کد خبر: ۲۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ 24 August 2016

مسکن ، اقتصاد مقاومتی ، حماسه اقتصادی

بخش مسکن از بخش هاي پيشرو در هر اقتصادي است که توجه به آن علاوه بر تأثيرات ژرف اجتماعي- فرهنگي ، به لحاظ اقتصادي نيز حايز اهميت بوده ، همچون موتور رشد و توسعه عمل مي نمايد .

*مهشید معراجی: اين بخش با ايجاد رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال در بخش ساختمان وبخش هاي وابسته و از طريق تاثير بر مخارج مصرفي و سرمايه گذاري تغييرات در توليد ناخالص داخلي و نوسانات اقتصا دي را به شدت تحت تاثير قرارمي دهد. از اين رو کشورها در شرايط بحران اقتصادي و جدي شدن معضل بيکاري از اين بخش به عنوان موتور رشد ومولد اشتغال کمک مي گيرند .
درعين حال هرگونه بي ثباتي دراقتصاد کلان مي تواند سيستم کارآي مسکن ( وهر بخش اقتصادي ديگري ) را غيرکارآمد ساخته و اهداف تعيين شده در بخش را دور از دسترس سازد، پس شرط اوليه در تمهيد بخش مسکن کارآمد، ايجاد محيط باثبات اقتصادي است.
کشور در چند ماه منتهی به سال گذشته با شرایط خاص اقتصادی روبرو بود که در سال 92 نیز کماکان روند خود را حفظ نمود . اما بنا به گفته مقام معظم رهبری برای گذار از آن لازم است اقتصاد مقاومتی به عنوان ابزاری کارآمد مورد توجه قرار گیرد تا زمینه خلق حماسه اقتصادی در پناه تلاش های همه جانبه صنعت گران و مدیران اقتصادی کشور محقق شود.
 اما به واقع اقتصاد مقاومتی را چگونه می توان در حوزه مسکن بسط داد؟
برای شناخت بسترها و زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مسکن، ابتدا لازم است كه شناخت صحیحی از جایگاه و نقش مسکن در نظام اقتصادی پیدا کرد و با تعریف صحیح مسئله و تببین اثرات آن بر اقتصاد و همچنین تاثیر آن بر ابعاد گوناگون توسعه به راه حل و مدل مناسبی دست یافت . همچنین ضروری است سیاستهای کلان نظام در اصل 44 و سیاست های کلی مسکن را مورد واکاوی قرار دهیم . اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که مبتنی بر مشارکت آگاهانه مردم در رفع مشکلات با در نظر گرفتن منافع عمومی است . به طور کلی اقتصاد مقاومتى بدین معناست كه اقتصادى وجود داشته باشد كه هم روند رو به رشد اقتصادی در كشور محفوظ بماند، هم آسيب‌‌پذيرى‌‌ آن كاهش پيدا كند که يكى از شرایطش، استفاده از همه‌‌ى ظرفيتهاى دولتى و مردمى است؛ لذا باید از فكرها و انديشه‌‌ها و راهكارهائى كه صاحب نظران ميدهند و هم از سرمايه‌‌ها استفاده شود.اقتصاد مقاومتی از میان مردم و زندگی آنها متولد می شود . پس باید عواملی را شناسایی نمود که نقش پر رنگ تری در زندگی مردم دارند. يك ركن ديگر اقتصاد مقاومتى، حمايت از توليد ملى است؛ هم اکنون حدود 30 درصد از تولید ملی مربوط به بخش مسکن است. لذا این شاخص نیز ما را در پرداختن به بررسی نقش مسکن در اقتصاد مقاومتی ترغیب می نماید. رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه در خصوص مسکن ، موارد زیر را در دستور کار مسئولین اجرایی نظام قرار داد :

1- مدیریت زمین برای تأمین مسكن و توسعه شهر و روستا در چارچوب استعداد اراضی و سیاست¬‌ها و ضوابط شهرسازی و طرح‌های توسعه و عمران كشور و ایجاد و توسعه شهرهای جدید.

2- احیای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی از طریق روش‌های كارآمد.

3- برنامه¬‌ریزی دولت در جهت تأمین مسكن گروه‌های كم‌درآمد و نیازمند و حمایت از ایجاد و تقویت موسسات خیریه و ابتكارهای مردمی برای تأمین مسكن اقشار محروم.

4- برنامه ¬ریزی جامع برای بهبود وضعیت مسكن روستایی با اولویت مناطق آسیب ¬پذیر از سوانح طبیعی و متناسب با ویژگی¬‌های بومی

5-ایجاد و اصلاح نظام مالیات¬‌ها و ایجاد بانك اطلاعاتی زمین و مسكن.

6-حمایت از تولید طرح‌‌های، انبوه و صنعتی مسكن.

7-اجباری كردن استانداردهای ساخت‌و‌ساز مقررات ملی ساختمان و طرح‌های صرفه‌جوئی انرژی.

8-رعایت ارزش¬‌های فرهنگی و حفظ حرمت و منزلت خانواده در معماری مسكن.

9- تقویت پژوهش و ارتقاء سطح دانش علمی در حوزه مسكن.

آنچه امروز مشاهده می گردد وجود نارسایی و برخی معضلات در حوزه مسکن به ویژه در ابعاد ساختار تولید و عرضه ، مدیریت تقاضا و مبارزه با فرسودگی کالبدی ساختمان و مسکن است. آنچه که باعث می گردد تا برنامه کارآمدی در این حوزه وجود نداشته باشد ، عدم شناخت صحیح از مساله مسکن و فرصتهای بالقوه و بالفعل آن در اقتصاد مقاومتی است. لذا برای درک حماسه و خلق آن با رویکرد اقتصادی می بایست کلیه ظرفیت های مدیریتی کشور را برای آشنایی با اهمیت مسکن و نقش سازمان های دست اندرکار آماده کرد و روشنگری پیشه نمود.
* روزنامه نگار
 


برچسب ها: اقتصاد مسکن