کد خبر: ۲۹۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ 06 September 2016
رئیس نظام مهندسی ساختمان یزد مطرح کرد

همایش مبحث پنجم، زمینه‌ساز هم‌افزایی در صنعت ساخت و ساز استان یزد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در آستانه برگزاری همایش مبحث پنجم در این استان به تشریح اقدامات و هماهنگی‌های انجام یافته پرداخت.
«علیرضا فرشید» در این‌باره گفت: یزد نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیاست و مشخص‌ترین وجهه شهر یزد معماری خاص کویری آن است. بادگیرها، مناره‌ها و گنبدها، مشخص‌ترین جنبه ظاهری معماری شهر است.

وی خاطرنشان کرد: این معماری از بارزترین نمونه‌های معماری خاص اقلیم‌های گرم و خشک در جهان است یکی از ویژگی‌های این معماری استفاده از مصالح ساختمانی متناسب با شرایط آب و هوایی است که ضمن در دسترس بودن و تجدیدپذیر بودن به نوعی عمل می‎کند که در میزان راحتی ساکنان در ساختمان تأثیر زیادی دارد و حداکثر استفاده را از انرژی پیرامون خود می‌گیرد.

فرشید خاطرنشان کرد: از جمله مصالحی که سازندگان بنا از آن استفاده می‎کردند، گل و مشتقات آن است، گلی که از خاک همان محل پس از گودبرداری زمین به‌دست می‎آید که این امر موجب می‎شود تا با استفاده از مصالح محلی، مصرف انرژی کاهش یابد، چون دیگر نیازی به صرف انرژی بیشتر به‌منظور تأمین، حمل و نقل مصالح از نقاط دیگر نیست، هم‌چنین  تولید، حمل، استفاده و دورریزی مصالح تأثیر سویی بر محیط پیرامون نخواهد داشت.

رئیس نظام مهندسی ساختمان یزد درباره ضرورت برگزاری همایش مبحث پنجم در این استان به تشریح شاخص‌های تولید مصالح در این استان پرداخت و گفت: استان یزد علاوه‌بر این که دارای معماری شاخص و منحصر به‌فرد و بارز در نمونه‌های معماری خاص اقلیم‌های گرم و خشک در جهان است، قطب تولید برخی مصالح ساختمانی مانند کاشی و آجر در کشور است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این، وجود کارخانجات کوچک و بزرگ تولید فولاد، شیشه و سیمان و مواردی مانند اینها، بیانگر نقش بارز استان در تولید مصالح ساختمانی در سطح ملی و تولید سایر مصالح ساختمانی مورد نیاز در سطح استانی است، از این‌رو برگزاری این همایش می‌تواند نقطه عطفی در افزایش کیفیت مصالح  مذکور و استاندارد بودن آن شود و به‌عنوان یک الگوی موفق به سایر استان‌ها و مناطق کشور تسری یابد که البته این مهم در گرو ایجاد یک عزم جدی در میان همه مسئولان، سازمان‌ها و ادارات ذی‌ربط و درگیر در صنعت و ساخت و ساز استان است که ان‌شاا... این همایش بتواند آغازگر همدلی، هم‌سویی و هم‌افزائی لازم در این عرصه باشد.

فرشید با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده مراسم افتتاحیه همایش مبحث پنجم صبح فردا چهارشنبه هفدهم شهریور با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی، ترکان مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، مقامات وزارت راه و شهرسازی، مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، روسا و اعضای هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان برخی استان‌ها و جمعی از مهندسان عضو سازمان برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هشت پنل تخصصی نیز آخرین یافته‌ها و پژوهش‌ها در زمینه مصالح ساختمانی و اصلاحات ضروری در مبحث پنجم را به بحث و بررسی خواهند گذاشت و مراسم اختتامیه این همایش نیز عصر روز پنج‌شنبه هیجدهم شهریورماه خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد با برگزاری موفق همایش مبحث پنجم دبیرخانه دائمی این مبحث در استان یزد مستقر شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان موفقیت این همایش را در گروی دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده خواند و گفت: اکنون که به همت اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با حمایت مدیریت عالی استان، شهرداری یزدی و بسیاری از سازمان‌ها، زمینه گردهمایی و اظهار نظر جمعی از نخبگان صنعت ساخت و ساز کشور در قالب این همایش برای چاره‌اندیشی و ارائه راهکار برای برون‌رفت از معضلات موجود در تولید و عرضه مصالح ساختمانی بوجود آمده، حداقل انتظار این است که با تدوام فعالیت دبیرخانه همایش و پیگیری موضاعات مطرح شده، شاهد تغییر در شرایط تولید مصالح ساختمانی باشیم.

فرشید خاطرنشان کرد: البته این امر، ابتدا با برانگیختن حساسیت‌های لازم و در ادامه با تغییر در نگرش و سپس تغییر در عملکرد در این عرصه باید تجلی کند، امروز اگر موفق شویم  که ضمن برانگیختن حساسیت جامعه، نگرش‌ها را نسبت به مقوله تولید، عرضه و استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت و استاندارد تغییر دهیم یک قدم به جلو گام برداشته‌ایم و امیدوار خواهیم شد که در آینده شاهد تغییرات خوبی در این زمینه خواهیم بود.
منبع: ایسنا