کد خبر: ۳۲۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۲ دی ۱۳۹۵ 11 January 2017
در میزگرد بررسی مشکلات انبوه‌سازان مسکن مطرح شد:

دولت نباید به مسکن‌ساز تبدیل شود

یکی از انبوه‌سازان کشور در میزگرد بررسی مشکلات انبوه‌سازان با تأکید براینکه پروژه مسکن مهر بدون برنامه‌ریزی و مطالعه دقیق در دولت قبل آغاز شد، گفت: این طرح با صرف هزینه‌های هنگفت هنوز به اتمام نرسیده و جوابگوی نیازها نبوده و حتی در بعضی نقاط بدون متقاضی مانده است.
 جعفر خزاعی انبوه ساز در میزگرد بررسی مشکلات انبوه‌سازان گفت: هرچیزی که در کشور توسط بخش خصوصی اداره نشود و در آن رقابت نباشد مشکل‌ساز می‌شود. شوروی ۷۰ سال خواست همه چیز را از طریق دولت اداره کند که دیدیم این امر به شکست انجامید. دولت وظیفه نظارت  و برنامه‌ریزی دارد. در بخش مسکن  دولت نباید به مسکن‌ساز تبدیل شود .

وی ادامه داد: چند سال پیش ما برای حضور یک نمایشگاه مسکن به یکی از شهرهای آمریکا رفته بودیم در آنجا کنجکاو بودیم که بدانیم انبوه‌سازی در آمریکا چگونه است؟ در آمریکا دولت به هیچ وجه در ساخت مسکن دخالت نکرده است بلکه دولت صرفا به نظارت و برنامه‌ریزی مشغول است. در تهران ما با تغییرات مستمر در واقع تهران را تخریب کرده‌ایم.

خزاعی تاکید کرد: در حال حاضر در تهران در منطقه فرشته شاهد هستیم از ساعت ۴ به بعد به دلیل ترافیک این منطقه عملا قفل است. این یعنی ایجاد مشکل برای شهروندان که ریشه در ساخت و ساز نامناسب دارد.

این انبوه‌ساز اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که بخش خصوصی راندمان بالاتری دارد . مثلا بعد از انقلاب در تبریز شهرکی به نام آسمان ساخته شده که این شهرک توسط بخش خصوصی احداث شد و در حال حاضر یکی از شهرک های کم نظیر کشور است.

وی تاکید کرد: اگر طرح‌های تفصیلی شهر به درستی تدوین و اجرا شود بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود و اگر بخش مسکن رونق پیدا کند موتور حرکت کلیه صنایع ساختمانی خواهد شد. هر سال یک میلیون مسکن مورد نیاز کشور ماست و اگر چنانچه ساخته نشود موجب سونامی در آینده مسکن خواهد بود.

این کارشناس بخش مسکن گفت: برای اینکه دچار وضعیت امروزی ترافیک – آلودگی هوا، آلودگی صوتی و مسائل اینچنینی در شهر نشویم باید طرح تفصیلی شهری داشته باشیم. برای طرح تفصیلی یک شهر اول باید کلیه اطلاعات و آمار را داشته باشیم و متخصصین شهرسازی با اشراف به تمام مسائل شهری طرح تفصیلی ارائه دهند که بتواند حداقل یک قرن جوابگوی نیازهای شهری باشد. مشکل طرح تفصیلی شهرهای ما وجود کمیسیون ماده ۵ اعمال نفوذ و مراکز قدرت است.

وی افزود: برای سرریز شهرهای بزرگ همه جای دنیا شهرک‌های اقماری می‌سازند. در ایران نیز قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اقدام شده که به دلیل عدم مدیریت پاسخگوی ازیاد جمعیت نبوده است.

خزاعی با اشاره به طرح مسکن مهر که در دولت قبل اجرا شد، گفت: مسکن مهر بودن برنامه ریزی، بدون مطالعه، بدون شناخت مناطق مختلف کشور، بدون مکان‌یابی ، بدون مطالعه نیازهای نقاط مختلف کشور، بدون  برنامه‌ریزی برای نیاز های زیر ساخت های شهرک ها و....از جمله جاده، مدرسه، برق ، گاز ، آب ، تلفن  و غیره  شروع شد و مشکلات فعلی را به وجود آورد. این طرح  با صرف هزینه‌های هنگفت هنوز به اتمام نرسیده و جوابگوی نیازها نبوده و حتی در بعضی نقاط بدون متقاضی مانده است.

وی در پایان گفت:  سرمایه گذاران مسکن با مشکلات زیادی روبرو هستند و متحمل ضرر و زیان های زیادی شده اند و خیلی نگران کننده است چون سرمایه گذاران و متخصصین در امور مسکن در حال خارج شدن از این صنعت هستند و  آینده نگران کننده است.