اخلاق اندکی سخت است و باید مقداری تجزیه وتحلیل شود تا همه ابعاد آن شفاف شود.