کد خبر: ۲۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ 18 September 2016

درآمدهای پایدار ،جایگزین درآمدهای زودبازده شود

اسناد بالادستی وقوانینی که در بحث سیما و منظر داریم بسیار محدود هستند
             
سرپرست بخش  شهرسازی شهرداری باغملک در گفتگو با سازه نیوز افزود :در حوزه ی مدیریت شهری ،شهرداری ها مجری طرح ها هستند اما متاسفانه استفاده از نیروی انسانی فاقد تحصیلات آکادمیک و مدیران غیرتخصصی و...به مشکلات موجود دراین حوزه -از سنوات گذشته تا به امروز- دامن زده است.

این عضو سازمان نظام مهندسی معتقد است: مدیران در شهرداری های استان خوزستان به دنبال درآمدهای زودبازده بر پایه ی اخذ عوارض بوده اند و نه درآمدهای پایدار!که این درآمدزایی های لحظه ای و مقطعی نمیتواند راهگشا باشد.

*قوانینی که برای نظارت بر سیما و منظر شهر داریم بسیار محدود است*
مسلم نورانی ادامه داد:اسناد بالادستی وقوانینی که در بحث سیما و منظر داریم بسیار محدود هستند و برای مدیران ما - از دیرباز - پرداختن به سیما و منظر در اولویت نبوده است و متاسفانه این موضوع مهم به عنوان یکی از جنبه های روحی وروانی اثرگذار بر شهروندان ،هیچوقت به عنوان دغدغه اصلی مد نظر قرار نگرفته است.
ای کاش روزی فرارسد که کیفیت زیرساخت ها درشهرها به حدی برسد _که با گذر از آن_ امکان پرداختن به منظر شهرها به نحو مطلوبتری میسر گردد.

سرپرست بخش شهرسازی شهرداری باغملک میگوید:وضع آشفته ی موجود در برخی نقاط شهر باغملک محصول یک سال و دوسال نیست و نمیشود یک شبه مشکل به این بزرگی را حل کرد.

در حال حاضر هیچ نقطه ای برای توسعه ی شهر باغملک نداریم.
نورانی با اشاره به  طرح هادی شهر باغملک _به عنوان اولین طرح مصوب این شهر پیش از ابلاغ طرح جامع_ گفت :دوازده سال از انقضای طرح هادی گذشته است و بسیاری  از کاربری های خدماتی براساس طرح عملاً تحقق پیدا  نکرده و بسیاری از آنها به واسطه ی تشکیل کمیسیون هایی مختلف  تغییر کاربری داده شدند.

 در زمان تصویب طرح جامع، محدوده ای به وسعت 782 هکتار تحویل گرفتیم و در زمان ابلاغ این طرح ، محدوده شهر به 530 هکتار -_بدون درنظر گرفتن ملاحضات توسعه شهرباغملک _ کاهش یافته است . حال آنکه وسعت تعیین شده برای این شهر براساس طرح مصوب قبلی( طرح هادی شهری ) درسال 62 به میزان 816 هکتار بوده است براین اساس *در حال حاضر هیچ نقطه ای برای توسعه ی شهر نداریم*  که بشود به آن بپردازیم و همه میدانیم کارکردن و تغییر شرایط موجود بسیار دشوار است.
چراکه کلیه اراضی مستعد توسعه ی پیرامون شهر که الحاق آن به وضع موجود شهر ( که اتفاقاً در طرح هادی نیز بوده اند ) و به تایید مراجع استانی نیز رسیده بود، رأساً توسط شورایعالی شهرسازی ومعماری کشور از طرح خارج شده و بدون درنظر گرفتن *حقوق مکتسبه* مشکلات عدیده ای برای شهر بوجود آورده است .

تقاضاها برای سرمایه گذاری  وجود دارد اما زمینی برای عرضه نداریم.
سرپرست بخش  شهرسازی  شهرداری باغملک می گوید:تقاضاهایی برای ساخت و  ساز اماکن تفریحی و گردشگری در محدوده وضع موجود شهر وجود دارد اما زمینی برای عرضه _ بواسطه جامع جدید که درسال 94 ابلاغ شده است _نداریم  لذا یا باید طرح جامع را کنار بگذاریم و سلیقه ای عمل کنیم _ که هرگز مورد تایید مجموعه مدیریتی شهری ،شورای شهر و جناب شهردار و شخص بنده نبوده و نیست _ویا به مراجعه کننده گان وسرمایه گذاران جواب منفی بدهیم و از طرفی صدور مجوز در خارج ازمحدوده شهر و درون حریم شهر مستلزم طی تشریفات اداری سخت وپیچیده ای از جمله کمیسیون ماده 99 است که عمدتاً باعث دلسردی متقاضیان می شود _ و این یکی از مشکلات اساسی شهرداری باغملک در روند تسهیل درخدمات رسانی که مشترک با حوزه شهرسازی نیز مباشد ،تلقی میگردد.

زمین های مستعد بسیاری وجود دارند که میتوانستند ضمن حل مشکل مسکن بسیاری از شهروندان ،برای شهرداری نیز سبب درآمدزایی شوند اما باید سالها بدون استفاده باقی بمانند تا ببینیم در آینده جز محدوده ی شهر خواهند شد یا خیر؟!

شهرداری باغملک زمین شهری ندارد.
مسئول بخش شهرسازی شهرداری باغملک اظهار داشت :باغملک زمین شهری ندارد و مالکیت ها شخصی هستند و متاسفانه شهرداری از ابتدا در بحث اجرای ماده ی 101 قانون شهرداری ها که یکی از قوانین مترقی حوزه مدیریت املاک در شهرداریهاست ،عملکرد قابل قبولی نداشته است 
 طبق این قانون زمانی که قطعه زمینی توسط مالک یا مالکین اعم از حقیقی وحقوقی تفکیک و پلاک بندی میشود بایستی سهم شهرداری لحاظ گردد اما مدیران قبلی به جای دریافت زمین واجرای شبکه معابر به شکل استاندارد، با مالکان به صورت دریافت عوارض 10 درصد حق تفکیک _ که البته قانونی بوده ولی درنهایت تبعات خوبی در برنداشته است _ برخورد کرده اند و در واقع به جای در نظر گرفتن منافع نهایی شهر ( چه دربحث تملک اراضی و چه در بحث اجرای گذرها وشوارع )منفعت اشخاص خصوصاً خرده مالکین را مد نظر قرار داده اند.

*مهاجرت روستاییان به شهرها یک معضل اجتماعی نیست!*

نورانی ادامه داد:شهر یک بنگاه قوی اقتصادی ودارای  گردش مالی مطلوب است و تا زمانی که عرضه وجود دارد مدیران شهری باید از این عرضه وتقاضا _خواه توسط روستاییان باشد یا مهاجران شهرهای کوچکتر_ استقبال کنند و به مرحله ای برسند که نگرانی در خصوص تامین آب,برق و سایرزیرساختها نداشته باشند، واین یک توجیه سطحی وسخیف است_هرچند که همواره در محافل آکادمیک از آن به عنوان یک معضل یاد میشود _ او میگوید:همواره رونق شهرهای ما به واسطه ی حضور روستاییان بوده است و هنر این است که بتوانیم از ارزش افزوده  ناشی از حضور ایشان بهره ی کافی  ببریم نه اینکه همواره دنبال نفی حضورایشان و سرزنش ونکوهش شان باشیم و به جای دنبال کردن حل مساله صورت مساله را پاک کنیم.

گفتگو:  سازه نیوز-نگار نخلی
برچسب ها: نورانی،باغملک