کد خبر: ۳۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸ - ۲۳ دی ۱۳۹۵ 12 January 2017

حقوق ، تنها مطالبه کارگران طرح مسکن مهر نفت اهواز

تعدادی از کارگران طرح 2 هزار واحدی مسکن مهر نفت در اهواز، خواستار پرداخت حقوق عقب افتاده خود شدند.

 تعدادی از کارگران طرح 2 هزار واحدی مسکن مهر نفت پنجشنبه با تجمع در محل کارگاه این طرح (پشت منازل 300 دستگاه فولاد) نسبت به پرداخت نشدن مطالبات خود اعتراض کردند.
یکی از کارگران طرح 2 هزار واحدی مسکن نفت در این باره به ایرنا گفت: کارگران پیمانکاری از شهریور ماه و کارگران روزمزد از مهرماه تاکنون حقوق دریافت نکرده اند.
وی که خواست نامش فاش نشود، با انتقاد از مسئولان این طرح در پرداخت نکردن دستمزد کارگران با توجه به مشکلات معیشتی این افراد، اظهار کرد: کارگران این طرح مدتی است که نسبت به تاخیر بیش از اندازه در پرداخت دستمزد خود اعتراض می کنند و بعد از چند نوبت اعتراض، در ماه گذشته، حقوق مرداد را به کارگران پیمانکاری پرداخت کردند.
وی با بیان اینکه این طرح در حال اجراست افزود: امروز و در پی اعتراض کارگران روزمزد تعدادی از پیمانکاران، کارگاه را تعطیل کردند.
وی با اشاره به تناقض در اظهارات مسئولان، تصریح کرد: پیمانکار طرح مدعی است که مطالباتی از شرکت نفت دارد اما مسئولان شرکت نفت می گویند که هیچگونه بدهی در این طرح ندارند.

*بدهی نداریم
نماینده شرکت مناطق نفتخیز جنوب در طرح 2 هزار واحدی مسکن مهر نفت در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: کارفرمای این طرح، اداره کل مسکن و شهرسازی استان و شرکت نفت نیز نماینده بهره برداران است، بنابراین شرکت مناطق نفتخیز در مقابل مطالبات کارگری مسئولیتی ندارد و نمی تواند در این زمینه پاسخگو باشد.
محمد خانچی توضیح داد: این طرح بر اساس تفاهم نامه میان وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی اجرا شده که طبق آن در ازای اختصاص زمین از سوی وزارت نفت، طرح 2 هزار واحد مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی در قالب مسکن مهر ساخته شود.
مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز اضافه کرد: وزارت نفت در سال 88 زمین مورد نیاز را تحویل داده و تاکنون متقاضیان این واحدهای مسکونی به تعهدات خود عمل کرده اند.
خانچی با اشاره به اینکه بخشی از اعتبار این طرح از طریق آورده متقاضیان تامین می شود، تاکید کرد: متقاضیان تاکنون به همه تعهدات خود عمل کرده اند و در حال حاضر هیچگونه صورت وضعیت پرداخت نشده نداریم.

*پرداخت مطالبات تا 20 روز دیگر
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز در همین رابطه گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده، حداکثر تا 20 روز آینده با تخصیص اعتبار، مطالبات پیمانکار پرداخت می شود که 
منوچهر رحمانی با اشاره به اینکه در طرح 2 هزار واحدی مسکن مهر نفت 700 کارگر مشغول به کار هستند اظهار کرد: طرح های بزرگ، معمولا به دلیل مشکلات مالی دچار وقفه هایی می شوند و این طرح نیز با محدودیت های مالی مواجه است که امیدواریم با گشایش مالی در روزهای آینده مشکلات کارگری نیز مرتفع و حقوق آنها پرداخت شود.
وی افزود: پیمانکار این طرح حدود 50 میلیارد ریال از اداره کل راه و شهرسازی طلبکار است و شرکت نفت نیز حدود 30 میلیارد ریال به این طرح بدهی دارد که قرار است ظرف روزهای آینده پرداخت شود.
رحمانی تنش های کارگری را در طرح های بزرگ اجتناب ناپذیر دانست و اضافه کرد: تنگناهای مالی در ماه های اخیر، باعث شده است که تخصیص اعتبارات دیرهنگام باشد که تبعاتی را نیز به همراه داشته است.
وی متقاضیان مسکن مهر نفت را یک هزار و 600 نفر عنوان کرد و گفت: در طرح مسکن مهر بخشی از اعتبارات به صورت آورده اعضا و بخشی به صورت تسهیلات بانکی تامین می شود که در طرح مسکن مهر نفت این دو با تاخیر مواجه شده بود.
رحمانی اظهار کرد: تاکنون 400 واحد از این طرح به متقاضیان تحویل داده شده و 400 واحد آن نیز تا پایان سال تحویل می شود همچنین مابقی واحدهای این طرح تا نیمه دوم سال 96 در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
بر اساس این گزارش، عملیات اجرایی طرح 2 هزار واحدی مسکن مهر نفت اهواز پس از انعقاد تفاهم نامه همکاری میان وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی در زمینی به مساحت حدود 38 هکتار در سال 1389 آغاز شد که پس از وقفه ای در اجرا، فعالیت مجدد آن از شهریور ماه 1393 از سر گرفته شد.
این طرح با هدف تامین مسکن کارکنان نفت در قالب 100 بلوک 20 واحدی در بلوار شهید هاشمی سپیدار اهواز اجرا شده است.
مرحله نخست طرح مسکن مهر نفت اهواز اسفند ماه 1394 افتتاح شد
منبع: ایرنا