کد خبر: ۳۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ 10 October 2016

تهدیدی بنام " پسماند "در اهواز

تولید زباله و بازیافت آن چرخه بزرگی است که هر موردی در این چرخه مهم خود یکی از دغدغه های اصلی انسان در هر زمان بوده است و همه این موارد مانند سلامتی ، انرژی ، خاک ، آلودگی ، تولیدات جدید ، اشتغال به طور تنگاتنگی با هم در ارتباط هستند
*سازه نیوز- سوزان بختیاری زاده : یکی از مهم ترین شاخص های توسعه در هر کشور درصد بازیافت زباله های آن کشور است ،در جهان روزانه 5.3 میلیون تن زباله تولید می شود که سهم ایران .... تن و  در  شهر اهواز  بالا ی 700 تن زباله در روز  است . "زباله یا پسماند "به هر نوع ماده ای گویند که از نظر انسان غیر قابل استفاده و دور ریختنی است  

 کشور های اروپایی اما در این زمینه موفقیت های شایانی داشته اند ،"آلمان "کشوری است که توانسته 80 درصد زباله های خود را بازیافت کند . کشور دانمارک   نیز با جمع آوری  زباله ها و  تجارتی که در بازیافت  انها به راه انداخته تاکنون  10 هزار نفر را به کار و اشتغال گمارده است  در افریقا اما  کشوری مانند سنگال نیز  توانسته  از پوست میوه ها که از طریق پسماندها جمع آوری کرده  ،  ادکلن های ارزان قیمت بسازد . بعضی از کشورها مانند سوئیس و چین  به قدری در تجارت  بازیافت پسماند  موفق بوده اند  که مجبور به وارد کردن زباله  از کشورهای دیگر شده اند . چین که خود بزرگترین وارد کننده زباله است از همین مواد غیر قابل استفاده ، بهره برداری  مفید کرده  و کالاهای جدیدی تولید و به کشورهای دیگر صادر می کند .

متاسفانه در شهر اهواز نه تنها به  اصول اولیه و ساده بازیافت  عمل نشده است  بلکه با تولید انبوه زباله در هر روز  معضل دیگری بر آلودگی‌هایی از نوع دیگر به معضلات اضافه  کرده است .

شهر اهواز که به روایت امار های جهانی ، یکی از آ لوده ترین شهر دنیالقب گرفته  البته از نظر کیفیت آب آشامیدنی در سطح پایینی  قرار دارد  ،  با تولید بالای  زباله به یکی از نگرانی ها و دلواپسی های کارشناسان و علاقمندان محیط زیست  تبدیل شده است

با انکه در برخی از مناطق کشور با استفاده از ماشین های  زباله  سوز ا نرژی برق تولید می کنند . که متاسفاته  این تکنولوژی  هم  همانند دیگر کمبودهای امکانات شهری در اهواز  وجود ندارد .

با تفکیک زباله از  مبدا خیلی از  مشکلات و معضلات را میتوان به راحتی حل کرد .  سازمان مدیریت  پسماند  با هزینه های  بسیار پایین می تواند به کمک سازمان های مردم نهاد و با برگزاری  کلاس ها و دوره های آموزشی برای  اگاهی شهروندان اهوازی جهت تفکیک و کم کردن زباله از مبدا که بهترین و آسان ترین راه حل است  آموزش های مفید  بدهد .

سازمان های مردم نهادی که هدف های آموزشی ،  مراقبت از محیط زیست ، سرمایه  و ذخائر مملکت جز دغدغه های آنها است و برای همکاری همیشه آماده به خدمت هستند چرا در اموری مانند بازیافت و آموزش های مربوط به آن به کار گرفته نمی شوند  تا آگاهی ها و هشدارهای لازم را به مردم بدهند .؟؟

 سازمان مدیریت   پسماند باید بتواند در اماکن عمومی ،  رستوران ها ،  مدارس  ،  ادارات و در نهایت بر سر هر کوچه و خیابانی سطل ها و یا مخزن هایی  جداگانه برای تفکیک زباله مانند کاغذ و مقوا ،  شیشه و قوطی ها ،  مواد پلاستیکی و غیره بگذارد  با این هدف که  مانند هر مهم دیگری  تفکیک زباله هم به عنوان یک ضرورت شناخته شود .

هر چه ما  مواد زائد پلاستیکی بیشتری بازیافت کنیم  در حقیقت توانسته ایم انرژی نفتی که یکی از مسائل مهم امروز جهان است را  بیشتر ذخیره کرده و اهمیت دهیم .

هر چه بیشتر در مصرف کاغذ صرفه جویی کرده و از آن طرف بازیافت درستی داشته باشیم درختان بیشتری را نجات داده  و هوای پاک بیشتری تولید کرده ایم .

شاید تفکیک زباله از مبدا کمک به سلامتی  کسانی باشد که به طور ناشیانه و غیر اصولی در زباله ها به دنبال ظروف پلاستیکی  ، فلزات و یا مواد بازیافتی دیگر هستند تا از این راه امرار معاش  کنند .
تولید زباله و بازیافت آن چرخه بزرگی است که هر موردی  در این چرخه مهم  خود یکی از دغدغه های اصلی  انسان در هر زمان  بوده است و همه این موارد مانند  سلامتی ،  انرژی ،  خاک ،  آلودگی ،  تولیدات جدید ،  اشتغال به طور تنگاتنگی با هم در ارتباط هستند  پس طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  تدابیر ویژه ،  برنامه ریزی ،  بالا بردن سطح آگاهی و دانش مردم  ، ساماندهی ،  مراقبت و بازیافت که  بر عهده سازمان  مدیریت پسماند است باید به صورت  جدی و کارشناسانه  صورت پذیرد تا از هر گونه خطر و آسیبی جلوگیری شود .
*خبرنگار
فاطمه احمدی
|
Germany
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
سلام، خدا قوت عزیزم کارت بسیار عالی ، بزرگترین چالش شهری وحتی کشوری رو یادآور شدی