کد خبر: ۲۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ 25 August 2016
در نامه حناچی به استاندار آذربایجان‌شرقی ابلاغ شد؛

تبریز در ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری اسلامی می‌شود

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار آذربایجان‌شرقی، تصمیمات شورای‌عالی را درباره بررسی طرح اولیه طرح جامع شهر تبریز، با تاکید بر سیاست‌های طرح جامع برای آمادگی شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸ در ۱۳ بند ابلاغ کرد.

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به جبارزاده استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان‌شرقی، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را پیرامون بررسی اولیه طرح جامع شهر تبریز در ۱۳ بند ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار آذربایجان‌شرقی آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه ۹۵.۵.۱۱ ضمن تایید صورتجلسه کمیته فنی مورخ ۹۵.۵.۶ و ۹۵.۵.۱۰ مقرر کرد تا کمیته فنی با لحاظ موارد زیر طرح جامع شهر تبریز را به دقت بررسی و به شورای ارایه کند:

- با توجه به تاکید استاندار محترم بر رفع مشکل تداخل تقسیمات سیاسی توسط استانداری، کمیته فنی با توجه به ملاحظات کارشناسی نسبت به انتخاب گزینه مناسب و کارآمد بررسی به عمل آورند.

- در بررسی‌ها به این پرسش پاسخ داده شود که میزان انحراف از طرح جامع قبلی چقدر و دلایل آن چه بوده است.

- هرگونه توسعه جدید در موضوع شهرک‌های‌صنعتی در محدوده و حریم‌شهر تبریز متوقف و به منظور توسعه منطقه کلانشهرهای تبریز به نقاط مناسب دیگر هدایت شود.

- رعایت مصوبات و الزامات طرح مجموعه شهری تبریز الزامی است.

- موضوع توسعه آتی و جمیعت‌پذیری شهر در افق طرح با موضوع مهم بحران تامین آب مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

- توسعه در جنوب شهر، صرفا در حد حفظ و پالایش اراضی و پیش‌بینی خدمات مقیاس‌شهری لحاظ و هرگونه توسعه در شمال ممنوع است.

- کمیته درباره پادگان سپاه درجنوب بزرگراه کسائی اظهار نظر کند.

- سیاست‌های طرح جامع درباره باززنده‌سازی محله‌های ناکارآمد و نیز ارتقای کیفیت زندگی مشخص و مورد بررسی قرار گیرد.

- سیاست‌های طرح جامع در جهت آمادگی شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸ اعلام شود.

- سیاست طرح جامع درباره محدوده‌های منفصل شهری، فرصت‌ها و تهدیدهای مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

- ضوابط شهرسازی محدوده بافت‌تاریخی و به طور اخص ضوابط تعهد شده دولت جمهوری اسلامی ایران در محدوده ثبت شده جهانی، به طور ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

- بازنگری و آرایش مجدد فضاهای لجستیک و فضاهای صنعتی در منطقه کلانشهری تبریز به منظور تقویت سایر شهرهای منطقه و ارتقای کیفیت محیطی در محدوده شهر در دستور کار مشاور و کمیته فنی قرار گیرد.

- سیاست طرح جامع درباره استفاده از فرصت فضاهای بزرگ مقیاس لجستیک داخل شهر به منظور تقویت کیفیت زندگی و ارتقای حیات‌شهری از طریق تعریف طرح‌های‌موضعی کارآمد در جهت ایجاد فضاهای عمومی شهری ارایه و مورد بررسی قرار گیرد.