کد خبر: ۳۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵ 23 November 2016

بحران در کارخانجات مصالح ساختمانی

واحدهای تولید مصالح ساختمانی همچنان با بحران مواجه هستند بطوری که نیمی از کارخانه‌های سیمان غیرفعال شده و مابقی با زیان به کار خود ادامه می‌دهند.

 حال صنعت چند سالی است که خوب نیست، رکودی که بر اقتصاد ایران سایه انداخته فشار زیادی را بر صنعتگران وارد کرده است. واحدهای تولیدی برخی‌شان تعطیل شده‌اند و برخی با حداقل ظرفیت به تولید ادامه می‌دهند.

تحریم‌های یکجانبه غرب بر علیه ایران در کنار کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان از مهمترین دلایلی بود که صنعت ایران را با چالش‌های جدی مواجه کرد. در این میان صنایع مرتبط با صنعت ساختمان بیشترین زیان را متحمل شده‌اند زیرا بخش مسکن با عمیق‌ترین رکود در سال‌های اخیر روبرو شده و ۳۰۰ شغل مرتبط با این صنعت همگی به خواب عمیق فرو رفته‌اند.

در واقع پس از رکود شدیدی که این بخش با آن درگیر شده صنایع مرتبط مانند فولاد، سیمان، لوازم خانگی، درب و پنجره و سایر بخش های مرتبط، با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند و هر سال هم بر مشکلات آنها افزوده می شود. از ابتدای دولت یازدهم وعده حل رکود بخش مسکن بارها مطرح شده اما این رکود همچنان پابرجاست و هرروز واحدهای تولیدی مرتبط با این صنعت، با وضعیت وخیم‌تری مواجه می‌شوند.

حتی یکی از دلایل رشد پایین در بخش صنعت با وجود تسهیلاتی که برای این بخش در نظرگرفته شده است، رکود صنعت ساختمان عنوان می‌شود.

در این خصوص محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ما در صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، لوازم خانگی و فولاد و خودرو رشد تولید داشتیم و رشد منفی صنعت بیشتر در بخش صنایع مرتبط با ساختمان بوده است.

وی با بیان اینکه به دلیل رکود در بخش مسکن، بیشتر صنایع مرتبط با آن، رشد نداشته و همچنان درگیر رکود است، گفت: صنعت ساختمان حداقل با ۵۰ نوع صنعت مرتبط است و صنایع کاشی و سرامیک، لوله و پروفیل، لوازم آشپزخانه و بسیاری از صنایع دیگر مرتبط با این بخش هستند که به دلیل رکود بخش مسکن، رشدی نداشته‌اند.

صالحی نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر صنایع مرتبط با بخش صنعت ساختمان متناسب با سایر بخش‌ها رشد نکرده‌اند، اظهار کرد: بنابراین رشد این صنایع مرتبط با سیاست‌هایی است که دولت در بخش مسکن دارد و تا زمانی که مسکن از رکود خارج نشود، این صنایع هم رشدی ندارند.

با وجود آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در انتظار سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در رابطه با بخش مسکن است، اما صاحبان صنایع گله‌مند ازوضعیت موجود، شرایط بدی را پشت سر می گذارند. چندماه پیش بود که رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی از تعطیلی ۴۲ درصدی مصالح فروشی‌های استان تهران خبر داده بود.

اسماعیل کاظمی با بیان اینکه این واحدها امکان تامین هزینه‌های خود را ندارند، گفته بود: تولید مصالح ساختمانی به خصوص در بخش سیمان که تولید انبوه داریم با مشکلاتی مواجه شده است. در حال حاضر واحدهای صنفی ما با ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و قیمت مصالح ساختمانی در ۳ سال گذشته رشدی نداشته است و حتی فروشندگان نتوانستند با قیمت‌هایی بدون سود، مصالح ساختمانی را به فروش برسانند و اغلب در حد اینکه واحدهای صنفی خود را تعطیل نکنند کار می‌کنند.

اوضاع کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی وخیم است

براین اساس، ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه دولت باید در جهت تقویت بخش مسکن حرکت کند، گفت: اگر بخش مسکن حرکت نکند نمی‌توانیم شاهد رونق در بخش های مختلف اقتصادی کشور باشیم.

وی با اشاره به وضعیت کارخانه‌های مصالح ساختمانی، افزود: اوضاع این کارخانه‌ها بسیار وخیم است و در حال حاضر کارخانه‌های سیمان که یکی از تامین کننده‌های اصلی صنعت ساختمان به شمار می‌روند با کمترین ظرفیت مشغول کار هستند.

این فعال بخش صنعت با اعلام اینکه در کشور حدود ۸۰ میلیون تن ظرفیت تولید سیمان داریم، اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ درصد از این کارخانه‌ها فعال هستند که همین تعداد هم با زیان به کار خود ادامه می‌دهند و با روند کنونی تعداد زیادی از این کارخانه‌ها به زودی تعطیل خواهند شد.

روغنی به مشکل تولیدکنندگان لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: هر صنعتی که مرتبط با ساختمان‌سازی باشد در حال حاضر با مشکل روبرو است، بنابراین امیدواریم که رونق اقتصادی در بخش صنعت رخ دهد زیرا ادامه این وضعیت تبعات ناخوشایندی را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه موتور محرک اقتصاد، صنعت است و صنعت می‌تواند اقتصاد را به زمین زده یا بلند کند، اظهار داشت: در شرایط کنونی نیاز داریم که صنعت ساختمان فعال شود اما در دراز مدت این صنعت نمی‌تواند پیشران باشد بلکه باید کل صنعت را از حالت رکود خارج کرد.
برچسب ها: مصالح ساختمانی