کد خبر: ۳۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵ 25 September 2016

خرمشهر موزه‌ای زنده در انتظار توجه و احیای هویت اصیل

خرمشهر موقعیت ناب استراتژیکش را فدای دفاع مقدس کرد و امروز زخم‌های کهنه جنگ بر پیکره این شهر همچنان چشم‌انتظار مرهمی است که مسئولان از آن غافل هستند.
شهرستان خرمشهر بانام‌های محمره و بیان جزو شهرستان‌های صاحب‌نام در تاریخ تمدن کهن ایرانی و اسلامی است که در طول قرن‌های گذشته نقشی استراتژیک برای منطقه ایفا کرده است.

خرمشهر شهری استوار بر پایه تجارت و کشاورزی بود، ساکنان این شهر از برکت کشت، داشت و برداشت خود اغنیا بودند و بخشی دیگر از این مردمان به تجارت و صادرات مشغول بودند. آب شیرین رودخانه کارون، نخلستان‌های انبوه و به‌هم‌پیوسته و نیز خاک حاصل خیز سه شاخص اصلی خرمشهر به شمار می‌رفتند، رودخانه کارون که خرمشهر را به دونیمه تقسیم کرده بود به اروندرود متصل می‌شد و این موقعیت ناب خرمشهر را به لنگرگاه کشتی‌های قاره‌پیما تبدیل کرده بود.

خرمشهر به‌عنوان دروازه ورود تشیع به کشور و محل عبور کاروان حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) از بافت مذهبی خاصی برخوردار بود، این بافت مذهبی و درهم پیوسته هویتی اصیل به شهر آسمانی خرمشهر می‌بخشید.

رونق و برکت جریان داشت تا اینکه جنگ تحمیلی آغاز شد، خرمشهر که نقشی استراتژیک در اقتصاد کشور ایفا می‌کرد مورد هدف نخستین حملات رژیم متجاوز بعث عراق قرار گرفت، نخلستان‌ها بی‌سر و کشتی‌ها در رودخانه کارون غرق شدند.
                                 
خرمشهر ویران شد و جنگ زخم‌هایی عمیقی بر تن این شهر برجا گذاشت،  خرمشهر در راه دفاع از میهن آواره و ویران شد تا علاوه بر هویت دینی و مذهبی اصیل قرآنی، مقاومت را تا ابد برای اذهان آیندگان به یادگار بگذارد .

امروز خرمشهر به‌عنوان موزه‌ای زنده یادآور همبستگی ملی، مقاومت و ایستادگی ملت ایران است.

سالانه گردشگران زیادی در قالب کاروان‌های راهیان نور، مهمانان نوروزی و توریست‌های خارجی به خرمشهر سفر می‌کنند تا از نزدیک شاهد حقیقت ایستادگی و مقاومت باشند، حقیقت رشادت و جانبازی‌ها در راه دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران ... .

خرمشهر و اتحاد ملی از زبان یک توریست آلمانی

"کُلوِ نِباخ" توریست آلمانیی که به تشویق همسر ایرانی خود به خرمشهر آمده تا از نزدیک شنیده‌ها را لمس کند، وی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: خانواده همسرم ایرانی هستند و بعد از پایان جنگ به آلمان آمدند و برای من از اتحاد بین ایرانی‌ها و فداکاری در جنگ بسیار صحبت کرده‌اند.

وی می‌افزاید: جنگ اتفاق بی‌ارزشی است اما با دیدن خرمشهر می‌توان فهمید چرا مردم ایران پشتیبان هم هستند، در هر شرایطی به کمک هم می‌آیند و خودشان را فدای یکدیگر می‌کنند.

حفظ خرمشهر حفظ ارزش‌های انقلابی

در دهه 70 که دوره بازسازی و بازگشت مردم به خرمشهر است طرح‌های مختلفی برای حفظ آثار جنگ تحمیلی، هویت ملی و تاریخی مردم خرمشهر، موزه دریایی و حتی احداث موزه مردم‌شناسی مطرح شد اما تاکنون و باگذشت بیش از دو دهه از پایان جنگ تحمیلی هیچ‌کدام از این طرح‌ها به‌طورجدی در دستور کار قرار نگرفته است.

مسجد جامع خرمشهر که نماد مقاومت ملت ایران و سومین مسجد مهم کشور به شمار می‌آید شاید تنها نمادی باشد که 25سال پس از پایان جنگ تحمیلی آن‌هم با پیگیری‌های امام‌جمعه خرمشهر و همراهی مسئولان بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی طرح توسعه آن عملیاتی می‌شود. در طرح توسعه نمای اصلی مسجد جامع حفظ و در کنار آن شبستان، مجموعه‌ای فرهنگی، صحن و رواق تهیه‌شده که در فاز دوم آن شبستان غدیر هم‌زمان با عید سعید غدیر خم افتتاح شد.
         
در این میان مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر که نخستین مرکز فرهنگی دفاع مقدس کشور و طبیعی‌ترین آن است، پس از افتتاح در سال 75 و بازآرایی مختصر در سال 88 تحول قابل‌توجهی در آثار حجمی و تجسمی آن صورت نگرفت، طی 5 سال اخیر بخش‌های جدیدی توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این مرکز فرهنگی احداث شد که می‌توان آن را در سنگر فرماندهان و خودروهای عمود شده خلاصه کرد، این در حالی است که به گفته مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر سالانه بیش از 1.5میلیون نفر از این مرکز بازدید می‌کنند.

در تعطیلات نوروزی 95 طرحی از سوی برخی رزمندگان و منطقه آزاد اروند با عنوان شهر موزه خرمشهر و باهدف تمرکز حرکت‌های جهادی، احیای هویت اصیل خرمشهری، بازآرایی و بهسازی یادمان‌ها و محل‌های وقوع اتفاقات مهم در طول مقاومت مردمی، اسارت و آزادسازی خرمشهر کلید خورد اما بنا بر دلایل نامعلومی به‌یک‌باره متوقف شد.

آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در جریان افتتاح شبستان غدیر مسجد جامع خرمشهر بابیان اهمیت توجه به خرمشهر به‌عنوان نماد مقاومت، تأکید می‌کند: برای ماندگاری ارزش‌های انقلاب و انقلابی ماندن باید نمادهای انقلاب را بزرگداشت و یکی از نمادها همین مسجد جامع خرمشهر است.

اقصی نقاط خرمشهر محل وقوع اتفاقاتی مهم است، پیشروی رژیم متجاوز بعث عراق و مقاومت مردمی در کوچه و خیابان‌های شهر جریان داشت و جای‌جای این شهر را می‌توان روزشمار مقاومت دانست.

نمادهای تاریخی نیز در خرمشهر وجود دارد که تلفیق این نمادها با دفاع مقدس می‌تواند تأثیر فرهنگی به سزایی در پی داشته باشد، بازارهای سیف و صفا، مسجد جامع خرمشهر، پل قدیم، حسینیه عباسیه با بیش از 1قرن قدمت، ساختمان قدیمی هلال‌احمر و جنت‌آباد یا همان گلزار شهدای کنونی خرمشهر از نمونه اماکنی هستند که در این سال‌ها یا دیده نشدند یا کمتر دیده شدند.
خرمشهر و مردم خرمشهر 25 سال پس از پایان جنگ تحمیلی در انتظار احیای هویت اصیل فرهنگی شهر خود هستند، هویتی که با ارزش‌های مذهبی و اعتقادی ایران اسلامی درهم‌آمیخته شده است.

باید دید در این سال‌ها که رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای در میان‌فشارهای سیاسی و اقتصادی بر مقوله فرهنگ تأکید می‌کنند مسئولان عالی چه موقع خرمشهر را به‌عنوان ظرفیت غنی فرهنگی خواهند شناخت و چه موقع دست‌به‌کار خواهند شد؟!