کد خبر: ۳۰۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ 24 October 2016

لزوم اجرای بیمه ساختمان در سراسر کشور

رئیس نظام‌مهندسی استان البرز بابیان این‌که بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان بدون واژه اجبارکارایی ندارد،گفت: هدف از ارائه بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان کمک به حفظ ثروت‌های ملی ، توسعه امنیت سازندگان و سرمایه‌گذاران بخش ساختمان، حفظ و حمایت حقوق مصرف‌کنندگان، ارتقاء کیفیت ساختمان‌ها و رعایت اصول فنی و استاندارد ساختمان است.
علیرضا مجربی کرمانی با بیان مطلب فوق افزود: قبل بیمه تضمین کیفیت بیمه کاملاً صوری بود، این بیمه در زمان پایان کار ارائه می‌شود که متأسفانه نتوانست کارکرد و تضمین مناسب برای مصرف‌کننده لحاظ شود لذا حضور کارشناسان بیمه از ابتدای فعالیت ساخت‌وساز بیانگر اهمیت ، توجه و کارکرد واقعی بیمه عیوب اساسی و پنهان ساختمان است.

مجربی کرمانی ادامه داد: این کارشناسان از سوی بیمه معرفی‌شده و به‌صورت حرفه‌ای تمام نکات ساخت‌وساز را بررسی می‌کنند.در حالی که بیمه تضمین کیفیت کاملا صوری و فرمالیته بود.

وی بابیان این‌که این بیمه اجباری بوده گفت: این بیمه در ماده 35 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی و كنترل ساختمان به وضوح آمده واجرای آن کاملااجباری است؛ و در این خصوص استان البرز نیز این قانون را به‌طور دقیق اجرا می‌کند.

رئیس نظام‌مهندسی استان البرز در مورد تأثیرات این بیمه گفت: اثرات این بیمه به این زودی‌ها مشخص نمی‌شود اما مطمئن وجود بیمه ساختمانی امری ضروری و به‌ نفع مصرف‌کننده است.

وی در این خصوص تصریح کرد: ازآنجایی‌که سرمایه‌گذاران در امر ساخت‌وساز حرفه‌ای نیستند و به دنبال ارزانی سازی هستند نباید انتظار داشت این بیمه بدون اجبار کارکرد مناسبی داشته باشد.

مجربی کرمانی در پاسخ به این سؤال که آیا این بیمه هزینه ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد گفت: رقم این افزایش بسیار اندک بود و کاملاً مناسب است.

این مسئول گفت: این بیمه در تمامی کشورهای پیشرفته اجرایی می‌شود و بازخوردهای مناسبی داشته است حضور کارشناسان بیمه که به تمام ابعاد ساخت‌وساز اشراف دارند نمود مناسبی از ساخت‌وساز اصولی در کشور است.

رئیس نظام‌مهندسی استان البرز گفت: برخی از این کارشناسان عضو نظام‌مهندسی هستند که اگر هم نبودند تفاوت چندانی درنتیجه کار نداشت زیرا این کارشناسان توسط خود شرکت بیمه معرفی‌شده و بدون تردید متخصص هستند.

وی لزوم اجرای این بیمه را در تمام استان الزامی دانست و گفت: بنده اطلاع دقیقی از اجرا یا عدم اجرای این قانون در استان‌های دیگر ندارم اما اگر واژه قانون پسوند یا پیشوند کلمات باشد اجرای آن الزامی است نه اختیاری.

مجربی بابیان اینکه باید کیفیت ساختمان‌سازی به یک مطالبه جدی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: باید هر چه سریع‌تر دست سازندگان فاقد صلاحیت و تولیدکنندگان مصالح غیراستاندارد از این صحنه رفته‌رفته کوتاه شود و اجرای بیمه ساختمان در سراسر کشور به امری جدی و الزامی تبدیل شود.
منبع: صما