کد خبر: ۲۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ 19 September 2016

سهم مهندس ایرانی در رقابت جهانی

امروزه ، الزامات مدیریت برنامه ریزی و تغییر رویکرد مدیریتی از شیوه سنتی به شیوه های مدرن بیش از پیش احساس شده و دیگر نمی توان به سبک و سیاق گذشته علم و فن و تکنیک را در حصار مرز ها محدود نمود و فضای پر تلاطم و سرشار از رقابت کسب و کار را مدیریت و رهبری کرد.
*سازه نیوز_مهشید معراجی: کشورهای در حال توسعه چون ایران، همواره بر ارتقا توانایی و ظرفیت سازی در حوزه های مدیریت و نظارت و اجرا تاکید فراوان داشته و معتقد است برای همسو شدن با کشور های توسعه یافته نیازمند حضور پررنگ تر و همه جانبه تر در میادین رقابت جهانی در زمینه های علمی و تخصصی می باشد. راهبرد های اتخاذ شده از سوی صاحب نظران و صاحبان فن ، بازارهای بکر و دست نخورده کشورهایی را هدف قرار داده است که خود نیز برای پیشرفت و بالندگی نیازمند علم و هنر ایرانی است.
 نگاهی به چند دهه اخیر نشان می دهد که بخش عمده ای برنامه ریزی های کلان حوزه صنایع علاوه بر رونق بخشیدن به بازار داخل و بالا بردن سطح خدمات مربوط به آن به صدور فناوری و خدمات مهندسی نیز نگاه ویژه ای دارد. چرا که نیازهای رو به افزون در جای جای جهان، همواره زمینه بسیار مساعدی برای کسب منافع مادی ، علمی و تعریف جایگاه مشخص در رتبه بندی تکنولوژی ها و فناوری های بومی در سطح بین المللی بوده است.
لذا قبل از هرگونه اقدام در این زمینه می بایست توجه داشت که عدم آشنایی با شرایط جوامع هدف می تواند در توفیق و یا عدم توفیق کشورها موثر باشد.
در سالهای گذشته به دلیل گسترش روزافزون بخش های مهندسی در صنایع مختلف از جمله مسکن، فضای کسب و کار در دیگر کشورها به دلیل تقاضای بالا ، به عنوان گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری مورد توجه قرار گرفته است.
با این حساب بیشترین بهره برداران از این فرصت کسانی خواهند بود که با بهره گیری از تجربه کسب شده در گذشته و با تکیه بر توان فنی خود قدم در این راه می گذارند. 
همه فعالان حوزه مسکن معتقدند که تنها بازار داخلی کشور ظرفیت انباشت نیروهای فنی و متخصص را ندارد لذا، بعد از انتخابات دوره پنجم شورای مرکزی،  حرکت شتابانی در رابطه با صدور خدمات مهندسی آغازشد و در این راستا از تجربیات موفق دیگر کشور هابرای یک حضور جدی و موثر و البته مداوم بهره گیری شد و می توان شرایط امروز را بسیار متفاوت تر از گذشته احساس کرد و درک نمود. 
فعالیت مهندسان و شرکت های ایرانی در حال حاضر در چند کشور هدف در حال انجام است و بر اساس اعلام صندوق ضمانت توسعه صادرات 56 کشور از این خدمات ایرانی بهره می برند.
اما به راستی کار در دیگر کشورها را می توان تنها با در دست داشتن اطلاعات و داده ها پذیرفت؟ نباید فراموش کرد که ریسک انجام اینچنین پروژه هایی در صورتی که حمایت کافی صورت نپذیرد بسیار بالا خواهد بود. می توان نتیجه گرفت که انجام دادن کار تحت عنوان پروژه های عمرانی در مناطق غیر بومی تنها در صورتی محقق می شود و به نتیجه ایده ال می انجامد که تمامی مراحل کار با استفاده از یک مدیریت پروژه قدرتمند پیش بینی شده و راه حل، برای مواجهه با شرایط خاص در دسترس باشد. 
چنین نگرشی به توسعه صنایع، در دیگر کشور ها نشان دهنده حرکت شتابان به سوی توسعه همه جانبه است به گونه ای که این جرات به وجود آمده که می توان آن را به دیگر کشور ها هدیه نمود. 
اهمیت بهره گیری از اطلاعات کافی و مناسب به اندازه ای است که به گفته صاحبنظران و کارشناسان شرکت هایی هم بی توجه به این مورد دست به اقداماتی زده و علاوه بر تحمل هزینه های بالاسری غیر ضروری ، نتیجه دلخواه حاصل نشده است.
چنین حرکت های بزرگی نیازمند برنامه ریزی در حوزه کلان است. به هر حال حضور در کشورهای دیگر به عنوان نمایندگان جامعه متخصص و صاحب فناوری می بایست در خور جایگاه جهانی ایران باشد. بررسی ها نشان می دهد در این حوزه تنها بخش خصوصی به خوبی عمل نموده و عملا این مسئولیت از ناحیه دولتمردان برای بالا بردن کیفیت ارائه خدمات مغفول مانده است اما امید می رود با سیاست گذاری های صحیحی که از سوی حوزه قانون گذاری کشور در حال انجام است راه برای حضور جهانی برای فناوری ایرانی هموار تر گردد.
 در این خصوص وجود یک ارگان برنامه ریز و راهنمای مستقل و  بسیار ضروری به نظر می رسد. در حال حاضر شرکت ها تنها با استفاده از اطلاعاتی که به صورت انحصاری برایشان ارسال می گردد اقدام به حضور می نمایند. در این شیوه، شرکت به تنهایی حضور می یافت و ممکن بود درصد برنده شدن در مناقصه به زیر 50 درصد کاهش یابد . در این میان پروسه طولانی هزینه صورت می گرفت بدون اینکه نتیجه مطلوب حاصل شود و برخی نیز در ابتدای مراحل اجرایی به بن بست می رسیدند. اما کمیسیون صدور خدمات مهندسی در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در دوره پنجم و با شروع دوره ششم در صدد بوده است تا اینچنین رخدادهایی را به حداقل برساند و با شناسایی شرکت های توانمند ، کشورهای هدف انتخاب و با برقرار نمودن مراودات بین شرکت های داخلی و خارجی مرتبط ، انتخاب بازار کشور هدف به راحتی صورت پذیرد و ضریب ریسک کاهش یابد . 
چنین برنامه ریزی نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته و باعث می شود که شرکت های ایرانی به صورت گروهی و در یک رنج متناسب واردکشورهای هدف شود. این حضور گروهی باعث برنده شدن شرکت تواناتر شده و همین حضور پررنگ حضور رقبا را به حاشیه خواهد برد.
یکی از مهمترین نگرانی های چند سال اخیر برای افراد فعال در حوزه های مختلف صنایع ، تبادلات مالی میان بانک های عاملی است که قرار است تبادلات مالی را در سطح بین الملل انجام دهند. در این خصوص نیز متاسفانه اطلاعات ناکافی است و تصمیم بر آن است که تمامی اطلاعات کلاس بندی شده قبل از هر گونه اقدامی، مراحل آموزش برای متقاضیان انجام شود. مطمئنا نحوه ارتباط با بانک ها و سیستم های مالی مستلزم آموزش ها اولیه می باشد.
جهان صحنه رقابت است . نباید فراموش کرد که برنده این میدان کسانی خواهند بود که همانند عضوی از هر جامعه ای که در آن حضور می یابند در مقابل قوانین و مقررات آن مطیع بوده و با یدک کشیدن نام یک ملت ، نماینده شایسته از جامعه فرهیخته ایرانی باشند.
*روزنامه نگار