کد خبر: ۳۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ 23 October 2016
فتح اللهی در نشست تخصصی مدیران بافت های فرسوده کلانشهرها:

تأمین خدمات مورد نیاز بافت فرسوده از وظایف حاکمیت است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در بیست و چهارمین نشست تخصصی مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور که در شهر تاریخی اصفهان برگزار شد، تصریح کرد: تأمین خدمات و زیرساخت های مورد نیاز محدوده های بافت فرسوده از وظایف حاکمیت و دولت به شمار می آید.
روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، در این نشست تخصصی که با حضور تعدادی از معاونین وزارت راه و شهرسازی و مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای کشور برگزار شد، راه های تعامل بیشتر میان دولت و شهرداری ها در راستای احیا و نوسازی بافت های فرسوده و خلاء های قانونی در این زمینه بررسی شد. همچنین، ارزیابی و بازبینی اقدامات شهرداری های کلانشهرها در خصوص اجرایی شدن مفاد ماده 171قانون برنامه پنجم توسعه کشور از جمله محورهای این نشست بود.

بررسی پیشنهادهای مسئولان کلانشهرها در خصوص ظرفیت های قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و تدوین احکام برنامه ششم توسعه کشور در مورد حمایت از این قانون از دیگر موضوعاتی است که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این نشست ضمن ارائه گزارشی از راه اندازی ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران بر ایجاد مدیریت هماهنگ، یکپارچه و پاسخگو در مقیاس شهری با محوریت مدیریت شهری به منظور هم راستا سازی، هماهنگی و هم افزائی نهادها و دستگاه های دخیل در فرآیند بازآفرینی و نوسازی محلات هدف با فعال کردن ستاد بازآفرینی و جلب مشارکت سازمانهای درون و بیرون شهرداری و نهادهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... و ایجاد شبکه های همکاری به منظور افزایش تعامل دستگاه ها و همچنین تعامل دستگاهها با شهروندان تاکید کرد.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران اظهار داشت: طبق قوانین و اسناد بالادستی، تأمین خدمات و زیرساخت های مورد نیاز محدوده های بافت فرسوده از وظایف حاکمیت و دولت به شمار می آید که ضرورت دارد برای تحقق این امر، موضوع در دستور کار دستگاههای اجرائی بوده و پیگیری لازم از طریق ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری قرار گیرد.

موضوعات دیگری که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت عبارتند از:

- بررسی آخرین مصوبات ، دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی دولت پیرامون تسهیل و حمایت از اجرای بازآفرینی شهری

- ارائه دستورالعمل پیشنهادی ساز و کار راه اندازی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهرهای کشور و بررسی تجارب تشکیل ستاد شهرستانی در محدوده های هدف بازآفرینی شهری

- بررسی چالش ها و موانع اجرای ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن - مصوبه مجلس شورای اسلامی ۲۵/۲/۸۷ در خصوص بازپرداخت هزینه­‌های ناشی از تخفیفات عوارض از دولت

- بررسی چالش­‌ها و موانع اجرایی جهت تخصیص و جذب اعتبارات و تسهیلات از جمله وام و ودیعه مسکن

- ارائه گزارش سنجش وضعیت و عملکرد دولت و شهرداری در محدوده‌های هدف کلان شهرهای کشور

- بررسی ابلاغیه وزارت کشور مورخ ۲۰/۲/۹۴ پیرامون ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها و ایجاد سازمان عمران و بازآفرینی شهری

- بررسی راهکارهای تعامل شهرداری‌هابا بانک‌ها (بانک شهر–بانک مسکن) در خصوص تخصیص اعتبارات و جذب تسهیلات در بافت‌های ناکارآمد که به همین منظور مقرر گردید کارگروهی با حضور سازمان نوسازی، بانک شهر و دبیرخانه نشست در محل سازمان نوسازی تشکیل و نسبت به راهبری موضوع اقدام شود.

- ارائه تجربه اجرایی پروژه های موفق بازآفرینی شهری (شهر رشت)

- بررسی موانع و الزامات بازآفرینی شهری و تجارب شهرداری شیراز در بافت فرسوده (شهر شیراز)

- ارائه الگوی تجمیع و تفکیک مجدد زمین (بافت فرسوده محله همت آباد)

شایان ذکر است در این نشست تخصصی مدیران بافت های فرسوده کلانشهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، شیراز، اهواز، قم، همدان، رشت، ارومیه و زاهدان حضور داشتند.
منبع: صما