کد خبر: ۳۰۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۵ 24 October 2016
رئیس هیات‌مدیره سمن‌های میراث‌فرهنگی خوزستان:

کمبود شدید نیروهای یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی در خوزستان

رئیس هیات مدیره شبکه تخصصی سمن‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان ضمن انتقاد از کمبود نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در این استان گفت: خلاهای حفاظتی سبب قاچاق آثار تاریخی می‌شود.
فرامرز خوشاب در مورد وضعیت نیروهای یگان حفاظت از میراث فرهنگی استان خوزستان در مقایسه با تعداد محوطه‌های تاریخی این استان گفت: به هیچ وجه تناسبی میان تعداد نیروی انسانی یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان و تعداد محوطه‌ها و آثار باستانی وجود ندارد و ا گر استانداردی برای این کار تعریف شده باشد شاید حتی به ۵۰ درصد این استاندارد نیز نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: خوزستان گسترده‌ترین و پهناور‌ترین استان در زمینه آثار تاریخی است اما از نظر تعداد نگهبان‌هایی که در محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی در نظر گرفته شده است؛ با مشکل روبرو هستیم، برای مثال هم اکنون در یکی از سایت‌ها باستانی که باستان‌شناسان در آن مشغول کاووش هستند و در منطقه وسیع کوهستانی قرار گرفته است، یک نگهبان از طرف انجمن‌ها برای حفاظت معرفی شده است که در آنجا حضور دارد واداره میراث فرهنگی حتی کارهای استخدام این نگهبان را نیز انجام نمی‌دهد.

خوشاب افزود: این نکته قابل توجه است که این فرد هیچ اسلحه و یا وسیله دفاعی و حفاظتی ندارد و بار‌ها از سوی باند‌های سازمان یافته که به این منطقه رفته‌‌اند مورد تهدید قرار گرفته و درگیر شده است، ما این مساله را به یگان حفاظت گفته‌ایم اما هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

این فعال مدنی با بیان اینکه خلاهای حفاظتی سبب قاچاق آثار تاریخی در استان می‌شوند، تاکید کرد: یک نگهبان با دست خالی چگونه باید از یک محوطع پهناور تاریخی محافظت کند؟ آیا ما نیز همچون سازمان محیط زیست باید منتظر شهید شدن نگهبانانمان باشیم تا آقایان متوجه شوند که کارشان اشتباه است؟

وی با اشاره به اینکه در کیفیت یگان حفاظت از میراث فرهنگی نیز مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: باید کیفیت نیروهای یگان ارزیابی شده و مشخص شود که در مقایسه با حفاری‌های غیرمجازی که در استان بوده چه میزان کشفیات داشته‌اند، به نظر می‌آید در گزینش و استخدام نیرو‌ها حساسیت لازم را به خرج نداده نمی‌شود و نیرو‌ها به کار گرفته شده به درستی مدیریت نمی‌شوند.

خوشاب با بیان اینکه به نظر می‌آید موانعی نمی‌گذارد جلو تغییر این روندهای اشتباه گرفته شود، ادامه داد: همچنین بامشکل تجهیزات نیز روبرو هستیم، وسایل نگهبانان و نیرو‌ها ی یگان کافی و استاندارد نیست در حالی که این افراد باید با قاچاقچیانِ تا دندان مسلح مقابله کنند، من شخصا شاهد بودم که نگهبان «اشکفت سلمان» یک سرباز بود که فقط یک اسپری برای حفاظت در اختیار داشت و زمانی هم که در آن منطقه مشکلی به وجود آمد نتوانست کاری انجام دهد و اظهار کرد که به ما گفته‌اند حق استفاده از اسپری را نیز ندارید.
منبع: ایلنا