کد خبر: ۲۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ 21 September 2016

خطر افزایش "حباب‌های آب گرم" برای اکوسیستم‌های دریایی

اکوسیستم‌های دریایی منشاء حدود نیمی از تولیدات اولیه سالانه در جهان محسوب می‌شوند و بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا به ماهی‌ها به عنوان اولین منبع غذایی پروتئینی وابسته هستند.
مطالعات اخیر نشان می‌دهد تعداد بیشمار حباب‌های آب گرم در اقیانوس‌ها، تاثیر قابل توجهی بر اکوسیستم‌های آبی گذاشته است.
اما سوال این است که اکنون این تغییرات را چگونه باید تعبیر کنیم؟ محققان و کارشناسان محیط زیست تاثیر شکل‌گیری این حباب‌های آب گرم بر سطح اقیانوس‌ها را در دو منطقه مختلف از جمله شمال شرق اقیانوس آرام و آب‌های سواحل غربی استرالیا ارزیابی کرده‌اند تا به پاسخ این سوال نزدیک‌تر شوند.
بررسی‌ها روی اکوسیستم‌ دریایی در شمال شرق اقیانوس آرام نشان داد از آنجا که چگالی آب در قسمت‌های گرم و سطحی اقیانوس کمتر است، تبادل ریزمغذی‌ها بین قسمت گرم و قسمت‌های سردتر در عمق آب به مراتب کاهش می‌یابد و این تغییر، پیامدهای جدی بر ارگانیسم‌ها و اکوسیستم‌های دریایی دارد به طوری که رشد فیتوپلانکتون‌ها به دلیل کاهش مواد غذایی کم می‌شود و برخی از زئوپلانکتون‌ها و گونه‌های ماهی ‌ها نیز از قسمت‌های گرمتر به مناطق عمیق‌تر و سردتر آب مهاجرت می کنند. در مقابل، الگوی‌های جابه‌جایی گونه‌هایی از وال‌های قاتل نیز در آب‌های شمال اقیانوس آرام دستخوش تغییر می‌شود.

از سوی دیگر در آب‌های سواحل غربی استرالیا نیز تغییرات قابل توجهی مشاهده می شود. در این منطقه موج گرما کوتاهتر اما در عوض شدیدتر است. یکی از اکوسیستم‌های ویژه این منطقه وجود انبوهی از جلبک‌های قهوه‌ای در امتداد بستر دریایی این سواحل است که زیستگاه و منبع تغذیه‌ای بسیاری از گونه‌های ارزشمند آبزیان و ماهی‌ها هستند و عملکردی مشابه جنگل‌ها روی خشکی‌ را دارند.

نتایج مطالعات کارشناسان استرالیایی نشان داده است که در مواقع گرمای شدید در آب‌های این منطقه، حجم قابل توجهی از این جلبک‌ها به سرعت ناپدید می‌شوند. حتی مشاهده شده که امروزه این دسته‌های جلبک‌ها احیا نشده و در عوض به جای آنها اکوسیستم جدیدی متشکل از ماهی‌ها و گیاهان آبیِ استوایی در این مناطق شکل گرفته است.

به گزارش ساینس دیلی، محققان و دانشمندان علوم محیط زیستی معتقدند این تغییرات چشمگیر در دو منطقه تحت مطالعه با جزئیات بیشتر برای اولین بار به ما نشان می دهد که موج گرما در مناطق دریایی می تواند منجر به پیامدهای اکولوژیک و اجتماعی - اقتصادی غیرمنتظره و گسترده شود که در نهایت هم برای طبیعت و هم برای انسان مضر خواهد بود.

هر چه روند گرم شدن اقیانوس‌های جهان ادامه پیدا می‌کند و موج گرما در دریاها بیشتر و شدیدتر می‌شود اما مشاهدات و شبیه‌سازی‌ها حکایت از آن دارد که عوامل دیگری نظیر اسیدی شدن اقیانوس‌ها و نیز از دست رفتن اکسیژن آب‌ها می‌تواند فشار و استرس مضاعفی بر ارگانیسم‌ها و اکوسیستم‌های دریایی وارد سازد.
منبع: ایسنا