کد خبر: ۳۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵ 05 December 2016
رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی ساختمان

لزوم تغییر جایگاه کاردان‌ها در اصلاحیه قانون نظام‌مهندسی

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور معتقد است: مشکل فعلی و اصلی کاردان‌های فنی ابلاغ نشدن دستورالعمل تعیین حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال است؛ و امیدواریم با تغییر برخی از قوانین و تک روی‌ها، کاردان‌ها بتوانند نقش اصلی خود را در ساخت و ساز ایفا کنند.
راساس مصوبه هیئت دولت، کانون کاردان‌های فنی ساختمان در تاریخ 27 اردیبهشت‌ماه سال 1381 به سازمان نظام کاردانی تغییر نام پیدا کرد و جایگاه قانونی و اجتماعی جدیدی برای این سازمان تعریف شد، در حال حاضر سازمان نظام کاردانی را کاردان‌های فنی ساختمان و معماران تجربی تشکیل می‌دهند و این سازمان در 30 استان کشور دارای تشکیلات قوی و منسجم و همانند سازمان نظام مهندسی دارای مشروعیت قانونی است. اما از نظر اعضای سازمان کاردانی توانمندی های این صنف تاکنون مغفول مانده است .حال بعد از 14 سال و هم‌زمان با اصلاح قانون نظام‌مهندسی، اعضای نظام کاردانی در انتظار توجه، لغو یا اصلاح برخی از ماده‌های این قانون هستند.

باید جایگاه کاردان‌ها در اصلاحیه قانون نظام‌مهندسی اصلاح شود

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور با بیان این مطلب که در حال حاضر این سازمان در تمامی استان‌ها با معضلات متعددی روبرو است به "صما" گفت: اعضای این سازمان باوجود توانمندی‌های متعدد تاکنون جایگاه معتبری در جامعه نداشته و در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

داراب صفری  بابیان مطلب فوق افزود: بعد از گذشت 14 سال به نظر می‌رسد این سازمان همچنان مغفول مانده و توانایی، فعالیت و تلاش‌های اعضای آن به ورطه فراموشی سپرده‌شده است.

وی گفت: متأسفانه اصل عدم توجه به اعضای کاردان‌ها ریشه در تبصره 2 ماده 12 آیین‌نامه اجرائی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان (بر طبق این قانون اگر در بخش‌هایی از کشور عضو نظام‌مهندسی وجود نداشته باشد می‌توان از اعضای نظام کاردان‌ها بهره برد) دارد.

صفری در توضیح مطلب فوق افزود: بامطالعه قانون نظام‌مهندسی و آئین‌نامه اجرائی آن و همچنین دستورالعمل‌های مربوطه درمی‌یابیم هرچه جلوتر می‌رویم از اهداف مندرج در ماده ۲ قانون (نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان) دورتر می‌شویم.

وی گفت: به نظر می‌رسد علت اصلی عدم استفاده بهینه از کاردان‌های فنی در امر ساخت‌وساز کشور ریشه در نگاه انحصارگرایی دارد و به‌طورکلی باید جایگاه کاردان‌ها در اصلاحیه قانون نظام‌مهندسی اصلاح شود

معضل اقتصادی گریبان‌گیر سازمان نظام کاردانی

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور در ادامه با اشاره به معضل اقتصادی که گریبان گیر سازمان‌های نظام کاردانی است گفت: در حال حاضر اصل معضل اقتصادی سازمان نظام کاردانی در تمامی استان‌ها عدم فعالیت شغلی اعضا است. به‌طورکلی باید فعالیتی برای اعضا باشد تا اعضا بخشی از درآمد خود را به گردش هزینه‌های سازمان‌ها اختصاص دهند و در صورت ایجاد اشتغال و فعالیت برای کاردان‌ها، خودبه‌خود چرخه کار اقتصادی سازمان‌ها هم‌شکل می‌گیرد.

سازمان کاردانی به دنبال تعامل با سازمان نظام‌مهندسی است

صفری بابیان این‌که اعضای نظام کاردانی می‌تواند به ساخت‌وسازهای کشور غنا ببخشند تصریح کرد: تک‌محوری و فقط اتکا به مهندس و مهندس‌محوری باعث کاهش ساخت‌وسازهای پایدار و مقاوم باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: حضور کاردان‌ها در پروژه‌های ساختمانی می‌تواند تا حد زیادی از تخریب مکرر ساختمان‌ها جلوگیری کند و سبب افزایش بهره‌وری و همچنین موجب کاهش هزینه ساخت‌وساز شود.

وی در این خصوص تصریح کرد: سازمان نظام کاردانی به دنبال دشمن‌تراشی و مخالفت با سازمان نظام‌مهندسی نیست سازمان نظام کاردانی با تعامل نظام‌مهندسی می‌تواند در بهبود وضعیت ساخت‌وساز کشور مؤثر باشند.

سازمان نظام کاردانی نگاه مثبتی به وزارت خانه دارد

صفری با اشاره به اینکه سازمان نظام کاردانی نگاه بسیار مثبتی به مسئولین وزارت خانه دارد اظهار داشت: بسیاری از مسئولین وزارت خانه به اهمیت و جایگاه کاردان‌ها در کشور واقف هستند بنابراین در جلسات اصلاح قانون نظام‌مهندسی از حضور سازمان نظام کاردانی استقبال کردند.

وی درباره وضعیت کاردان‌ها گفت: مشکل فعلی واصلی کاردان‌های فنی ابلاغ نشدن دستورالعمل تعیین حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال است؛ و امیدواریم با تغییر برخی از قوانین و تک‌روی‌ها، کاردان‌ها بتوانند نقش اصلی خود را در ساخت‌وساز ایفا کنند.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صحبت و انتقاد برخی از اعضا از مسئولین وزارت راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی دیدگاه و نظرات کاملاً شخصی است زیرا سازمان نظام کاردانی توانسته حمایت‌های مطلوبی از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی اخذ کند و در این خصوص نگاه مثبتی به مسئولین وزارت خانه دارد. البته این موضوع بیانگر عدم وجود مشکلات نیست زیرا سازمان کاردانی با مشکلات متعددی روبرو است.

موازی کاری مشکل دیگر سازمان نظام کاردانی

این مسئول با انتقاد به برخی از موازی کارها در برخی از نهادهای دولتی گفت: در حال حاضر نهادهای مانند بنیاد مسکن در امور فعالیتی کاردان‌ها ورود پیداکرده است درحالی‌که می‌تواند تمامی این امور را با حضور پررنگ سازمان نظام کاردانی به بهترین شکل به اتمام برساند.

صفری تأکید کرد: تحقق حقوق حرفه‌ای و صنفی کاردان‌های صنفی نیازمند حمایت مسئولان وزارت راه و شهرسازی و تعامل با مسئولان سازمان نظام‌مهندسی و اصلاح قانون نظام‌مهندسی است.

مدرک‌گرایی بلای جان صنعت ساخت‌وساز کشور

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: به دلیل عدم توجه و فرهنگ‌سازی شهرداری‌ها نسبت به اعضای نظام کاردانی این اعضا از جایگاه معتبری در بین مردم برخوردار نیستند.

صفری با انتقاد از رواج مدرک‌گرایی در جامعه مهندسان و کاردان‌ها گفت: اعضای نظام کاردانی به دلیل ارتقای جایگاه خود به دنبال مدرک هستند. درحالی‌که تجربیات و توانمندی‌های اعضای نظام کاردانی بر کسی پوشیده نیست.

سفره ساخت‌وساز برای تمام متخصصان باز است

صفری با اشاره به اینکه اگرچه رکود ساخت‌وساز تأثیر بسیار ناگوار بر بخش ساخت‌وساز و فعالیت مهندسان داشته است اظهار داشت: در حال حاضر حدود 60 هزار کاردان در کشور وجود دارد که بخش اعظم این اعضای در شرایط مطلوبی قرار ندارند.

وی درنهایت گفت: همان قانونی که سازمان نظام‌مهندسی را به رسمیت شناخته، سازمان نظام کاردانی را هم به رسمیت شناخته است. سفره ساخت‌وساز برای تمام متخصصین باز است و اگر دراین‌بین تک‌روی‌ها و تک‌محوری‌هایی دیده می‌شود با تعامل قابل‌حل است. در این خصوص وزارت راه و شهرسازی می‌تواند در کاهش این مخالفت‌ها مؤثر باشد.
منبع: صما