کد خبر: ۳۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ 23 October 2016

لزوم حمایت شهرداری از مهندسان تأسیسات

پانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی تأسیسات و دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی در تاریخ 27 مهرماه سال 1395 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور جمع کثری از تولیدکنندگان و واردکنندگان برگزار شد.

تأسیسات ساختمان مهم‌ترین اجزا برای افزایش طول عمر ساختمان

در این نشست مهران صادق نژاد مدیر فروش سوپر پایپ بابیان این‌که بینان‌گذار سوپر پایپ به دنبال نوآوری و بهینه‌سازی مصرف انرژی در تمام تولیدات خود است گفت: یکی از محصولات سوپر پایپ، سیستم نصب تأسیسات سوپرفیکس است که در ایران عرضه‌شده است.

وی گفت: یکی دیگر از تولیدات این شرکت سیستم فاضلابی سوپردرین است که لوله و اتصالات شاخصی دارد و کم‌صدا و متنوع است و در این سیستم نیازی به لوله‌کشی ونت وجود ندارد.

مدیر بازاریابی و فروش سوپر پایپ در تشریح تولیدکننده پاسخگو گفت: تأسیسات ساختمان مهم‌ترین اجزا برای افزایش طول عمر ساختمان است و اگر تأسیسات باکیفیت در ساختمان به کار برود، برافزایش طول عمر ساختمان بسیار تأثیرگذار خواهد بود. سوپر پایپ عرضه‌کننده سیستم‌های آب‌رسانی، فاضلابی، گرمایش کفی، بست و ساپورت و پمپ است و همه محصولات را با در نظر گرفتن بالاترین استانداردهای دنیا طراحی، تولید، انتخاب و عرضه می‌کند.

صادق نژاد در مورد پمپ‌های ویلو نیز خاطرنشان کرد: این پمپ‌ها کار آرایی بسیار بالایی داشته و حتی در آلمان برای کاهش راکتورهای هسته‌ای تولید برق از این پمپ‌ها بهره می‌برند.

وی همچنین به برگزاری سمینارهای آموزشی در سطح‌های مختلف برای مهندسان، کارشناسان و مجریان تأسیسات در جهت ارتقای دانش فنی برای انتخاب درست محصولات، همچنین چاپ کتاب در این حوزه افزود: ما در طول 19 سال فعالیت خود حدود 25 هزار فرد را در بخش تأسیسات آموزش دادیم.

قانون نوزدهم اصلاح الگوی مصرف همچنان مغفول است

رامین کرمی عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران و گروه تخصصی مکانیک مباحثی در سه سرفصل «همایش ملی نقش مکانیک در ساخت‌وساز شهری» و «نقش مکانیک اقتصاد مقاومتی» و بحث «قانون الگوی مصرف» مصوبه مجلس گفتند.

وی با ابراز تأسف از این امر که متأسفانه مهندسان معمار، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط توجه به اجرای دقیق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان و نیز قانون نوزدهم اصلاح الگوی مصرف که سال 91 به تصویب مجلس رسید ندارند گفت: ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در ساخت‌وساز مسکن و شهری شامل شهرداری‌ها، نظام‌مهندسی و نیز وزارت راه و شهرسازی را ملزم به رعایت مصرف انرژی و مواردی نظیر مباحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان کرده است.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص همایش ملی نقش مکانیک در ساخت‌وساز شهری گفت: این همایش به همت گروه تخصصی مکانیک و کارگروه مصالح و تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع، نیمه دوم تیرماه سال ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد؛ که دارای کارگاه آموزشی نیز است.

وی در مورد سرفصل‌های این همایش گفت: انرژی تجدیدپذیر، بهینه‌سازی مصرف انرژی در داخل موتورخانه‌ها، نقش مهندسی ارزش در طراحی و... است.

کرمی مهندسی ارزش را طراحی بر اساس تکنولوژی های روز دنیا تعریف و خاطرنشان کرد: دلیل عدم توجه به مهندسی ارزش را می‌توان در ارزان بودن انرژی در ایران دانست قیمت انرژی در کشور ما یک‌سی‌ام نسبت جهان انرژی است و تا زمانی که انرژی تا این حد ارزان است سازندگان ما نگاه اجرایی و کارشناسی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و نیز نسبت به اجرای عایق حرارتی در ساختمان ندارند.

این مهندس با ذکر مثالی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در ساختمانی که با عایق‌های حرارتی مدرن احداث می‌شوند، برآوردها حاکی از آن است حداقل 30 درصد مصرف انرژی ساختمان کاهش پیدا می‌کند.

کرمی بابیان اینکه کاهش 30 درصد بار حرارتی واحدهای مسکونی از رهگذر به‌کارگیری عایق حرارتی مدرن، دستاوردهای مثبتی برای ساختمان دارد تأکید کرد: این امر بدان معنا است که ظرفیت موتورخانه و مصرف گاز، 30 درصد کاهش پیدا می‌کند و به‌تبع آن حجم سایز لوله‌های ساختمان و حجم دستگاه‌های تأسیساتی نیز کاهش پیدا می‌کند که تمامی این موارد باعث کاهش هزینه‌های ساختمان می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با تأکید بر اینکه کاهش مصرف انرژی در ساختمان سبب کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شود تأکید کرد: در حال حاضر بالای 40 درصد از مصرف انرژی ساختمان در کشور ما مربوط به بخش خانگی است که ما می‌توانیم با کاهش مصرف انرژی و استفاده از تجهیزاتی که راندمان احتراقی بالایی دارند به‌صورت وسیعی کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی را شاهد باشیم.

وی در مورد نقش مهندس مکانیک در اقتصاد مقاومتی گفت: فعالیت مهندس مکانیک درنهایت منجر به کاهش مصرف انرژی، کاهش آلاینده زیست‌محیطی وصیانت از منابع زیرزمینی می‌شود.

بهینه‌سازی مصرف انرژی نیازمند همکاری چندجانبه ارگان‌ها

بهنام عابدی ترکی عضو هیئت‌رئیسه گروه تخصصی مکانیک در مورد اصلاح الگوی مصرف گفت: این اصلاح باید به دو شکل رفتاری و ابزاری انجام گیرد.

وی گفت: در اصلاح الگوی رفتاری باید به مردم آموزش داده شود که از این منابع به بهترین شکل ممکن استفاده کنند؛ اما در بخش اصلاحات ابزاری باید تولیدکنندگان به دنبال کالاهای کم‌مصرف باشند.

عابدی گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است به‌طور مثال بر اساس برآوردها مشخص‌شده است اگر در پایتخت شاهد کاهش 10 درصد مصرف آب باشیم می‌توانیم به‌اندازه سد لتیان ذخیره کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه گروه تخصصی مکانیک در ادامه افزود: باید برای بهینه‌سازی مصرف انرژی هماهنگی خوبی بین طراحان، مجریان و تولیدکنندگان تأسیسات ایجاد کنیم.

محمد اویسی عضو هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی البرز نیز در ادامه بابیان این‌که با توجه به کوتاه بودن عمر ساختمان‌ها در کشور، نقش مبحث 22 مقررات ملی ساختمان (تعمیر و نگهداری سیستم‌های تأسیسات) بسیار مهم است گفت: این مبحث باجان و مال مردم در ارتباط است.

وی گفت: اجرای دقیق مبحث 22 مقررات ملی ساختمان نیازمند همکاری تمام ارگان‌ها با نظام‌مهندسی است.

اویسی گفت: اگر مسیری که حضور سازنده ذی‌صلاح، ناظر و فرایند صدور شناسنامه فنی طی شود و اصول فنی و قواعد و ضوابط فنی در امر احداث ساختمان رعایت شود، اعم از طراحی، ساختن توسط سازنده صاحب صلاحیت و نظارت‌های چهارگانه و رعایت تمام اصولی که در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان گفته‌شده، این ساختمان خودبه‌خود عمرش بالا خواهد رفت.

وی افزود: اگر همکاری و هماهنگی‌های مناسبی بین ارگان‌های مختلف صورت بگیرد به موفقیت‌های بزرگی در نگهداری و افزایش طول عمر ساختمان‌های خواهیم داشت.

خزانه دار نظام‌مهندسی البرز گفت: اگرشهرداری از مهندسان تأسیسات پشتیبانی کند به‌نوعی که پایان کار ساختمان را منوط به تائید بخش انرژی ساختمان کند، طبیعتاً مهندسان تأسیسات قدرت اجرایی‌اش افزایش پیدا می‌کند و می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین شوند. بی‌اعتنایی شهرداری به این مسئله باعث می‌شود که کماکان شاهد هدر رفت انرژی در ساختمان‌هایمان باشیم.

وی درنهایت گفت: وضعیت نوآوری در ابزارها و تکنیک‌های تأسیسات رو به رشد است اما دراین‌بین مشکل اساسی نبود رابطه عمیق بین تولیدکنندگان و انتقال‌دهندگان تکنولوژی با نظام‌مهندسی است که این مورد باید به‌سرعت اصلاح و انجام گیرد.



منبع: صما