کد خبر: ۳۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ 17 October 2016
نائب‌رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس:

نیاز است سازمان محیط زیست به وزارتخانه تبدیل شود

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه سازمان محیط زیست با توجه به قدرت اجرایی نیاز دارد که به یک وزارتخانه تبدیل شود گفت: گویا دولت هم به دنبال ارائه چنین لایحه ای به مجلس است. اگر نشد مجلس هم می‌تواند پیگیری کند و یا با تشکیل کارگروه مشترکی این مساله مورد بررسی قرار گیرد.
عبدالکریم حسین‌زاده درباره تشکیل وزارت محیط زیست اظهار کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم یکسری تغییرات محیط زیستی و اکوسیستم ما را تحت تاثیر قرار داده است و یکسری از این موارد انسان ساز و یکسری دیگر طبیعی هستند. در مورد آنهایی که طبیعی هستند می‌توان تمهیداتی را اندیشید و در موارد انسان ساز می‌توان پیشگیری کرد.

وی افزود: این مساله نیاز به ظرفیت سازمان اجرایی دارد که این سازمان اجرایی پاسخگو و اجراکننده باشد و اعتبارات مصوب سالیانه هم داشته باشد.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست با اشاره به مشکلاتی مانند کاهش و بحران آب در کشور، شکارهای بی رویه، توسعه پایدار سواحل، امنیت محیط بانان، گفت:‌ ما حتی شاهد هستیم در شرایط بحران آب در بسیاری از جاها درگیری های محلی هم رخ داده است و با اتفاقاتی که در محیط ما به وجود آمده به نوعی تهدید کننده اکوسیستم تلقی می‌شود.

نماینده نقده در مجلس با تاکید بر اینکه ظرفیت های موجود ظرفیت هایی نیستند که بتوانند پیشگیری کنند، گفت:‌ در حوزه‌های درون شهری و سکونت گاه‌ها مخاطرات زیست محیطی وجود دارد که خود چرخه عظیم است و این چرخه یک سازمان سیاستگذار نمی خواهد. متاسفانه محیط زیست ما سیاست گذاری می‌کند در حالیکه باید اجرا کننده باشد، سایر مسائل دیگر بخشی در نظر گرفته می‌شود.

حسین زاده یادآور شد:‌ تمام کشورهای توسعه یافته تعریف‌شان از وزارت خانه ها بر اساس ظرفیت های درون سرزمینی است. به عنوان مثال در آفریقا وزارت چای وجود دارد. در ژاپن وزارت مدیریت بحران و سواحل شمالی، در استرالیا وزارت مدیریت بحران و محیط زیست و ...  در واقع تعریف کشورها از سازمان های اجرایی بر اساس ظرفیت های درون سرزمینی آن‌ها است.

این عضوفراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: معتقدم ما باید در این حوزه‌ها بازنگری کنیم و یکی از این موارد سازمان محیط زیست است؛ زیرا این سازمان قدرت اجرایی دارد، سرمایه های اجرایی مالی در اختیار دارد و نیاز است که به یک وزارتخانه تبدیل شود تا بتواند این امورات را انجام دهد.

وی ادامه داد:  شاید وقتی این مساله مطرح شود، با این سوال روبرو شویم که به دنبال کاهش تصدی گری دولت هستیم ، اگر به دنبال کاهش تصدی گری دولت باشیم باید در کل دولت  این مساله بررسی شود. در واقع وزارت محیط زیستی که تشکیل شود می‌تواند به عنوان راهبر باشد و در مقابل امورات به بخش خصوصی واگذار شود، در حالی که متاسفانه در هیچ یک از وزارتخانه های ما اینگونه نیست.

حسین زاده افزود:‌ بنابراین اگر این وزارت خانه شکل بگیرد و تصدی گری دولت کاهش یابد می تواند خود واگذار کننده تصدی ها به بخش خصوصی باشد.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست با بیان اینکه باید مطالعات تطبیقی از کشورهای توسعه یافته بررسی و نسبت به الگوسازی بومی اقدام کنیم گفت: می‌توانیم از تجارب اجرایی کشورهای توسعه یافته استفاده کرده و حتی سرمایه‌گذاری هم داشته باشیم؛ به عنوان مثال در بحث ریزگردها که منشاء آن در شش کشور دیگر هم هست صحبت از این بود که آیا ما باید برویم در کشور بیگانه پول خرج کنیم ؟‌باید اینگونه پاسخ داد که بله باید پول خرج کنیم، اما این پول خرج کردن هزینه نیست و سرمایه‌گذاری است و نتایج آن را در کاهش اثرات ریزگردها شاهد خواهیم بود.

حسین زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: در قانون برنامه پنج ساله 18 وزارت خانه تعریف شده‌اند. لازم است که در برنامه ششم نسبت به این موضوع بازنگری انجام شود و بعد ببینیم آیا دولت به این نتیجه رسیده که آسیب زیست محیطی وجود دارد، البته شنیده ام که دولت هم به دنبال چنین لایحه‌ای است؛ البته اگر امکان پذیر نشد مجلس هم می‌تواند پیگیری کند.

وی در پایان اظهار کرد: همچنین کارگروه مشترکی از دولت و مجلس می‌تواند تشکیل شده و راهکارهای مورد نظر را بررسی کند تا  از این وضعیت بیرون بیاییم و نشان دهیم که به فکر نسل های ‌آتی هستیم.
منبع: ایسنا