کد خبر: ۳۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۵ 12 January 2017
معاون رییس جمهوری :

بودجه میراث فرهنگی افزایش پیدا نکرده است

ظرفیتی که به لحاظ میراث فرهنگی درخوزستان وجود دارد در کشور شاخص است لذا با وجود چنین ظرفیت‌هایی باید برای استان خوزستان برای توسعه گردشگری برنامه‌ریزی کرد.
سفرهای نوروزی برای مسافران به خوزستان باید ماندگار شودخبرگزاری فارس: سفرهای نوروزی برای مسافران به خوزستان باید ماندگار شود
معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور گفت: باید با برنامه‌ریزی درست کاری کرد تا سفرهای نوروزی برای مسافران به خوزستان ماندگار شود.
 زهرا احمدی‌پور اظهار کرد: ظرفیتی که به لحاظ میراث فرهنگی درخوزستان وجود دارد در کشور شاخص است لذا با وجود چنین ظرفیت‌هایی باید برای استان خوزستان برای توسعه گردشگری برنامه‌ریزی کرد.

وی از میراث فرهنگی استان خوزستان به عنوان یک سرمایه مهم ملی و جهانی یاد کرد و گفت: گردشگری جنگ با وجود آثار بر جای مانده از هشت سال دفاع مقدس در استان خوزستان باید به صورت جدی و برنامه‌ریزی شده مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه ستاد نوروزی سفر در حال آماده‌سازی زیرساخت‌هاست، افزود: باید از ظرفیت سفرهای نوروزی که در پیش روست به عنوان یک رویداد مهم برای توسعه گردشگری استفاده کرد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز آماده برنامه‌ریزی در این زمینه است.

وی از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان خواست برای سفرهای نوروزی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا مسافران در سفر به این استان خاطره‌ای ماندگار داشته باشند.

احمدی‌پور همچنین در خصوص اعتبارات این سازمان گفت: بودجه سال 1396 سازمان میراث فرهنگی نسبت به سال قبل از آن در مقایسه با سایر دستگاه‌ها و نرخ رشد بودجه افزایش پیدا نکرده ولی در مجموع مطلوب ارزیابی می‌شود.

بر اساس این گزارش، در سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شهرستان شوش یک میلیارد ریال به ترمیم و بازسازی مقبره دانیال نبی(ع) اختصاص یافت.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر به شوش از حرم دانیال نبی (ع)، موزه و قلعه شوش، محوطه باستانی و نیز معبد جهانی چغازنبیل دیدن کرد.

شوش از معروف‌ترین شهرهای دنیای کهن است که زمانی پایتخت حکومت ایلام و پایتخت زمستانی پادشاهی هخامنشی بود. زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده و در فاصله 40 کیلومتری جنوب شرقی شوش و 20 کیلومتری هفت تپه در استان خوزستان قرار دارد.

قلعه شوش که به قلعه فرانسوی‌ها نیز شهرت دارد از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است که در سال 1897 میلادی روی بلند‌ترین نقطه شهر شوش با استفاده از آجرهای به دست آمده از حفاری شوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل بنا شده است.

محوطه باستانی شوش به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. شهر شوش در 100 کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.