کد خبر: ۳۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵ 24 September 2016
رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا

مسکن بی نصیب از خروج سپرده‌های بانکی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با اعتقاد به اینکه سود سپرده های بانکی نباید تا این اندازه خوشبینانه کاهش می یافت گفت: کاهش نرخ سود بانکی در ماه های اخیر بیش از پیش بر رکود دامن زده است.
احمد پورفلاح  با بیان مطلب فوق افزود: علیرغم کاهش خوشبینانه سود بانکی، از آنجایی که بخش مولد کشور یعنی تولیدکنندگان به دلیل نرخ بالای تسهیلات نمی توانند قیمت تمام شده تولیدات خود را پایین بیاورند و درفضای رقابتی قرار بگیرند، لذا عملا می بینیم که رکود افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز در بخش مولد کشور تاثیر این کاهش نرخ بهره بانکی را مشاهده نمی کنیم عنوان کرد: بنا بر اظهارات فعالان عرصه تولید و صنعت، کاهش سود بانکی عامل اثرگذاری برای کاهش قیمت تمام شده در بخش تولید نبوده است. چراکه اصولا این روزها تسهیلات بانکی در حد زیادی داده نمی شود و یا تسهیلات قبلی تمدید و تجدید نمی شود.

پورفلاح با ابراز نگرانی از این موضوع که کاهش نرخ سود بانکی و سود سپرده ها موجب ضعیفتر شدن بیشتر منابع بانکی می شود تصریح کرد: به این معنا که سپرده گذاران منابع مالی خود را از بانک ها خارج و به بخش های غیرمولد هدایت می کنند.

وی افزود: حال اگر این منابع مالی وارد بخش مسکن می شد، می توانستیم امیدوار باشیم که بتواند تعدادی از صنایع و واحدهای تولیدی مرتبط با بخش مسکن را به حرکت در بیاورد.

وضعیت بانک‌ها با کاهش نرخ سود بدتر شده است

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر اینکه سیستم بانکی تا به امروز نتیجه مطلوب را از کاهش نرخ سود بانکی نبرده است افزود: به نظر می رسد که با کاهش نرخ سود بانکی وضعیت بانک ها نه تنها بهتر نشده که بدترهم شده است. چون با تسهیلات دارای بهره 14، 15 درصدی که قرار بود به بخش مولد داده شود، هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی همچنین با بیان اینکه ادعا می شود تورم به زیر 10درصد رسیده است، در حالی که در بسیاری از پارامترها شاهد این کاهش نیستیم بیان کرد: بنابراین چون مردم حس می کنند که در صورت سپرده گذاری در بانک، ارزش پول آنها کمتر می شود، این پول ها را به بازارها و محل های دیگر هدایت می کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در ادامه سخنان خود درخصوص دلایل اقدام به کاهش نرخ سود بانکی و آسیب شناسی این موضوع تصریح کرد: از آنجایی که مسئولان همواره ارتباطی بین تورم و سود بانکی می بینند، زمانی برای کاهش نرخ سود بانکی تصمیم گرفتند که اعلام شد نرخ تورم از 42 درصد به 14 درصد و سپس به زیر 10درصد رسیده است و به این ترتیب سود بانکی را کاهش دادند.

وی با اشاره به دلایل جنبی دیگر این موضوع اظهار داشت: از آن جایی که بخشی از سرمایه ها به بانک ها بازنگشت و در این بخش مشکل پیدا کردند، واحدهای تولیدی به عنوان بخش مولد کشور دیگر نتوانستند تسهیلات جذب بکنند و یا بانک ها به بهانه هایی مثل عقب افتادن اقساط، نگرانی از عدم بازگشت منابع و کمبود منابع، دیگر به تولیدکنندگان تسهیلات ندادند و نهایتا پول به گردش درنیامد.

پور فلاح اضافه کرد: لذا عملا بانک ها از نظر نقدینگی ضعیف شدند و انباشت سپرده های مردمی با بهره های 20 درصدی در بانک ها، باعث می شد که ناتوانی مالی بانک ها مشخص تر شود و درنهایت شورای عالی پول و اعتبار به دلایل مختلف تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی گرفت.

این فعال اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: حال باید صبر کنیم تا این بحث به طور کامل اجرایی شود. چون تاوقتی که بخش مولد کشور یک روند معقول و عادی را طی نکند و نتواند از این منابع ایجاد محصول کند که آن محصول ایجاد درآمد بکند، تاثیری از کاهش نرخ بهره بانکی نمی بریم.
منبع: صما