کد خبر: ۳۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۵ 24 December 2016

مسجدسلیمان بیشترین تهدید وقوع زلزله را دارا است

در سطح استان خوزستان گسل‌هایی وجود دارد که میزان شدت فعالیت این گسل‌ها در سطح خطرپذیری متوسط و کم است
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر لزوم توجه و رعایت قوانین ساخت و ساز ساختمان به منظور افزایش مقاومت در برابر زلزله، گفت: بیشترین تهدید میزان و شدت وقوع زلزله در استان خوزستان در مسجدسلیمان است و بنابراین جابه‌جایی منازل بافت‌های فرسوده این شهرستان در دستور کار قرار دارد.
 
هاشم بالدی با اشاره به تقسیم‌بندی پهنه‌های مختلف کشور و استان خوزستان بر اساس میزان خطر وقوع زلزله اظهار کرد: ‌در سطح استان خوزستان گسل‌هایی وجود دارد که میزان شدت فعالیت این گسل‌ها در سطح خطرپذیری متوسط و کم است و مناطق شمالی استان مانند شهرستان مسجدسلیمان در سطح خطرپذیری متوسط قرار دارند.
 
وی افزود: ‌بر اساس این تقسیم‌بندی، شهرستان مسجدسلیمان به علت فعالیت بیشتر گسل‌های موجود در این منطقه، در معرض بیشترین تهدیدهای میزان و شدت وقوع زلزله نسبت به سایر شهرستان‌های استان خوزستان قرار دارد. در مناطق حاشیه رشته کوه زاگرس مانند شهرستان بهبهان نیز به علت گسل‌های موجود، تهدید به وقوع زلزله بیشتری وجود دارد.
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وقوع زلزله‌هایی با شدت کم و به صورت هفتگی در سطح استان تصریح کرد:‌ در دوره زمانی 50 ساله بیشترین شدت زلزله در خوزستان با بزرگی 6.1 ریشتر ثبت شده است. با توجه به تقسیم پهنه‌های استان بر اساس خطر وقوع زلزله، ‌هر چه میزان وقوع زلزله‌ها در منطقه‌ای بیشتر باشد، شدت زلزله‌ها بر اساس مقیاس ریشتر کمتر است؛ بنابراین به صورت هفتگی و ماهانه شاهد وقوع زلزله‌هایی با شدت کم و حدود 2 ریشتری در استان و به ویژه مناطق شمالی و حاشیه رشته کوه زاگرس هستیم.
 
بالدی با بیان این‌که آمادگی مقابله با تبعات وقوع زلزله در مناطق زلزله‌خیز خوزستان وجود دارد، عنوان کرد: ‌مدیریت بحران خوزستان انجام هماهنگی‌های لازم جهت جابه‌جایی منازل مستقر در بافت‌های فرسوده که در معرض خطر شدید فروپاشی قرار دارند را در دستور کار دارد؛ برای مثال جابه‌جایی منازل مستقر در بافت‌های بسیار فرسوده شهرستان مسجدسلیمان از سال‌های گذشته مدنظر قرار گرفت و در حال حاضر فرماندار مسجدسلیمان به جد این موضوع را پیگیری می‌کند و تاکنون تعدادی از منازل فرسوده در این شهرستان جابه‌جا شده‌اند.
 
 وی ادامه داد‌: علی‌رغم این‌که تمهیدات لازم از جمله معوض زمین و اعطای تسهیلات کم‌بهره برای جابه‌جایی منازل مستقر در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است، متاسفانه گاهی مردم ساکن در این مناطق با جابه‌جایی منازل خود مخالفت می کنند.
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در اهواز نیز در منطقه "منبع آب" منازل در دامنه تپه‌ها و به صورت غیراصولی، غیرصحیح و غیراستاندارد احداث شده است، طی بازدید اخیر استاندار خوزستان هماهنگی‌های لازم جهت ساماندهی و مقاوم‌سازی این منازل صورت گرفته است.
 
وی با اشاره به قوانین و آیین‌نامه‌های ساخت و ساز کشور بیان کرد: در کشورهای پیشرفته ساختمان‌هایی احداث می‌شود که در برابر زلزله‌هایی با شدت 8 ریشتر هم مقاوم هستند. ‌خوشبختانه در کشور ما نیز قوانین بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد و از مردم می‌خواهیم این قوانین را به عنوان ملاک محاسبات و طراحی ساختمان‌ها به منظور مقاومت در برابر زلزله مدنظر قرار دهند.
 
بالدی در خصوص اقدامات اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان جهت ایجاد آمادگی در اقشار مختلف برای مقابله با زلزله اظهار کرد:‌ برگزاری مانورهای مقابله به زلزله به صورت سالانه دنبال می‌شود؛ همچنین در ماه گذشته مانور زلزله در مدارس استان خوزستان برگزار شد و برگزاری مانورها و کارگاه‌های آموزشی دیگر نیز در روزهای آینده در برنامه است.
 
وی افزود: مقاوم‌سازی ساختمان‌های بااهمیت نظیر مدارس، بیمارستان‌ها و سایر مراکز تجمع نیز در دستور کار وزارتخانه‌های ذی‌ربط قرار دارد و هماهنگی‌های لازم نیز توسط اداره‌کل مدیریت بحران استان انجام می‌شود. هماهنگی با سازمان نظام مهندسی نیز جهت نظارت و کنترل بر طراحی و ساخت ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های دارای تعداد طبقات زیاد در دستور کار قرار دارد.
 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی خوزستان و شهرداری نیز به عنوان مرجع صدور پایان کار ساختمان‌ها باید حتی‌الامکان موضوع نظارت دقیق به ساختمان‌ها را دنبال کنند تا ساختمان‌هایی مقاوم در استان احداث شود و در صورت وقوع زلزله کمترین خسارات را در پی داشته باشد و ساختمان‌هایی احداث شود که حداقل در برابر زلزله‌های 5 ریشتری مقاوم باشند