کد خبر: ۳۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۳۰ دی ۱۳۹۵ 19 January 2017

نرخ ارزان شرکت‌های بیمه بی‌حکمت نیست

در حالی که کارشناسان و دست اندرکاران صنعت ساختمان، شرکت‌های بیمه را به لحاظ ذی ‌نفع بودن در حوزه ساخت و ساز، بهترین گزینه برای متولی گری در بخش تامین امنیت ساختمان ها می دانند، اما مسئله اینجاست که شرکت های بیمه هم خدمات واقعی ارائه نمی کنند و آنچه که امروز از فعالیت شرکت های بیمه و نمایندگی آنها در سطح کشور قابل مشاهده است، عملا رقابت برای دادن قیمت کمتر و صدور یک بیمه نامه صوری است که فاقد ارزش و اعتبار لازم است.
از سوی دیگر اگرچه شهرداری باید برای صدور مجوز ساخت و پایان کار، گواهی اولیه و بیمه نامه قطعی را اخذ و بیمه نامه را اجباری کند، اما الزامی به این کار نیست و فقط در استان های معدودی به آن توجه می شود.

ایفای نقش شرکت‌های بیمه، نیازمند ابزار و تضامین

در همین رابطه عضو هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی با تاکید بر لزوم اجرای بیمه تضمین کیفیت در صنعت ساختمان گفت: بحث بیمه تضمین کیفیت راهکاری است که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا استفاده می‌شود.

علیرضا مجربی  با بیان مطلب فوق افزود: یعنی بیمه‌گر و شرکت‌های بیمه، از ابتدای کار، کار همان شرکت‌های بازرسی را انجام می‌دهند و در بحث آئین‌نامه‌هایی که ذکر شده الان حتی دولت هم پیگیری می‌کند، شرکت‌های بیمه این کار را انجام می‌دهند.

مجربی ادامه داد: اما متاسفانه صنعت بیمه در ایران شرایطی را ندارد که بخواهیم از آن استفاده کنیم. چون معمولا وقتی ما کاری را در کشور انجام می‌دهیم، معمولا شرایطی پیش می‌آید که به سمت عملکرد صوری می‌رویم.

وی با بیان اینکه استان البرز جزو چند استانی است که از همان ابتدای کار، بیمه تضمین کیفیت الزامی شده و شرکت‌های بیمه در ابتدای پروژه، ساختمان را بیمه می‌کنند، اضافه کرد: با این حال باید دید بازخورد آن چیست، چون حتی در برخی استان‌ها علیرغم تلاش برای عملکرد واقعی بیمه‌ها، باز مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.

مجربی با تاکید بر اینکه بیمه تضمین کیفیت باید به صورت واقعی انجام شود و شرکت‌های بیمه نقش خود را به صورت واقعی ایفا کنند و تفاهم‌نامه‌هایی هم در این زمینه منعقد شود، تصریح کرد: لازم است که در این زمینه ابزار و تضامینی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بیمه تضمین کیفیت از راهکارهای اصلی در کشورهای دنیا است که می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی داشته باشد، عنوان کرد: ما باید صنعت بیمه و HSE خود را از این شرایط خارج کنیم.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز در عین حال با انتقاد از اینکه در ساختمان‌ها مبالغ زیادی را به عنوان بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند در حالی که هیچ خدماتی هم ارائه نمی‌شود تصریح کرد: این موضوعات هیچ‌کدام نه تنها برای ساختمان‌ها کارآیی ندارد، هیچ‌گونه منافعی هم برای بهره‌برداران و سازندگان ندارد.

وی با بیان اینکه پیش از این حداقل شرکت های بیمه کارشناسانی را برای بازرسی به ساختمان ها می فرستادند اظهار داشت: در حال حاضر این شرکت ها دیگر بازرسی هم برای نظارت و بازدید از ساخت و سازها نمی‌فرستند.

مجربی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر رویه کار شرکت‌های بیمه رقابتی شده و شرکت‌های بیمه متاسفانه قیمت‌های پائین‌تر می‌دهند و وقتی قیمت پائین می‌آید، یعنی درواقع خدماتی وجود ندارد و صدور بیمه نامه های ساختمان هم صوری‌ است.

بیمه تضمین کیفیت، قانونی خوب اما بی ارزش

علاوه بر این عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان فارس هم در این زمینه گفت: مشکل اصلی، تعدد قوانین در کشور است و اگرچه یکی از قوانین خوب، بیمه تضمین کیفیت است، اما عملا در اجرا به سمتی کشیده شده که باعث شده یک‌سری شرکت‌های بیمه با دریافت حق بیمه بسیار ناچیز، آن هم در پایان کار و بعد از احداث ساختمان، آن ساختمان را بیمه ‌کنند که درواقع ارزشی ندارد.

حسین پوراسدی تاکید کرد: باید یک نهاد کنترلی واحد که حال می تواند شامل سازمان نظام مهندسی، شهرداری یا مسکن و شهرسازی باشد و مثل فرمانده کل قوا در جنگ، فقط یک حرف بزند، در این قضیه ورود کند تا شرکت‌های بیمه از زمان شروع اجرای ساختمان یعنی از همان مرحله گودبرداری و آواربرداری، موظف به کنترل و بازرسی باشند.

وی ادامه داد: در این صورت اگر عیوبی در ساخت و ساز باشد، شرکت های بیمه‌ کارفرما را موظف به رفع آن ایرادات کند. چون اگر کارفرما و سازنده ساختمان بداند که در صورت عدم رفع ایرادات، باید رقم بسیار بالایی را به شرکت بیمه پرداخت کند، پس ترجیح می دهد که خطاهاها و کوتاهای های عمدی و غیرعمدی خود را کنار بگذارد و به سمت بهتر شدن کیفیت ساختمان خود برود تا با شرکت بیمه به مشکل برنخورد.

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان فارس این موضوع را مشابه بیمه خودرو دانست و تشریح کرد: وقتی خودرو را بیمه شخص ثالث می‌کنیم، دقت می کنیم که کوپن ما مصرف نشود و خوب رانندگی کنیم. چون اگر کوپنی مصرف شده باشد، سال آینده دیگر آن تخفیف‌ها شامل حال ما نمی‌شود.

پوراسدی همچنین اظهار داشت: در تمام دنیا بیمه به این صورت است که اگر کسی بخواهد کالایی را بیمه کند، به عملکرد سال‌های قبل نگاه می‌کنند و اگر فرد به لحاظ مالی خوش‌حساب و کیفیت کار او هم خوب بوده باشد، ارقام بسیار پائینی را برای بیمه کردن آن کالا پیشنهاد می‌دهند و با هزینه خیلی مناسبی آن را بیمه می‌کنند.

وی افزود: اما اگر کالای مورد نظر دچار مشکل بود و از کیفیت خوبی برخوردار نبود، در آن زمان هزینه بسیار بالایی می‌گیرند و این خود باعث می‌شود تا تولیدکنندگان خودبه‌خود به سمت تولیدات کیفیت بروند.
منبع: صما