کد خبر: ۳۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ 18 January 2017
معاون استاندار خوزستان:

به مساله گرد و غبار خوزستان باید مسئولانه‌تر نگاه شود

معاون عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم نگاه اجرایی به طرح‌های جامع و عملیاتی مقابله با ریزگردها گفت: متاسفانه خوزستان با همه پتانسیل‌ها و بزرگمردانی که دارد، اسیر بی‌تدبیری‌ها و همچنین اسیر بازی‌های طبیعت است که خودمان نیز در آن شریک هستیم.
فرامند هاشمی‌زاده در کارگروه گرد و غبار که(28 دی ماه) در سالن استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: ‌باید یک کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز، اداره‌کل منابع طبیعی، اداره‌کل حفاظت محیط زیست، اداره‌کل هواشناسی، سازمان آب و برق، سازمان هواشناسی، ستاد مدیریت بحران و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جهت بررسی طرح‌های مهار و مقابله با ریزگردها تشکیل شود.
 
وی افزود: ‌این کمیته باید طرح‌های ارایه شده را بررسی کند و در نهایت طرح‌های مورد تایید را به صورت پایلوت برای اجرا به موسسه جهاد نصر معرفی کند. 14 مرکز و کانون تولید ریزگرد در استان خوزستان مشخص شده که باید اراضی این کانون‌ها برای اجرای پایلوت طرح‌ها در اختیار شرکت‌های ارایه‌دهنده طرح‌ها قرار بگیرد.
 
معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به اعلام آمادگی موسسه جهاد نصر مبنی بر حمایت از اجرای طرح‌های مهار و مقابله با ریزگردها تصریح کرد:‌ طرح‌هایی که در کمیته کارشناسی تایید می‌شوند باید جهت تامین اعتبار و اجرا به موسسه جهاد نصر معرفی شوند و کارفرمای این طرح‌ها موسسه جهاد نصر باشد.
 
هاشمی‌زاده با بیان این‌که باید در زمینه مقابله با ریزگردها از مرحله حرف زدن خارج شد و به دنبال اجرای طرح‌ها بود، عنوان کرد:‌ جلسات کارگروه گرد و غبار زمانی که مردم خوزستان بیمار باشند، دیگر چه فایده‌ای دارد؟ تمام اقدامات ما برای حفظ سلامتی مردم است ولی متاسفانه خوزستان با تمام پتانسیل‌ها و بزرگمردانی که دارد متاسفانه اسیر بی‌‌تدبیری‌ها و بازی‌های طبیعت است که خود ما نیز در آن شریک هستیم.
 
وی بیان کرد:‌ کارگروه گرد و غبار مثلا موضوع اجرای یک طرح جامع عملیاتی در مقابله با ریزگردها را دنبال می‌کند اما در حال حاضر که چند سال از تشکیل این کارگروه می‌گذرد، اگر قرار باشد دائما صحبت‌های تکراری را در این جلسات مطرح کنیم حتی 10 سال بعد نیز هیچ اقدام اجرایی موثری انجام نمی‌شود و بنابراین باید از یک نقطه شروع کنیم.
 
معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به طرح‌های مهار و مقابله با ریزگردها که از سوی چهار شرکت خصوصی ارایه شده است، اظهار کرد: ممکن است این طرح‌ها نواقصی داشته باشند و منکر این موضوع نیستیم که نباید از ضررها و خسارات احتمالی این طرح‌ها جلوگیری کرد اما در عین حال باید وارد مرحله اجرا و عملیات شویم.
 
هاشمی‌زاده ادامه داد: متاسفانه ما در این کارگروه خیلی حرف می‌زنیم و دائما شاهد گرد و غبار هستیم. بنابراین خواهش می‌کنم با پیگیری جدی‌تر و مسئولانه‌تری به مساله گرد و غبار نگاه شود. اکنون دیگر ابزارهای عملیاتی و علمی نظیر طرح مقابله با ریزگردها و سایت حراست و اعتبارات را در اختیار داریم پس باید کار را شروع کرد.
حسن علاقه‌بند، معاون اجرایی سازمان جهاد نصر، نیز در این جلسه با اعلام آمادگی این موسسه برای حمایت از طرح‌های مقابله با ریزگردها اظهار کرد:‌ این موسسه آمادگی دارد که از اقدامات و طرح‌های شرکت‌های خصوصی و همچنین و دیگر شرکت‌ها در زمینه ریزگردها  حمایت کند.
 
همچنین حسن مطیعی، جانشین معاون اجرایی جهاد نصر در این جلسه با اشاره به وجود 70 کارگاه این موسسه در خوزستان اظهار کرد:‌ 14 کانون تولید ریزگرد در استان خوزستان شناسایی شده که حداقل پیرامون 12 کانون ریزگردها کارگاه‌های موسسه جهاد نصر قرار دارند.
 
وی افزود: ‌این کارگاه‌ها می‌توانند جهت اجرای طرح‌های مهار و مقابله با ریزگردها مورد استفاده قرار بگیرند بنابراین خواهشمندیم که متولیان این طرح‌ها از فرصتی که این کارگاه‌ها ایجاد می‌کنند، استفاده کنند.
 در جلسه امروز کارگروه گرد و غبار خوزستان تشکیل یک کمیته ویژه جهت بررسی علمی طرح‌های مهار و مقابله با ریزگردها ارائه شده از سوی شرکت‌های مختلف تصویب شد. طبق مصوبات این جلسه این طرح‌ها پس از تایید توسط کمیته مذکور به صورت پایلوت در 14 کانون ریزگردهای خوزستان اجرا خواهند شد و موسسه جهاد نصر کارفرما و تامین‌کننده اعتبار طرح‌های مذکور است.
منبع: ایسنا