کد خبر: ۳۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۲ دی ۱۳۹۵ 11 January 2017

دلایل افزایش تخلف ساخت و ساز در بخش‌تجاری

گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص تخلفات ساخت و ساز بیانگر چرخش تخلفات ساختمانی از مسکونی به تجاری به دلیل سود و منفعت طلبی بیشتر سازندگان است در حال حاضر جذاب شدن و پولسازی املاک غیر مسکونی اعم از مال ها و تجاری ها موجب شده تا سازندگان ریسک های تخلف در ساخت و ساز را قبول کرده و از حد مشخص شده فراتر بروند.
کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از عملکرد 14 ماهه کمیسیون ماده 100 شهرداری نشان می‌دهد از مجموع 13 هزار و 940 پرونده تخلفات ساختمانی تشکیل شده در بازه زمانی 14 ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال 95، برای 7 هزار و 325 پرونده رای صادر شده است. بررسی‌ها حاکی از سبقت تجاری‌سازها در ارتکاب به تخلفات ساختمانی نسبت به ساختمان‌های مسکونی است. به این معنی که معادل 7/ 1 برابر تخلفات مسکونی پرونده تخلفات ساختمانی برای پروژه‌های تجاری تشکیل شده است.

براساس گزارش کارشناسی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران طی 14 ماه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری ماهانه معادل 995 پرونده به کمیسیون ماده 100 شهر تهران ارسال شده است.

وجود دو عامل در پیشتازی تخلفات ساخت و ساز در املاک غیرمسکونی

در همین زمینه یک کارشناس بازار ساخت و ساز در این خصوص با بیان این که در چرخش کانون تجمع تخلفات شهری دو عامل مهم، بازدهی بالای سود و تعرفه جریمه تخلفات ساختمانی وجود دارد گفت: در حال حاضر هر پروژه تجاری معدل 1.8 برابر سود بیشتری نسبت به املاک مسکونی برای سانده و سرمایه گذار بازدهی دارد .

حمیدرضا قاضی زاهدی با بیان مطلب فوق به «صما» گفت: به‌همین دلیل این میزان سود سازنده را مجاب به تخلف و پرداخت جریمه می‌کند .

وی گفت: در حال حاضر تعرفه جریمه تخلفات ساختمانی برای کاربری و غیرمسکونی در سطح شهر تهران برای اضافه بنای مسکونی از 100هزار تومان تا یک میلیون و 800هزار تومان است در حالی که این جریمه برای واحد غیر مسکونی بین 2تا 6 میلیون تومان است و این مورد به دلیل قیمت بالای بنای اضافه شده غیر مسکونی به هیچ عنوان قابل توجه نیست .

زاهدی با بیان اینکه سود بیشتر دلیل اصلی افزایش تخلفات واحد های غیر مسکونی است گفت: تبعات این تخلفات کاهش کیفیت زندگی به دلیل افزایش جمعیت است .

این کارشناس گفت: در حال حاضر چراغ قرمز طرح جامع و تفصیلی شهر تهران به دلیل این سود اندیشی ها به صدا در آمده و ازمجموع یک میلیون و 666 هزار مساحت تخلفات مربوط به مازاد تراکم غیرمجاز، 80 درصد به بناهای غیرمسکونی مربوط می‌شود.

وی در اغدامه تاکید کرد:طبق گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر حدود 40 درصد از 7 هزار و 325 رای صادره در 14 ماه مورد اشاره مربوط به رای رفع خلاف، جمع‌آوری، تخریب و استفاده مجاز و فقط 12 درصد از تخلفات ساختمانی مشمول صدور رای جریمه می‌شود.

زاهدی در بخش دیگری ازسخنانش گفت:جریمه نقطه آخر این تخلفات محصوب می شود زیرا در صد بالایی از پرونده های ساختمانی با اجرای حکم تخریب و جمع‌آوری وپیش از ورود به کمیسیون ماده 100 در شورای توافقات مناطق حل و فصل خواهد شد.

وی در نهایت گفت:در این زمینه جای خایل مهندسان ناظر به شدت احساس می شود . این مهندسان می تواند به صورت واقعی در کاهش این جرایم موثر باشند زیرا تخریب یک بنا جز هدر رفت انرژی ،سرمایه و تخلف در برابر قانون چیزی عاید صنعت ساخت و ساز کشور نمی کند .

مراجع ناظر مانع گسترش تخلفات سودجویان شود

همچنین یک کارشناس بازار ساخت وساز نیز با بیان اینکه مراجع ناظر نباید اجازه تخلفات گسترده را به سودجویان بدهند گفت: ماموران شرکت شهربان با همکاری مهندسان ناظر می‌توانند حجم تخلفات ساختمانی را به شدت کاهش دهند.

جلال صباغ با بیان مطلب فوق  گفت: بدون تردید اگر ماموران شرکت شهربان و مهندسان ناظر نتوانسته‌اند در این خصوص کارکرد مطلوبی داشته به دلیل عدم نظارت کامل و جدی بوده زیرا در خصوص جلوگیری از تخلفات ساختمانی قوانین زیادی در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ماموران شهربان بعد از انجام تخلف به پای پروژه می‌رسند اظهار داشت: بنابراین نقش مهندسان ناظر بسیار حیاتی و پررنگ است،:مراجع ناظر باید باهمکاری هم اجازه تخلفات گسترده را به سودجویان ندهند.

وی گفت: هر چه تعداد پرونده‌های مورد بررسی در کمیسیون ماده 100 بیشتر باشد بیانگر فساد در بین ارگان ها ناظر است زیرا اگر این ارگان‌ها تحکم وسر سختی بیشتری در این موارد داشته باشند هیچ سازنده‌ای به دنبال تخلف نخواهد بود .

این کارشناس در نهایت با بیان اینکه شورای شهر به عنوان نهاد نظارتی بر عملکرد شهرداری می‌تواند جلوی اکثر تخلفات را بگیرد تاکید کرد: باید برخی از مقررات به صورت یک تکلیف به شهرداری ها تبیین شود
منبع: صما