کد خبر: ۳۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۵ 16 January 2017
به بهانه انتخاب رییس نظام مهندسی ساختمان

زیر پوست این سازمان چه می گذرد؟

روز گذشته با حکم رییس جمهور، فرج الله رجبی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان شد و جای اکبر ترکان را گرفت؛ سازمانی که از دیرباز با مشکلات عدیده ای همچون امضافروشی، نظارتهای صوری، تخلفات مالی و عدم اجرای کامل قانون مواجه بوده است.
تکیه زدن فرج الله رجبی بر صندلی اکبر ترکان در سازمان نظام مهندسی ساختمان با همه ی حرف و حدیثها سرانجام محقق شد و حالا جامعه بزرگ مهندسان انتظار دارند رجبی که از خانواده آنها و اهل فن است بتواند مشکلات هزار و یک توی این سازمان را سر و سامان بدهد؛ مشکلاتی که بخش عمده ای از آن به سهل انگاری نسبت به اجرای قانون برمی گردد.

سازمان نظام مهندسی با تمام فوایدی که برای صنعت ساختمان کشور دارد، دچار چالشهایی است که بخش عمده آن از درون این سازمان نشأت می گیرد. سازمان نظام مهندسی ساختمان از زمان تاسیس قرار بوده بر روند ساخت و سازها نظارت کند تا بناها از کیفیت و دوام بیشتری برخوردار باشند. طبق قانون، مهندس ناظر به عنوان مجری ذیصلاح بر روند صحیح اجرای ساختمان نظارت می کند و در قبال این نظارت پول دریافت می کند. اما در بسیاری موارد شاهد ممانعت پیمانکاران و سازندگانی هستیم که معتقدند هزینه های نظام مهندسی، بار اضافه بر دوش آنهاست و این اولین قدم در سوق یافتن این سازمان به سوی نظارتهای صوری و امضافروشی است. این روند به نوعی اپیدمی در بسیاری از استانها تبدیل شده است؛ کما اینکه در ماههای اخیر اخباری از تخلفات در نظام مهندسی استانهای تهران، کرمان، اصفهان، آذربایجان، خراسان و مازندران شنیده شد.

در این شرایط، انتظار اعضا از فرج الله رجبی که عنوان نمایندگی و عضو کمیسیون عمران مجلس را دارد این است که دو اقدام فوری را در برنامه های خود قرار دهد؛ برخورد با فساد اداری و اجرای کامل قانون.

یک عضو سازمان مهندسی در این خصوص گفت: آقای رجبی اهل حرفه هستند ولی امیدواریم تداخلی بین مسوولیت نمایندگی ایشان و ریاست سازمان ایجاد نشود.

احمدرضا سرحدی همچنین درخصوص مشکلاتی که سازمان نظام مهندسی ساختمان با آنها درگیر است اظهار کرد: مهمترین معضل، عدم اجرای کامل قانون در سازمان نظام مهندسی است که همواره با آن مواجه بوده و شاید به جرأت بتوان گفت تا کنون بیش از 20 درصد آن اجرا نشده است.

وی، رسیدگی به مسائل آموزشی و ایجاد فرهنگ عمومی کار در نظام مهندسی را ضروری دانست و گفت: یکی از موارد مغفول مانده، مجری ذیصلاح است. همه ارگانها و دستگاه ها در این زمینه کم کاری می کنند؛ زیرا مجری، هزینه ایجاد می کنند و سازنده ها فکر می کنند پولی که به مجری ذیصلاح می دهند از جیبشان می رود و بی فایده است. به همین دلیل آنقدر تعرفه ها را پایین آورده اند که نظارت صوری شده است و همین موضوع را مثل پتک بر سر مهندسان می کوبند؛ در حالی که اگر طبق قانون، مهندسان برای انجام کار حدود 10 درصد قیمت ساخت را بگیرند زندگی شان تامین می شود و می توانند صبح تا شب بالای سر کار باشند.

سرحدی همچنین به تخلف 40 میلیارد تومانی در دوره قبل نظام مهندسی ساختمان استان تهران اشاره و خاطرنشان کرد: به نظر می رسد برخی افراد قصد دارند این موضوع را به کلافی سردرگم تبدیل کنند، زیرا این مساله را وارد پروسه ای حقوقی کرده اند که احتمالا رسیدگی به آن سالها طول می کشد و بعد فراموش می شود. لذا از آقای رجبی انتظار داریم از بسیاری اسرار فساد در سازمان نظام مهندسی پرده بردارند.

این عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به صحبت‌های معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه 10 میلیون متر مربع کار را تنها 20 شرکت در اختیار گرفته اند افزود: به نظر من سازمان نظام مهندسی از نظر فساد اداری در شرایط بحرانی قرار دارد. این فساد آنقدر عمیق شده که برخورد با آن بسیار سخت شده و به کل کشور تسری یافته است. از رییس جدید انتظار می رود شأن و جایگاه نظام مهندسی را به این سازمان برگرداند
منبع: ایسنا