کد خبر: ۳۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵ 26 October 2016

حمل و نقل ريلی، پايه اصلی نظام شهرسازی در كلان‌شهرها

با وجود بيش از ۷ كلانشهر بزرگ در كشور، توسعه سيستم‌های حمل و نقل ريلی در كلانشهرها، يكی از بهترين سيستم های حمل و نقل برای اتصال شهرهای اقماری به كلان‌شهرها محسوب می‌شود. گفته می‌شود، اتصال مراكز شهرهای بزرگ به شهرهای اقماری از موضوعاتی است كه بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد چرا كه می‌تواند از تمركز جمعيت در كلانشهرها جلوگيری كند.
 اتصال مراكز شهرهای بزرگ به شهرهای اقماري از موضوعاتی است كه بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد چرا كه می‌تواند از تمركز جمعيت در كلانشهرها جلوگيري كند. با وجود بيش از ۷ كلانشهر بزرگ در كشور، توسعه سيستم هاي حمل و نقل ريلي در كلانشهرها، يكي از بهترين سيستم هاي حمل و نقل براي اتصال شهرهاي اقماري به كلان شهرها محسوب مي شود.

روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نوشت: بدون شك موضوع حمل و نقل ريلي در حومه و شهرهاي اقماري كه جمعيت پذير هستند نياز به برنامه‌ريزي بيشتري دارد كه البته در برخي از شهرها مانند شهرهاي جديد اطراف تهران در حال پيگيري است و برنامه‌هاي توسعه‌اي صنعت ريلي در آنها اجرا مي‌شود.

بنابراين اتصال مترو و شبكه ريلي به شهرهاي اقماري مانند شهرهاي جديد در اطراف كلان شهرها تاثير زيادي را بر جمعيت پذيري اين شهرها مي گذارد، اما با توجه به اينكه حوزه مترو محدود است، بايدازجايي كه مترو به اتمام مي رسد راه آهن شهري وارد شده و پس از آن هم راه آهن ملي شهرها را به هم متصل ‌كند.

همانگونه كه آمارها نشان مي دهد، با تردد ميليون ها وسيله نقليه در تهران در طول روز و توليد ميزان زيادي آلاينده هاي زيست محيطي كه بيش از ۸۰ درصد آلودگي اين شهر ناشي از تردد خودروهاست، تجهيز و راه اندازي حمل و نقل ريلي براي كاهش آلودگي هواي كلان شهرها يك ضرورت است.

وزير راه و شهرسازي و همچنين دست اندركاران صنعت ريلي بر اين باورند كه اتصال حمل و نقل حومه‌اي، درون شهري و سفرهاي بلندبرد نحوه زندگي شهري را تحت تاثير خود قرار داده است، بنابراين با نگاهي به شرق آسيا و اروپا متوجه مي‌شويم كه ارتباط بين قطارهاي بين‌شهري، مترو و حومه مفهوم جديدي در زندگي شهرنشيني ايجاد كرده است.

بنابراين موضوع حمل و نقل ريلي به خصوص توسعه خطوط حومه‌اي در كلان شهرها و اتصال آن به ديگر خطوط حمل و نقلي ديگر از اهميت ويژه اي برخوردار است، كه بايستي با نگاهي جديد، حجم تقاضا از جاده به روي ريل منتقل و نگاه ويژه به يكپارچگي بخش هاي حمل و نقلي شود.