کد خبر: ۳۱۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵ 13 November 2016

امکانات متمرکز در تهران اما...

تهران پرجمعیت‌ترین کلان‌شهر ایران است که طبق اعلام استاندارش، حدود ٨,٥‌ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. سیدحسین هاشمی، استاندار تهران، اواخر سال گذشته در همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران، آماری از تهران اعلام کرد که نشان‌دهنده عظمت این کلان‌شهر و نیز تراکم امکانات و تسهیلات در پایتخت بود.
به گفته او، جمعیت استان تهران براساس آمار سال ٩٠، حدود ١٣میلیون‌و ٦٥٠‌ هزار نفر است که با احتساب رشد ١.٤درصدی، هم‌اکنون با جمعیتی بالغ بر ١٤,٥٩ میلیون نفر در استان تهران مواجه هستیم که از این تعداد ٨.٥‌ میلیون نفر در شهر تهران ساکن هستند. جمعیت تهران برابر با ١٣ استان کشور یا چند کشور خلیج‌فارس است.

٥٠ درصد مالیات کل کشور به وسیله استان تهران تأمین می‌شود و در سال ٩٣، ٢٥‌هزارو ٥٠٠‌ میلیارد تومان در سال ٩٤، ٣٢‌هزارو٥٠٠‌ میلیارد تومان و در سال آینده حدود ٣٨‌ هزار‌ میلیارد تومان مالیات در نظر گرفته شده است. مردم تهران مالیات پرداخت می‌کنند که خدمات بهتری دریافت کنند وقتی که بیش از ٥٠ درصد مالیات کشور را مردم تهران تأمین می‌کنند، انتظار ارائه خدمات بهتر طبیعی است.

٥٠ درصد سرمایه‌های سپرده مردم در استان تهران و ٨٠ درصد صادرات خدمات مهندسی مربوط به استان تهران است. از ٣٧‌ هزار کارت بازرگانی ٢١‌‌هزار کارت بازرگانی متعلق به تهران است. تهران بیش از ١٧‌ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد و ٢٨ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

اما استاندار تهران در همان سخنرانی خود، به مشکلات اساسی مدیریت تهران اشاره کرد که نشان می‌داد ده‌ها مشکل بزرگ در این کلان‌شهر کیفیت زندگی را برای شهروندان به‌شدت کاهش داده است؛ بیش از ٥٠ درصد تجهیزات برق استان بالای ٢٥ سال عمر دارد و نگهداری این تجهیزات نگران‌کننده است.

تهران روی گسل زلزله قرار دارد اما با توجه به این مشکل، از گاز استفاده می‌کند و استفاده از انرژی برق در خانه‌ها جدی گرفته نمی‌شود. اگر اتفاقی بیفتد قطعا تهران با استفاده از مصرف گاز با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. ساخت‌وسازهای تهران بسیار ناموزون است و در‌این‌باره نظم در فضای شهری حاکم نیست و تهران از این لحاظ بسیار آسیب‌پذیر است.

ساخت‌وسازهای نامنظم و ناموزون اجازه حرکت بادها را نمی‌دهد تا هوای تهران سالم‌تر باشد. همچنان در تهران بحران آب وجود دارد و با وجود بهبود بارش در سال‌های اخیر همچنان با مشکلاتی مواجه است. در استان تهران ٢١١‌ هزار هکتار زمین زراعی وجود دارد که به دلیل خشک‌سالی از بخشی از آنها استفاده نمی‌شود.

آبیاری تحت فشار در تهران ٣٢‌ هزار هکتار بوده است و در سه سال گذشته نیز بیش از ٣٠‌ هزار هکتار شروع شده، اما هنوز بسیاری از زمین‌ها سیستم آبیاری مناسب ندارند. در تهران یک‌‌میلیاردو ٤٠٠‌ میلیون مترمکعب فاضلاب وجود دارد که ٣٠٠‌ میلیون مترمکعب آن تاکنون تصفیه شده است.

١٧‌ هزار واحد صنعتی و ٣٠٠‌ هزار صنف تولید خدماتی در تهران فعالیت می‌کنند که از این ٣٠٠‌ هزار صنف برخی از آنها مجوز ندارند. آلودگی هوای تهران یک نگرانی جدی است که باید اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا، از جمله خروج خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌هایی که شش برابر خودروها آلودگی توليد می‌کنند، در اولویت قرار گیرد.
برچسب ها: شهرداری تهران