کد خبر: ۳۰۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵ 16 October 2016
دبیر گروه ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد؛

بهره‌مندی از تخصص مهندسان ترافیک در طرح‌های شهری

دبیر گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام بهره‌مندی از تخصص مهندسان ترافیک در طراحی و اجرای طرح های شهری با تصویب الزامات ترافیکی ساختمان‌ها تاکید کرد: ضوابط ترافیکی در اطلس‌مال ۱۰۰ درصد رعایت نشده است.
مهندس کامبیز رضوی عضو اصلی هیات‌مدیره دوره هفتم و دبیر گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران  در خصوص بحث الزامات ترافیکی در ساختمان‌ها با اشاره به اینکه ترافیک یکی از ۷ رشته از رشته‌های مهندسی ساختمان است گفت: بعد از ۲۰ سال که از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان پیش نویس مبحث جداگانه ترافیک در ساختمان ها تهیه شده است.

عضو اصلی هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: امیدواریم با کمکی که در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تحت‌عنوان الزامات ترافیکی درساختمان‌ها انجام گرفته است و با تصویب آن شرایطی فراهم شود که مبحث ترافیکی و الزامات آن در ساختمان‌ها به عنوان سند حاکمیتی به دستگاه‌های مجری همچون شهرداری‌ها ابلاغ شود.

دبیر گروه تخصصی ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار امیدواری کرد تا بر اساس سند الزامات ترافیکی در ساختمان‌ها از مهندسانی که دارای صلاحیت هستند و پروانه اشتغال به کار مهندسی را نیز دریافت کرده‌اند در پروژه‌های خاص استفاده شود.  

رضوی با اشاره به اینکه الزامات ترافیکی و بهره‌مندی از آن را در صورت تصویب به صورت قانون در پروژه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد افزود: ساختمان‌های خاص و مجتمع‌های مسکونی از جمله پروژه‌هایی هستند که می‌توانیم مهندسان ترافیک را در آنها دخیل کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه طی ۲۰ ساله اخیر، طراحی و اجرای بسیاری از ساخت و سازها در ساختمان‌های خاص بدون بهره‌مندی از مهندسان ترافیک و این تخصص، طراحی و اجرا می‌شد. ورودی و خروجی‌های نامناسبی در سطح شهر با آنها درگیر هستیم و عارضه‌هایی که پروژه‌هایی همچون پروژه‌های کورورش، پالادیوم و اطلس‌مال در سراسر شهر ایجاد کرده‌اند، نمونه‌هایی از عدم بهره‌مندی از تخصص ترافیک هستند که هم مردم را دچار دردسر کرده‌اند و هم نظم عمومی و نظم ترافیکی را مختل کرده‌است.

رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش‌نویس الزامات تهیه شده مبحث ترافیکی در ساختمان‌ها به گونه‌ای تدوین شده که سازمان‌های مجری همچون شهرداری را مکلف به اجرای کامل قوانین کند؟ گفت: امیدواریم که این اتفاق بیفتد و شهرداری تهران به عنوان یکی از مجریان اصلی اجرای قوانین الزامات ترافیکی در ساختمان‌ها را در صورت تایید و تصویب آن مبحث، با دقت بیشتر و اهمیت بیشتری در دستور کار قرار دهد تا مساله ترافیک در شهرها و کلانشهرها تا حد قابل توجهی حل شود.

وی همچنین درباره پروژه اطلس‌مال و مساله ترافیکی آن گفت: اطلس‌مال یکی از پروژه‌های تهران است که مهندسی ترافیکی، ضوابط ترافیکی، دسترسی‌ها و پارکینگ و دیگر الزامات ترافیکی به‌هیچ‌وجه در آن رعایت نشده است.

رضوی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی بر اساس وظایف خود که شامل تنسیق امور مهندسی بین مهندسان، مرجع صدور پروانه و وزارت راه و شهرسازی است به پروژه‌هایی همچون اطلس مال و سایر مال‌ها در سطح شهرها بی‌توجه نیست.

وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی آن جنبه از کار را که به او مربوط می‌شده انجام داده اما واقعیت این است که نقش اصلی را در این پروژه شهرداری تهران برعهده دارد و این سازمان باید ۱۰۰ درصد با بی‌قانونی‌های مرتبط با بحث ترافیکی در ساختمان‌ها مقابله کند.