کد خبر: ۲۹۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ 21 September 2016
یک کارشناس بازارمسکن؛

طرح های رونق بازار مسکن قابلیت اجرایی ندارند

یک کارشناس حوزه مسکن درباره فروش قسطی مسکن گفت: در بسیاری از کشورها، طرح فروش قسطی مسکن توسط موسسات مالی و بانکی انجام شده و تضمین های لازم به فروشندگان اعطا می شود.
 بیت الله ستاریان با بیان این مطلب اظهار کرد: این در حالی است که در ماه های گذشته انبوه سازان اعلام کردند که به دنبال فروش مسکن با ضمانت بانک مسکن هستند اما پس از مدتی به دلایل مختلف این بانک از گردونه خارج و مقرر شد تا انبوه سازان و خریداران با یکدیگر توافق کرده و نسبت به خرید و فروش مسکن قسطی اقدام کنند.
وی افزود: متاسفانه بسیاری از طرح های حوزه مسکن مانند پیش فروش، فروش قسطی و ... در ایران غیر اصولی بوده و هیچ ضمانت خاطری برای خریداران و فروشندگان وجود ندارد.
وی تصریح کرد: بسیاری از طرح هایی که با هدف رونق بازار مسکن تدوین شده پس از مدتی با تغییرات فراوان حذف بخش های مختلف مواجه می شوند که در عمل قابلیت اجرایی ندارند و برای درک بهتر این مساله باید گفت طرح هایی مسکن مانند این هستند که چرخ های یک خودرو را حذف کنیم و انتظار داشته باشیم حرکت کند!
وی ادامه داد: این اتفاق برای تمام طرح هایی که در بخش مسکن از سایر کشورها کپی می کنیم اتفاق می افتد و قابلیت اجرایی خود را از دست می دهند.
وی تاکید کرد: اکنون با حذف بانک مسکن به عنوان حلقه واسطه مشخص نیست مسوولیت اصلی کار بر عهده کیست و اگر انبوه سازان نتوانند د موعد مقرر املاک را تکمیل کرده و تحویل دهند چه سرنوشتی در انتظار خریداران است و در مقابل اگر خریداران اقساط خود را پرداخت نکنند چه کسی ضرر فروشندگان را جبران می کند.
وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی باید دست بانک مسکن را در چنین طرح هایی باز بگذارد که علاوه بر نظارت بر روند ساخت و ساز و خرید و فروش و پرداخت اقساط را تضمین می کند و تمام منابع مالی ساخت و ساز در بانک گردش کرده و منجر به سود نیز می شود.
وی درباره حذف بانک مسکن در پروسه فروش اقساطی مسکن گفت: با این کار نه مردم به فروشندگان اعتماد می کنند و نه فروشندگان به مردم زیرا هیچ تضمینی برای بازپرداخت اقساط وجود ندارد.
ستاریان بیان کرد: ارائه تسهیلات مالی یکی از ابزارهای رونق بازار مسکن است اما با شرایط فعلی و تسهیلات مختصر 80 و 100میلیونی در برابر قیمت بالای مسکن؛ نه ساخت و ساز رونق می گیرد و نه مردم به خرید خانه تشویق می شوند زیرا این تسهیلات هیچ کمکی با بازار مسکن نکرده و نمی کند زیرا حل مشکل بخش مسکن به مبالغ کلان تر نیاز دارد .