کد خبر: ۳۱۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵ 04 December 2016
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد

کاهش 70 تا 80 درصد بیماران تنفسی در خوزستان با هرس کردن گیاه «کنوکارپوس»

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از کاهش 70 تا 80 درصد بیماران تنفسی در خوزستان با هرس کردن گیاه «کنوکارپوس» خبر داد و گفت: هرس کردن کنوکارپوس به عنوان برنامه اجرایی در برنامه ریزی‌های شهرداری‌ها گنجانده شود.
اسماعیل ایدنی صبح امروز، در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد با بیان اینکه سلامت یک مقوله فرابخشی است اظهار کرد: تنها 20درصد از مولفه های سلامت مربوط به حوزه سلامت است و 50درصد آن مربوط به نوع سیاست گذاری‌ها، مولفه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.

وی با تایید همکاری‌های بین بخشی در کاهش بیماری‌های تنفسی تصریح کرد: همکاری  بین بخش‌های مختلف استان به منظور کاهش مداخلات زیستی تاثیر بسزایی از لحاظ آثار روحی روانی در جامعه داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به بحران تنفسی طی 3سال گذشته در استان یادآور شد: پس از نخستین و دومین باران پاییزی در سال‌های گذشته با حجم زیادی از مراجعان بیماری‌های آسم، تنگی نفس مواجه بودیم.

ایدنی تاکید کرد: آمار مراجعه کنندگان بیماری‌های آسم در سال گذشته به حدی بود که آمار تجمعی مراجعه به اورژانس حدود 50تا 60نفر در روز بودند.

وی افزود: علاوه بر میزان مراجعات به اورژانس‌ها شدت بیماران مراجعه کننده به درمانگاه‌های برای معالجات سرپایی و بیمارستان‌ها بسیار بالا بود.

ایدنی گفت: در سال گذشته در شب اول پس از نخستین باران پاییزی 3هزار نفر در اهواز و حدود 5هزارنفر بیمار تنفسی در سطح استان به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با ملاحظاتی که در ماه جاری پس از نخستین باران پاییزی صورت گرفت در مجموع کمتر 500نفر در سطح شهر اهواز و کمتر یک هزار نفر در کل استان به بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

ایدنی تاکید کرد: با کاهش و حذف برخی مداخلاتی زیست محیطی همچنین کنترل عواملی که به کاهش آلاینده‌های نفتی و صنعتی منجر می‌شود سبب کاهش میزان بیماران تنفسی پس از نخستین باران پاییزی شد.

وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده نشان می‌دهد عامل محرک بیولوژیکی است گفت: گرده‌های گیاهی و درختانی که در سطح پاییز گرده افشانی می‌کنند زمانی که مورد هرس قرار گرفتند از آمار بیماری‌های تنفسی کاسته شد.

ایدنی بیان کرد: بحث هرس کردن گیاه «کنو کارپوس» با وجود اینکه مصوبه شورای سلامت استان بود اما با واکنش‌های مختلف مواجه شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان با بیان اینکه هرس کردن کنوکارپوس به کاهش 70تا 80 درصدی بیماران تنفسی منجر شد درخواست کرد، هرس کردن این گیاه در جاهایی که انجام نشده انجام شود و هرس کردن کنوکارپوس به عنوان برنامه اجرایی در برنامه ریزی‌های شهرداری‌ها گنجانده شود.
منبع: ایسنا