کد خبر: ۳۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵ 25 September 2016

توضیحات وزیر تجارت عراق در خصوص ممنوعیت واردات سیمان از ایران

سرپرست وزارت تجارت عراق درباره ممنوعیت واردات سیمان ایران به این کشور این اقدام را در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی عراق دانست
سلمان الجمیلی در دیدار با رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به علاقه‌مندی این کشور برای تفاهمات بیشتر بین ایران و عراق اظهار کرد: مسئله مشخصات فنی کالاهایی که استاندارد عراق مورد تایید خود قرار می‌دهد یک مسئله ملی و مطابق با شرایط فعلی این کشور است و تفاوت خاصی بین این مشخصات فنی در اقلیم کردستان و دولت مرکزی وجود ندارد چرا که مشخصات فنی هر کالا در چارچوب یک قانون به تصویب می‌رسد.

وی ادامه داد: البته ممکن است برخی از این اختلافات به دلیل کارشکنی‌ها و مشکلاتی در مرزها باشد که باید با نظارت بیشتر این موضوع حل شود.

سرپرست وزارت تجارت عراق با اشاره به قراردادهای عراق و برخی ‌شرکت‌های بازرسی خارجی گفت: با ورود کشور عراق به شرایط مطلوبی که ما در نظر گرفته‌ایم در برنامه داریم که سازمان استاندارد کشورمان بتواند بازرسی‌ها را در عراق انجام دهد و نیازی به حضور شرکت‌های خارجی نباشد اما با توجه به شرایط موجود ما با این شرکت‌ها قرارداد داریم و نمی‌توانیم از ارائه خدمات آن‌ها چشم‌پوشی کنیم.

الجمیلی با بیان اینکه برخی بازرسی‌ها توسط این شرکت‌ها در کشورهای مبدا انجام می‌شود اظهار کرد: ما زمانی که در احراز شرایط مطلوب کالایی به مشکل برمی‌خوریم لاجرم مجبوریم که به سراغ گواهی های شرکت‌های بازرسی از کشور مبدا برویم.

وی افزود: درست است که ما کار با ایران را در زمینه ۱۰ قلم کالا آغاز کرده ایم اما با شرکت‌های خارجی قراردادمان در حوزه ۸۰۰ قلم کالا است که ما امیدواریم با ادامه همکاری‌های ایران و عراق بتوانیم تمام این کالاها را به طور مشترک استانداردسازی و بررسی کنیم.

وزیر برنامه‌ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق تاکید کرد: سیاست کلی دولت عراق در راستای کم کردن هر آنچه که بر سر راه پیشرفت روابط دو کشور است استوار است.

الجمیلی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره ممنوعیت واردات سیمان ایران به عراق گفت: ما سعی کردیم برای حمایت از تولیدکننده داخلی خود واردات سیمان را به کشورمان مسدود کنیم که این سیاست دولت عراق در این زمینه بوده است. وی افزود: در حال حاضر واردات سیمان از ایران تنها در صورت اتحصال مجوزهای خاص از ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه مجاز است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: سیمان