کد خبر: ۳۰۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵ 19 October 2016

دود بی تدبیری مسئولان در احداث کمربند سبز، در چشم شهروندان

انتظار می رود آقای شریعتی رویه استاندار سابق را ادامه نداده و با پیگیری کردن این پروژه گامی در جهت بهبود هوای شهر و افزایش سرانه فضای سبز بردارد.

 طرح احداث کمربند سبز در حومه شهر اهواز در سال ۹۱ با هدف ایجاد بادشکن و فیلتر طبیعی برای جلوگیری از شن‌های روان، بادهای موسمی، ایجاد اکوسیستم طبیعی و به ویژه مقابله با پدیده گرد و غبار ایجاد شد، چراکه کلانشهر اهواز به علت وجود صنایع آلاینده، در معرض خطرات زیست محیطی بسیار قرار دارد.

اجرای پروژه کمربند سبز اهواز به قطر ۷۲ کیلومتر بین شرکت‌ها و ادارات مختلف مانند شهرداری، سازمان جهادکشاورزی، صنایع فولاد، ملی حفاری، توسعه نیشکر و… تقسیم شده و هر کدام از ادارات طبق صورت جلسه‌ کارگروه تشکیل شده در استانداری، قسمتی از اجرای پروژه را بر عهده دارند.

img_2479

طبق گفته حمید امیری فرد رئیس اداره فضای سبز شهرداری اهواز سهم شهرداری اهواز یک هزار و ۲۰۰ هکتار بوده که از این مقدار ۸۰۰ هکتار انجام شده و در حال نگهداری است. قرار بر این بود که ادارات به شهرداری کمک کنند ولی نه تنها کمکی نکردند بلکه اعتباری نیز اختصاص ندادند.

همچنین تاکنون ۱۰ درصد پروژه انجام شده که این مقدار هم سهم شهرداری به شمار می‌رود البته ۴۰۰ هکتار باقی مانده از سهم شهرداری در دست ارتش است که هنوز آزاد نشده‌. دیگر ادارات و شرکت‌ها تاکنون هیچ درصدی از سهمی که برعهده‌داشته‌اند را انجام نداده‌اند.

اما نکته قابل تأمل بی توجهی استانداری خوزستان به مسأله مهم ایجاد کمربند سبز اهواز است که این روند در زمان سکانداری مقتدایی آغاز شد و از زمان استانداری وی تاکنون هیچ جلسه ای برای بررسی پیشرفت پروژه و یا الزام دستگاه ها و شرکت ها به تسریع در انجام این امر تشکیل نشده است.

ابراهیم نوشادی معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز در همین خصوص به خبرنگارما گفت: طبق بند دال ماده ۱۷۲ قانون توسعه پنجم ایجاد کمربند سبز با منابع دولتی توسط شهرداری صورت گیرد اما پیرو آلودگی ۷ شهر از جمله اهواز آئین نامه هایی برای مشارکت شرکت ها و سازمان ها نیز وضع شد.

وی ادامه داد: میزان کمربند سبز اهواز ۷هزار و ۲۰۰هکتار است که باید کامل سراسر شهر ایجاد شود از همین رو تقسیم کاری بین تمام دستگاه ها و شرکت ها ایجاد شد. سهمیه شهرداری اهواز ۸۰۰ هکتار بود که در طول این مدت ایجاد شد.

نوشادی با اشاره به اینکه انتظار می رفت شرکت های آلوده کننده هوا مانند نیشکر و صنایع فولاد، در این مقوله همکاری کنند، یادآور شد: شرایط شهر اهواز به دلیل استقرار صنایع آلاینده و ریزگردها خاص است و باید برای ایجاد فضای سبز بیشتر در آن تلاش کرد.

۷۶۰۸۹۱

طبق اعلام نظر برخی کارشناسان و بر اساس برنامه‌های سازمان محیط زیست، در صورت افزایش ۵۰۰ هکتاری پوشش گیاهی در شهر اهواز، و انجام پروژه کمربند سبز، بین چهار تا شش درجه از گرمای هوا در اهواز کاسته خواهد شد، و آلودگی هوا نیز تا حد چشمگیری پایین خواهد آمد که همین امر لزوم اهتمام دستگاه ها را در اجرای این طرح می طلبد.

بنظر می رسد یکی از عوامل بی میلی دستگاه ها و شرکت ها در انجام این پروژه هزینه بالا و در چشم نبودن این طرح است، بررسی عملکرد سازمان ها در سال های گذشته نشان داده است که مدیران به دنبال اجرای پروژه هایی هستند که با صرف هزینه ای کمتر اثرات ظاهری بیشتری داشته باشد حال آنکه این توهمی بیش نیست و در نهایت این مردم هستند که با تحلیل مسائل صورت گرفته نمره در شأن هر دستگاه را به آنها می دهند.

شرایط آب و هوایی نامناسب، آلودگی ناشی از ریزگردها، صنایع آلاینده اطراف شهر باعث نارضایتی شهروندان و بالا رفتن آمار مهاجرت شده است از همین رو انتظار می رود آقای شریعتی رویه استاندار سابق را ادامه نداده و با پیگیری کردن این پروژه گامی در جهت بهبود هوای شهر و افزایش سرانه فضای سبز بردارد.

منبع: هورنیوز