کد خبر: ۳۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ 18 January 2017
در سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد صورت گرفت

رونمایی از نخستین نیمکت ارگونومی کشور

دانشجویان خلاق و مبتکر دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد توانستند برای اولین بار در ایران، نیمکت ارگونومی با نام "موج صخره" را طراحی کرده و بسازند.
حسین مرادی مخترع و سرپرست تیم سازندگان موج صخره در مورد ایده اولیه که منجر به ساخت این نیمکت شد، گفت: «بر اساس تحقیقات انجام شده، وسیع ترین بیماری های اسکلتی – عضلانی و مفصلی ناشی از کار، فعالیت های نامناسب و استراحت نامطلوب بدن است. درد کمر و زانو از دردهای شایع در میان اینگونه افراد است. این موضوع باعث شد تا دست به کار تحقیق و ساخت این نیمکت شویم.


مرادی ادامه داد: «افرادی که در محیط‌های باز فعالیت‌های گروهی و اجتماعی انجام می‌دهند به دنبال مکانی برای استراحت هستند تا فشار گرانش زمین (وزن) و عوامل محیطی را از روی بدن خود به حداقل برسانند. این در حالی است که نیمکت‌هایی که برای استفاده در این مکان‌ها قرار داده شده، هنگام نشستن روی آن فشار وزن را به مفاصل، بافت‌های نرم و همچنین به ستون فقرات منتقل می‌کنند، که به مرور زمان باعث ایجاد درد و بی‌حسی در ناحیه پایین کمر و پا‌ها می‌شود.»

سرپرست تیم دانشجویی موج صخره در باره ساخت این نیمکت ارگونومیک خاطرنشان کرد: «شروع کار تحقیقاتی این پروژه از مرداد ماه امسال بود که پس از ۲ماه کار تحقیقاتی فشرده، وارد مرحله ساخت و ساز نیکمت موج صخره شدیم و توانستیم پس از ۲۵۲ ساعت کار فشرده، امروز در حضور دکتر مجلسی رئیس واحد نجف آباد از این پروژه رونمایی کنیم.


وی در باره مشخصات فنی این سازه مهندسی گفت این نیمکت از 258 قطعه ساخته شده که هر قطعه براساس پارامتر های اناتومیک اندام انسان طراحی شده و درکنارهم قرار دادن این قطعات میتواند به نشیمن های استاندارد مختلف دیگری دست پیدا کرد. نیمکت به طوری طراحی شده که موجب حذف فشار از روی نقاط پوستی حساس و نواحی استخوانی زیر پوستی می شود. تغییرات ساختاری طرح معماری براساس عوامل وارده خارجی یا نیروهای سایت، معماری شکل یافته براساس خواص و ویژگی مواد و شکل گیری ساختار یکپارچه و هوشمندانه ی طرح بر مبنای پاسخ به عوامل محیطی از دیگر مواردی است که میتوان به آن اشاره کرد. در نیمکت موج صخره 9 فیگور اصلی براساس ضوابط ارگونومی مختص خود درکنار یکدیگر قرار گرفته اند. از ویژگی های بارز این طرح تفکیک 8 فضا از هم است که باعث ایجاد فرمی پیوسته شده است »

در پایان این مراسم از سازندگان نیمکت موج صخره توسط رئیس و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد تجلیل شد.
منبع: صما