کد خبر: ۳۰۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵ 22 October 2016
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

منابع آبی کشور غارت شدند

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کل کشور فرونشست زمین را یکی از آثار گرمایش جهانی و تکرار سال‌های کم‌بارش دانسته و می‌گوید که برای جلوگیری از بروز این بحران باید منابع آب‌های زیرزمینی مدیریت شده و برداشت بی‌رویه از آنها صورت نگیرد.
داود پرهیزکار در رابطه با فرونشست‌های اخیر زمین در اکثر نقاط کشور به ویژه شهر تهران بیان می کند که برداشت بی‌رویه آب‌های زیرسطحی یکی از دلایل اصلی ایجاد فرونشست زمین به شمار می‌رود که در نتیجه باعث خالی شدن حفره‌های آبی و نشست زمین می‌شود.

پرهیزکار دربرداشت بی‌رویه از آب‌های زیرسطحی را نتیجه بارز گرمایش جهانی و تکرار سال‌های کم بارش در کشور می‌داند و می‌گوید در هشت الی نه سال اخیر بارش کشور زیر حد نرمال گزارش شده طبیعی است سفره‌های زیرزمینی استفاده شوند.

به گفته رئیس سازمان هواشناسی کل کشور سفره‌های زیرزمینی پس از نابودی دیگر جایگزین نشده و باعث فرونشست می‌شوند و بدون شک آسیب‌های برگشت‌ناپذیر به دنبال دارند. چراکه آب انبارهایی که زیر سطح زمین بودندبا فرونشست تخریب شده و دیگر فضایی برای ذخیره آب باقی نخواهد ماند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید براینکه اگر این فرونشست در مناطق شهری اتفاق خسارت بسیاری به ساختمان‌ها و خیابان‌ها وارد می‌کند بیان می کند که برای جلوگیری از این بحران منابع آبی باید مدیریت شده و اجازه برداشت بی‌رویه از حفره‌های آبی زیرزمین داده نشود.

براساس اطلاعات و آمار سازمان بازرسی کل کشور، از سال ۸۴ تا ۹۲، ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور احداث شد، درحالی‌که از ابتدای انقلاب تا سال ١٣٨٤ تنها ۱۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز احداث شده بود؛ گفته می‌شود اين موضوع سبب شد میلیارد‌ها مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت غیرمجازشده و خیانتی بزرگ که همان غارت منابع آبی است، انجام شود.

نشست پدیده‌اى است که در اثر آن سطح زمین به شكل تدریجى و در برخى موارد ناگهانی فرو می‌نشیند، این نشست باعث ایجاد ترک و شکاف‌هایى در زمین شده و باعث تأثیر بر الگوى جریان‌هاى زیرزمینى و سطحى، تغییر کیفیت آب‌هاى زیرزمینى، تغییر شکل ‌سطح زمین، سیل‌خیزى منطقه و پیشروى آب دریا‌ها به سمت خشکى‌ها در نواحى ساحلى مى‌شود، طوری‌که این تغییرات و عوامل خسارات جدى به ‌مناطق شهرى، صنعتى و کشاورزى وارد مى‌کند. آب‌های زیر زمینی به آب‌هایی گفته می‌شود که در لایه‌های آب‌دار و اشباع زیرزمین تجمع پیدا کرده‌اند،

این آب‌ها فقط حدود چهار درصد از مجموعه آب‌هایی را که فعالانه در چرخه آب‌شناختی دخالت دارند، تشکیل می‌دهند. با وجود این، حدود ٥٠ درصد جمعیت دنیا از نظر آب شرب متکی به همین آب‌های زیرزمینی هستند. عوامل متعددی از جمله انحلال، آب‌شدگی یخ‌ها، حرکت آرام زمین، خروج گدازه یا عملیات انسانی همانند معدن‌کاری یا برداشت آب‌های زیرزمینی و نفت باعث نشست زمین می‌شوند، البته بین عوامل مؤثر در ایجاد فرونشست، به‌نظر می‌رسد برداشت بیش ‌از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی، عامل اصلی فرونشست در بیشتر دشت‌های ایران است که مانند سرطان آرام و بی‌صدا گسترش پيدا می كند
منبع: صما