کد خبر: ۳۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۵ 18 January 2017

نظام مهندسی ،سرمایه مهندسی ایران

سرمایه مهندسی ایران حاصل شکل گیری سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده است و در حال حاضر باید با اصلاح فرایند ها ازین دستاورد ارزشمند دفاع کنیم .


وزیر راه و شهر سازی گفت: سرمایه مهندسی ایران حاصل شکل گیری سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده است و در حال حاضر باید با اصلاح فرایند ها ازین دستاورد ارزشمند دفاع کنیم .

دکتر عباس آخوندی که در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان سخن می گفت افزود: من از زمان تاسیس سازمان نظام مهندسی و تدوین قانون با آن درگیر بوده و هستم و معتقدم که در نظام های حرفه ای سطح مداخلات دولت کم شود و سمت ها و مدیریت های مرتبط با مهندسان در اختیار خودشان قرار گیرد.
وی گفت: در زمان تدوین قانون ، همواره بر این مسئله تاکید داشته ام که برای مهندسان یک مرجعیت قانونی ایجاد کنیم که به تنسیق امور مهندسان و مقررات مرتبط اهتمام بورزد که در این راستا قوانین کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و امروز نتیجه تمامی این بررسی های کارشناسانه قانونی است که مفهوم مهندسی و مجری ذی صلاح را نهادینه کرده و مقررات ملی ساختمان را به عموم مردم شناسانده و مفهوم مهندسی ساختمان در سطح ملی مورد پذیرش همگان قرار گرفته است.
آخوندی با اشاره به اینکه دستاوردهای این سازمان قابل اتکاست اما نباید دچار خوشبینی و افراط شد، اظهار داشت : باید در تصیح فرایند شکل گیری شرکت ها و بنگاه های مهندسی بازنگری کرد تا افراد حرفه ای در راس کار قرار گیرند.
وی اضافه کرد : چالش های بسیاری بین دو نظام فنی اجرایی و سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود دارد اما باید بدانیم که این دو رقیب هم نبوده و در مواد 33 و 34 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان همگان موظفند از مقررات ملی ساختمان تبعیت کنند.
وزیر راه و شهر سازی اخلاق مهندسی را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت :  باید اخلاق حرفه ای را رعایت کنیم و با تمکین به آیین نامه ابلاغی  می توانیم بزرگترین دستاورد حرفه ای مهندسان را داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه نحوه ارجاع کار باید مورد بازنگری قرار گیرد، افزود : دولت باید از حقوق شهروندان دفاع کند و اگر مشتری خدمات فنی مهندسی قدرت تشخیص برای اتخاب ندارد مهندسان دارای صلاحیت این وظیفه را به عهده بگیرند. 
آخوندی ضمن خسته نباشید به دکتر ترکان که در زمان مسئولیت خود در شورای ششم سازمان نظام مهندسی ساختمان، اتفاقات جدیدی را در این حوزه رقم زد اذعان داشت: ضمن خیر مقدم به مهندس رجبی در جایگاه ریاست این سازمان در دوره هفتم امیدوارم در دوره جدید سطح ارائه خدمات مهندسی ارتقاء یابد.